ایرنا/ جک سالیوان گزینه مورد نظر جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت دولت جدید واشنگتن می خواهد با پیوستن دوباره به توافق هسته ای ایران (برجام) و محترم شمردن بندهای آن، شرایطی ایجاد کند که ایران نیز دوباره به تعهداتش بازگردد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، سالیوان در نشست مجازی شورای سردبیران این روزنامه آمریکایی افزود: تهران باید به جایگاه پیشین (قبل از خروج واشنگتن از برجام) بازگردد و و ملزم به اجرا و رعایت شرایط این توافقنامه شود که به نظر ما (دولت بایدن) امکان پذیر و قابل دسترسی است.
وی افزود: بایدن برای جبران آسیبی که اردوگاه وی تصور می کند با خروج ایالات متحده از این توافق در سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ وارد شده است، تلاش خواهد کرد.
مشاور امنیت ملی دولت آتی آمریکا با بیان اینکه بازگشت واشنگتن به این توافقنامه به معنای لغو تحریم هایی خواهد بود که موجب وارد شدن میلیاردها دلار زیان به تهران شد، گفت که این بازگشت زمینه را برای مذاکرات بعدی در باره مسائل گسترده تر آماده خواهد کرد.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته تاکید کرد: مواضع ایران درباره برجام، ثابت و بدون تغییر است. برجام یک بار مذاکره شد، این توافق نتیجه مقاومت ایران بوده، امضا شده و در قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده است. نه ایران چیزی که یکبار مذاکره شده را مجدداً مذاکره می‌کند و نه الزام‌آور بودن قطعنامه ۲۲۳۱ از آن کم می‌شود.
سالیوان که از هنگام معرفی شدن به عنوان مشاور امنیت ملی بعدی کاخ سفید، سخنرانی های همگانی چندانی نداشته، در نشست شورای سردبیری وال استریت ژورنال در باره مسائل مربوط به ایران و شماری از مسائل دیگر مربوط به امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده که دولت بایدن ممکن است از هنگام آغاز به کار در ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) با آن رو به شود، سخن گفت.
او در باره اصلاحات در سازمان ها و نهادهای بین المللی و تقویت روابط با هم پیمانان واشنگتن و رویارویی با دشمنان و رقیبان جهانی آمریکا مانند چین نیز سخن گفت. همه این تلاش ها در صحنه سیاست داخلی نیرومند متمرکز بر رقابتی ماندن شرایط کار کارگران آمریکایی قابل پیش بینی خواهد بود.