گوشی شما قرار است برای مدتی طولانی همراه‌تان باشد و از پس نیازهایتان برآید؛ بنابراین لازم است که قبل از خرید یک گوشی تلفن همراه جدید، فهرستی از باید و نبایدهای خرید را مطالعه کنید تا بتوانید بهترین و مناسب‎‌ترین گوشی را برای خودتان انتخاب کنید.

برای پیدا کردن مناسب ترین گوشی همراه این 6 نکته را فراموش نکنید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در این مقاله شما را با 6 نکته طلایی که باید قبل از خرید تلفن همراه بدانید، آشنا می‌کنیم.

  1. بودجه بندی را در اولویت قرار دهید

هر کس نسبت به درآمدی که دارد، می‌تواند برای هر کدام از مایحتاج زندگی‌اش بودجه متفاوتی را در نظر بگیرد و این مسئله موقع خرید کوشی تلفن همراه جدید هم صدق می‌کند. بنابراین لازم است قبل از خرید یک گوشی جدید تعیین کنید دقیقا تا چه سقفی قادر به پرداخت هزینه هستید و سپس در همان محدوده قیمت شروع به جستجو کنید. این کار نوعی فیلتر ساده است که کمک می‌کند زودتر به نتایج دلخواه برسید؛ بنابراین اگر خرید حضوری انجام می‌دهید به فروشنده کمی پایین‌تر از سقف بودجه‌تان را اعلام کنید و اگر خرید اینترنتی می‌کنید، به راحتی رنج قیمت را مشخص کنید تا نتایج جستجوی مرتبط به شما اعلام شود.

 

  1. از گوشی‌تان چه توقعی دارید؟

 

شاید شما هم اصطلاح قانون 70 درصد را شنیده باشید؛ قانونی که می‌گوید هفتاد درصد از چیزهایی که داریم بدون استفاده می‌مانند و ما تنها از 30 درصد آن‌ها استفاده می‌کنیم؛ 30بنابراین 70 درصد امکاناتی که داریم بدون استفاده می‌مانند و امکانات تلفن همراه هم شامل این قانون می‌شود.

هر بار که یک گوشی جدید وارد بازار می‌شود، فهرستی از امکانات تازه آن ارائه می‌شود؛ امکاناتی که تنها به کار عده محدودی می‌آید و بخش عمده آن بعد از خرید بدون استفاده خواهد ماند. بنابراین قبل از خرید یک گوشی جدید فهرست خودتان را از امکانات مد نظرتان تهیه کنید و با توجه به آن‌ها دنبال گوشی مناسب بگردید. در غیر این صورت ممکن است مجبور به پرداخت هزینه زیاد شوید، بدون اینکه این هزینه را جای درستی صرف کرده باشید.

  1. کدام سیستم عامل را ترجیح می‌دهید؟

موبایل

تا به حال کاربر کدام یک از سیستم‌های عامل بوده‌اید. دو نمونه از معروف‌ترین انواع سیستم‌های عامل شامل اندروید Android و آی او اس iOS است، بعضی کمپانی‌ها مثل هواوی هم سیستم عامل مخصوص خودشان را طراحی کرده‌اند.

آنچه که باید به آن دقت زیادی داشته باشید، این است که شما با کدام سیستم عامل راحت‌تر هستید و گوشی‌های قبلی‌تان با کدام سیستم عامل کار کرده‌اند؛ چون معمولا تغییر از یک سیستم عامل به دیگری کاری نیست که به سرعت اتفاق بیفتد و اگر کمی سرسخت باشید و نتوانید انعطاف نشان دهید، این تغییر برایتان سخت خواهد بود.

