جدید‌ترین اظهارات وزیر خارجه آلمان نشانه جدید فریبکاری و عدم پایبندی اروپایی به ضد توافق با ایران است. به نظر می رسد حسن روحانی که این روزها از مذاکره با غرب سخن می گوید باید متوجه این اسناد باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کیهان : به گزارش دویچه‌وله، هایکو ماس در نشست مجازی کمیسیون برجام، از ایران خواست، اکنون که از سوی آمریکا پیام‌های مثبتی برای نجات توافق اتمی می‌رسد از فرصت به دست آمده استفاده کند و برجام را زنده نگه دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، هایکو ماس در این نشست که روز دوشنبه برپا شد با توجه به نزدیکی آغاز دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا فرصت کنونی برای نزدیک کردن ایران و آمریکا و نجات توافق اتمی را «آخرین فرصت» دانست و گفت: اینک بر عهده ایران است که این فرصت را غنیمت بشمارد.

وی با بیان اینکه توافق اتمی تاریخی با ایران اینک بر سر دوراهی قرار گرفته و فرصتی که برای نجات آن به وجود آمده نباید از دست برود، گفت: هفته‌ها و ماه‌های آینده در نجات برجام تعیین‌کننده است، موضوع تنها نجات این توافق نیست، بلکه بر سر این است که آیا می‌توان مناقشه‌ای که یک دهه بر سر برنامه‌ اتمی ایران در جریان است را به صورت دائمی از طریق مذاکره حل و فصل کرد؟

ماس افزود: «موضوع بر سر این است که آیا می‌توان از راه‌های صلح‌آمیز و با بازرسی شدید اطمینان حاصل کرد که راه رسیدن به بمب اتمی برای ایران سد شده و ما توانسته‌ایم مانع این بشویم که خطر ناشی از مسابقه تسلیحاتی منازعات منطقه را تهدیدآمیزتر و موضوع را پیچیده‌تر بکند.»

او گفت: این مسئله باید برای آلمان نگرانی بزرگی ایجاد کند، چراکه امنیت اسرائیل برای ما بسیار مهم است.

بر اساس آنچه دویچه‌وله منتشر کرده، هایکو ماس حتی یک جمله هم درباره تعهدات نقض‌شده آمریکا و اروپا (برداشتن تحریم‌ها) نگفته است. سه دولت اروپایی حتی به وعده راه‌اندازی کانال‌های موسوم به SPV و اینستکس برای مبادلات تجاری محدود با ایران را هم عمل نکردند.

اما نکته مهم در سخنان ماس، این است که وی می‌گوید مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و باید با مذاکره حل و فصل شود. این سخنان رسوا در حالی است که تروئیکای اروپایی یک‌بار در جریان توافقات یک‌طرفه سال‌های 82 تا 84 و سپس در جریان مذاکرات برجام، وعده می‌دادند اگر ایران از حقوق خود تنازل کند، حق ایران به رسمیت شناخته شود و پرونده این مناقشه بسته می‌شود اما اکنون در حالی که 5 سال از اجرای یک‌طرفه برجام می‌گذرد، وزیر خارجه آلمان علنا در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو برجام مدعی شده، باید به مناقشه طولانی شده برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و درباره آن مذاکره کرد!! او در عین حال به‌جای آنکه به بدعهدی دولت اوباما و ترامپ اشاره کند، آمدن بایدن را فرصت جا می‌زند و حال آنکه اگر صداقت داشت، بر لزوم انجام تعهدات طرف غربی برای جلب اعتماد از دست رفته ایران تاکید می‌کرد.

نکته مهم بعدی، رفتار منفعلانه و نوکرمآبانه ماس نسبت به رژیم صهیونیستی است و حال آنکه برخی محافل غربگرا سعی می‌کنند حساب تروئیکای اروپایی را با رژیم صهیونیستی جدا کنند. ماس مدعی شده باید راه رسیدن ایران به بمب اتمی را به‌خاطر امنیت اسرائیل و ممانعت از مسابقه تسلیحاتی بست. این گزافه‌گویی در حالی است که اولا ایران در دو دهه اخیر با وجود استثنایی‌ترین بازرسی‌ها، سلامت برنامه هسته‌ای خود را به اثبات رسانده؛ و در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی هرچند که به کمک برخی دولت‌های غربی بمب اتمی ساخته، حاضر نیست تحت نظارت NPT و آژانس قرار بگیرد. ضمنا این صهیونیست‌ها بوده‌اند که دانشمندان هسته‌ای ایران را در سکوت حمایت اخیر امثال آقای ماس، ترور کرده‌اند.

آیا با وجود این همه اراجیف‌گویی، می‌توان تصور کرد که دولت آلمان ذره‌ای به تامین حقوق و منافع ایران باور داشته باشد؟