آرمان ملی:بسیاری از خیرخواهان بارها از روح‌ا... زم خواستند از مسیری بازگردد که انتهایی جز سرافکندگی و بدنامی ندارد و اسیر تحسین و تقدیر دشمنان کشور نشود اما او فریب خورده بود و همه راه‌های بازگشت را مسدود کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیروز سخنگوی ‌قوه‌قضائیه در خصوص صدور حکم پرونده روح‌ا... زم در پاسخ به اینکه آیا رای پرونده روح‌ا... زم صادر شده یا خیر، گفت: بله. حکم صادر شده است و از آنجا که رسیدگی به اتمام رسیده است، حکم مبنی بر محکومیت زم صادر شده است و گرچه ما در ایام غیرقطعی جزییات آن را نمی‌گوییم ولی پرونده‌ای بود که در راستای ماده 355 آیین دادرسی کیفری اجازه انتشار جریان دادگاه اخذ شده بود می‌توانیم جزییات آن را بگوییم‌. غلامحسین اسماعیلی افزود: موارد اتهامی که روح‌ا... زم داشت دادگاه 13 مورد از عناوین ریز توام را از مصادیق افساد فی الارض دانسته و حکم اعدام را صادر کرده است و درخصوص چند مورد اتهامی که افساد فی‌الارض نبود به مجازات حبس محکوم شده که این حکم غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی است و چنانچه از ناحیه ایشان فرجام‌خواهی شود، پرونده به دیوان عالی ارسال می‌شود.

اشتباه بزرگ خروج از کشور

خروج او از کشور اشتباه بزرگی بود که مرتکب شد و خودش چنین درباره چگونگی ترک ایران توضیح داده است: «سال 90 به‌همراه پدرم و خانواده قصد سفر حج داشتیم، اما من به حج نرفتم و دو روز پس از سفر حج خانواده‌ام عازم مالزی شدم و تا یک روز بعد از آنکه به مالزی برسم، خانواده‌ام از من خبری نداشت.» نماینده دادستان هم در جریان دادگاه او گفته بود: «روح‌ا... زم در اغتشاشات سال 88 به‌عنوان متهم بازداشت شد و در سال 90 ایران را به‌مقصد مالزی ترک کرد و و با همسر فعلی خود ازدواج کرد. پس از یک سال به ترکیه رفت و مبادرت به اخذ ویزای فرانسه کرد.» اغفال زم کار دشواری برای برنامه‌ریزان علیه ایران نبود. آنها با ارائه تسهیلات و القای مهم بودن به زم سعی کردند از طریق او به اهدافشان برسند؛ به‌عنوان نمونه زم چنین گفته بود: «پس از مکالمه روحانی و مکرون از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی وحفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد و خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یک‌بار با من قرار می‌گذاشتند. تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که «بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای تو است.»

روایت زم از یک لغزش

روح‌ا... زم در آخرین جلسه دادگاهش چنین گفت: یکی از اتهامات من اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی عنوان شده است. اما من قصدی در خصوص ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی نداشتم. وی عنوان کرد: اگر کاری از دستم دررفت اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنم. با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود.

از کجا تا اعدام؟

روح‌ا... زم متولد شهریورماه 1352 در تهران و فرزند محمدعلی زم از فعالان فرهنگی خوشنام است. او در جریان حوادث 1388 دستگیر و مدتی زندانی شد و پس از پایان دوران محکومیتش ایران را ترک کرد. اما او در حال سپری ‌کردن دوران محکومیت خود بود که در قالب یک مرخصی چندروزه، از کشور متواری شد. مقصد او پس از خروج از ایران در ابتدا مالزی بود اما پس از اخذ اقامت کشور فرانسه، در پاریس ساکن شد. در سال 1394 با پیدایش شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای ارتباطی به تاسیس کانال «آمدنیوز» در تلگرام پرداخت و موضع خود را به عنوان مخالف آشکار کرد. برخی می‌گویند آمدنیوز در جریان اعتراضات دی‌‌ماه سال 1396 با بیش از 2میلیون عضو به بازیگر مهمی در تهییج و دوقطبی کردن فضای داخلی تبدیل شد. در نتیجه مقامات ایران از تلگرام درخواست مسدود کردن این کانال را کردند. اسفند 1397 تلویزیون با پخش مستند «ایستگاه پایانی دروغ» روح‌ا... زم را بازیچه نیروهای اطلاعاتی ایران خواند. نزدیک به 8ماه بعد نیز در یک روز پاییزی برابر با 22مهرماه، اطلاعات سپاه در اطلاعیه‌ای خبر دستگیری روح‌ا... زم را اعلام کرد و این اطلاعیه را در کانال آمدنیوز نیز منتشر کرد. بهمن‌ماه سال گذشته اولین دادگاه روح‌ا... زم برگزار شد و تیرماه امسال پس از برگزاری جلسات دادگاه حکم اعدام او توسط قاضی صلواتی اعلام شد. زم به این حکم اعتراض کرد. حالا پس از گذشت چند ماه حکم نهایی او صادر و اعدامش تایید شده است.

تلاش پدر برای رهایی پسر

پدر روح‌ا... زم تلاش زیادی برای آزادی فرزندش داشت. 14 تیر بود که برخی سایت‌های خبری نوشتند: «محمدعلی زم در نامه‌ای خطاب به سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه آورده است که «حداقل به حرف‌های وکیل تسخیری که بنابر آیین‌نامه از دایره افراد معتمد شما انتخاب می‌شود، گوش کنید... او همچنین نوشته که «روح‌ا... شرایط روحی مناسبی نداشته تا بتواند از خود دفاع کند.» تسنیم هم 19 خرداد نوشت: «در ادامه جلسه دوم دادگاه، صلواتی از نامه‌ای رونمایی می‌کند که زمان بازداشت برادر ناتنی زم نگارش شده بود؛ او می‌گوید زمان بازداشت برادر زم، محمدعلی زم پدر او به رهبر انقلاب نامه می‌نویسد و ایشان هم دستور آزادی برادر زم را صادر می‌کند؛ نکته‌ای که با تعجب زم مواجه می‌شود و او می‌گوید که «خانواده در مورد این نامه صحبتی با من نکرده‌اند.»