نکته دیگر این است که می‌توانید بین سیستم عامل‌های اختصاصی شرکت‌ها و اندروید و آی او اس شباهت‌هایی پیدا کنید. مثلا در سال 2019 شرکت هواوی اعلام کرد که سیستم عامل خودش را در حالی طراحی کرده که از اندروید بهتر و ایمن‌تر باشد. با وجود این، شباهت‌هایی بین سیستم عامل گوشی‌‎های هواوی با اندروید پیدا می‌شود و همین مسئله هم خرید جدیدترین مدل های گوشی هواوی از سری Y  و P را برای مشتری مناسب‌تر خواهد کرد.

  1. حافظه گوشی را چک کنید

 

متاسفانه یکی از اتفاقاتی که موقع خرید گوشی در کشور ما می‌افتد این است که بیشتر از امکانات آن به برند آن توجه می‌شود؛ برای مثال فردی ممکن است بعد از تعیین بودجه‌اش متوجه شود می‌تواند یک مدل از برند ساده‌تر را با ظرفیت حافظه بالا و امکانات بیشتر تهیه کند؛ اما ترجیح دهد به جای این کار گوشی برند مطرح‌تری را با حافظه پایین‌تر و امکانات کمتر بخرد. لطفا شما جزو این دسته نباشید؛ در این صورت ممکن است خیلی زود متوجه اشتباه‌تان شوید و هر بار که بعد از گرفتن یک ویدئو یا نصب یک نرم افزار پیام پر شدن ظرفیت را دریافت کردید، اعصاب‌تان خرد شود! امکانات بیشتری مثل حافظه داخلی بیشتر را به نام برند ترجیح دهید.

 

  1. عمر باتری را در نظر بگیرید

موبایل

یکی از رقابت‌های مهم امروزی بین کمپانی‌های تولید کننده تبلت و گوشی‌های تلفن همراه بالا بردن عمر باتری و عوض کردن شیوه‌‎های شارژ آن است. بسیار مهم است که از کیفیت باتری گوشی تلفن همراه‌تان مطمئن شوید و میانگین عمر باتری را در نظر بگیرید (در این مطلب با طول عمر استاندارد باتری ها آشنا شوید). حتما از کسانی که مدل گوشی مد نظر شما را دارند یا فروشند‌ه‌ها بپرسید که حدودا چند وقت یک بار نیاز به شارژ باتری پیدا خواهید کرد. برای بالا بردن عمر باتری، اولین شارژ را طبق نظر کمپانی به تعداد ساعت‌های لازم انجام دهید و در استفاده‌های بعدی نسبت به شارژ صحیح گوشی دقت کنید. زیاد ماندن گوشی در شارژ (مثلا از شب تا صبح)، شارژ کردن آن قبل از حداقل شدن باتری و نبستن پنجره‌های اضافی می‌تواند عمر باتری گوشی شما را کاهش دهد.

 

  1. طراحی مورد علاقه‌تان را پیدا کنید

 

هر گوشی تلفن همراهی که به بازار ارائه می‌شود باید بتواند از پس اجرای اصول ارگونومیک و سازگار با بدن انسان بربیاید؛ اما واقعیت این است که هر کس سلیقه خاص خودش را دارد و احساسی که از در دست گرفتن یک گوشی دارد، با دیگری متفاوت خواهد بود. برای مثال کسانی که از مدل‌های قدیمی‌تر گوشی اپل استفاده می‌کردند، اغلب سایز کوچک آن‌ها را به گوشی‌های بزرگتر برندهای دیگر ترجیح می‌دادند. در حال حاضر اما سری جدید گوشی ‌های اپل طراحی‌های بسیار متنوعی دارند و در انواع ابعاد برای علاقمندان طراحی شده‌اند. کسی که دوست دارید آیفون 7 تهیه کند می‌داند که قرار است با صفحه بزرگتری نسبت به آیفون 5 رو به رو شود و طرفداران آیفون 11 پرومکس می‌دانند که دیزاین جذاب‌تری نسبت به مدل‌های پیشین خواهند داشت. بنابراین در نظر بگیرید که سلیقه شخصی‌تان چطور است و در دست گرفتن چه سایز گوشی و چه وزنی از آن برایتان مناسب‌تر خواهد بود.