ایرنا/ «دیوید مناشری» استاد دانشگاه تل آویو در میزگردی که به صورت مجازی در "سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین برگزار شد گفت: ترور فرماندهان و دانشمندان ایرانی جز اینکه کل منطقه را به سمت بحران و خطر ببرد، نتیجه ای ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مناشری در این میزگرد که در خصوص تحولات اخیر در خاورمیانه برگزار شد با اشاره به ترور شهیدان سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و محسن فخری زاده دانشمند بزرگ هسته‌ای کشورمان افزود: از زمان خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از برجام، وضعیت منطقه دچار تنش شده است.
وی با یاداوری اینکه این ترورها فقط شرایط را پرتنش تر می کند تصریح کرد که ایران و آمریکا باید به دنبال کاهش تنش ها باشند و پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری هم این فرصت را ایجاد کرده است.

استاد دانشگاه تل آویو تصریح کرد: کسانی که دست به چنین ترورهایی می زنند می خواهند ایران را به مخمصه بیاندازند آنها می خواهند ایران را تحت فشار بگذارند و کل منطقه را از کنترل خارج کنند.  

وی به آمریکا توصیه کرد بیش از هر چیز بر کاهش تنش ها متمرکز شود و افزود: بدون گفت و گو و برجام نمی توان مشکلات را حل کرد بایدن کاملا به همه این مسائل آگاه است و می تواند به سمت حل مساله برود.

«جوزف جرج ماهونی» استاد رشته سیاست دانشگاه شرق چین نیز در بخشی از این میزگرد گفت: ترور دو شخصیت بزرگ ایرانی در یک سال نشانه های خوبی نیست ما نباید اجازه دهیم شرایط بدتر شود چنین ترورهایی اقدام علیه مردم و دولت ایران تلقی می شود و به هیچ وجه نمی تواند کمک حال منطقه باشد.

او تصریح کرد بایدن صراحتا گفته است وقتی به قدرت برسد به برجام باز می گردد اما او باید مساله روابط با اسراییل و عربستان را هم مد نظر قرار دهد.  

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال مجری تلویزیون چین در خصوص اینکه آیا بایدن می خواهد تنش ها کاهش یابد؟ گفت: بایدن می تواند تنش ها را کمتر کند اما هنوز مواضع رسمی او اعلام نشده است با این حال او راه دشواری در پیش دارد و ماه های آینده هم سرنوشت ساز است.

ماهونی درباره ترور شخصیت های ایرانی نیز گفت: ترور دانشمندان ایرانی با هیچ قانون و مقررات بین المللی قابل توجیه نیست هیچ مدرک و مستندی هم برای توجیه این ترورها وجود ندارد و در خود آمریکا هم عده ای این اقدام را جنایتکارانه توصیف کرده اند.

استاد دانشگاه شرق چین با یاداوری اینکه ترورها باعث بی ثباتی می شود گفت: تردیدی نیست که مواضع ترامپ، دشمنی علیه ایران و چین است و کوشیده است تا این سیاست را به عنوان یک میراث برجا بگذارد اما باید دانست که ایران هم دوستانی در منطقه و جهان دارد و آنها نمی خواهند با سیاست های تنش زای ترامپ و نتانیاهو همراه شوند.

دکتر محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع که مقام معظم رهبری ایشان را دانشمند ممتاز و برجسته هسته ای و دفاعی ایران توصیف کردند، عصر جمعه هفتم آذرماه در بلوار شهید مصطفی خمینی شهر آبسرد از توابع شهرستان دماوند و در شرق تهران در جریان یک عملیات تروریستی و بدست عناصر جنایتکار رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.