مدیران دو شرکت امنیت سایبری اسرائیلی با اشاره به توانایی فوق‌العاده گروه هکری "پی تو کی" که سازمان هوافضای رژیم صهیونیستی، صادرکننده سیستم ضد هوایی و پهپاد‌های پیشرفته، را هک کرده است تصریح کردند که این گروه به گفته آنها ایرانی قادر است حتی در کمتر از یک ساعت کنترل کل شبکه را به دست بگیرد.

وحشت در امنیت سایبری رژیم صهیونیستی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش هاآرتص، شرکت‌های امنیت سایبری اسرائیلی "چک پوینت" و "وایت استریم" که به‌عنوان دو شرکت کلیدی در ماه نوامبر توانستند در یک تحقیق مشترک متوجه شوند که یک گروه هکری به گفته خودشان مرتبط با ایران به نام "پی تو کی" بارها توانسته است به سیستم اینترنتی شرکت‌ها و سازمان‌های اسرائیلی وارد شود اذعان داشته‌اند که در ابتدا ما فکر می‌کردیم این گروه بخشی از یک مجموعه خلاف‌کار سایبری و به دنبال باج‌خواهی است.

"پی تو کی" ماه‌هاست که از شرکت‌های اسرائیلی جاسوسی می‌کند

لازم به ذکر است که باج‌خواهی سایبری غالباً به این صورت انجام می‌شود که هکرها به یک شرکت حمله می‌کنند، فایل‌های شرکت را سرقت می‌کنند و از صاحبان شرکت یا افرادی که اطلاعاتشان لو رفته می‌خواهند که یا مبلغی را بپردازند یا اینکه رازهایشان فاش می‌شود. البته گروه "پی تو کی" عملکرد متفاوتی با گروه‌های خلاف‌کار از خود نشان داده است زیرا آن‌ها اصلاً از مبالغ بالای باج‌دهی صحبت نکرده‌اند که به گفته مقامات این دو شرکت امنیت سایبری نشان از سطح توانایی بالای هکرها داشت و نشان می‌داد که آن‌ها به یک دولت وابسته هستند.

به گفته مقامات "چک پوینت" حتی قبل از اینکه گروه "پی تو کی" را به ایران ارتباط دهند شرکت "چک پوینت" گفته بود که حمله‌کنندگان از توانایی‌های پیشرفته‌ای برخوردار هستند. "لوتم فینکل اشتاین" رئیس بخش جاسوسی شرکت چک پوینت پنج‌شنبه اعلام کرد که در بعضی از موارد که در گذشته با آن روبرو بودیم هکرها توانستند کنترل کل شبکه را یک‌ساعته به دست بگیرند درصورتی‌که گروه‌های خلاف‌کار باج‌خواه این کار را در چندین ساعت یا حتی یکی‌دوروزه انجام می‌دهند.

وی ادامه داد که این سطح از مهارت را ما تنها از هکرهای حرفه‌ای دیده‌ایم. این واقعیت که این عملیات دارای امنیت عملیاتی بود که کار ردگیری هکرها مانع می‌شد نیز چشم‌گیر بود. این حقیقت که این گروه خود را بسیار ماهر نشان می‌داد بسیار شک‌برانگیز بود زیرا آن‌ها در یک دوره زمانی خیلی کوتاه به‌خوبی می‌آموختند و به‌خوبی عمل می‌کردند.

در همین راستا "ایتسیک لوی" مدیر اجرائی شرکت امنیت سایبری "وایت استریم" گفته است که این گروه یعنی گروه "پی تو کی" که اخیراً سازمان هوافضای اسرائیل را هک کرده است تیمی بسیار پیشرفته و باقابلیت‌هایی متمرکز است که برای چند ماهی است که درزمینهٔ هک شرکت‌های اسرائیل فعال است.

وی ادامه داد که موج اخیر عملیات نفوذ دیجیتالی بدون شک نقطه عطفی است که تغییراتی را در ساختار امنیت اطلاعاتی اسرائیل به دنبال خواهد داشت. "لوی" گفته که به عقیده‌اش این اقدام را می‌توان در حد عملیات تروریستی در سطح ملی دانست.

شایان‌ذکر است که گروه "پی تو کی" که تابه‌حال توانسته بیش از ۸۰ شرکت اسرائیلی را هدف قرار دهد اطلاعات کارکنان صنایع هوافضای اسرائیل را برملا کرده است. به گفته هاآرتص گروه هکری "پی تو کی" که ایرانی است عصر یکشنبه موفق شده شرکت دولتی صنایع هوافضای اسرائیل را به‌سادگی هک کند.

هاآرتص ادامه می‌دهد که ارتباط گروه "پی تو کی" با ایران زمانی روشن شد که مبلغی که به شکل بیت کوین به‌عنوان باج به آن‌ها پرداخت شده بود ردگیری شد و سر از یک صرافی در ایران در آورد. احتمالاً این گروه نخواسته ارتباطش با ایران را پنهان کند.

شرکت هک شده اسرائیلی صادرکننده سامانه ضد هوایی و پهپاد پیشرفته است

آخر هفته گذشته بود که گروه "پی تو کی" در توییتی از هوادارانش خواسته بود که بگویند کدام سازمان اسرائیلی ازنظر دفاع سایبری از همه قوی‌تر است و گزینه‌های وزارت بهداشت اسرائیل، وزارت ترابری اسرائیل و سازمان هوافضا را در لیست نظرسنجی قرار داده بود و عصر یکشنبه بود که این گروه در توییتی اعلام کرد که گزینه آخری یعنی سازمان هوافضا موردنظر حامیانشان بوده است.

"پی تو کی" سپس اطلاعاتی از حدوداً یک هزار کاربر سیستم داخلی یکی از شرکت‌های پیمانکاری سازمان هوافضای اسرائیل را منتشر کرد که ثابت کند که این سازمان را هک کرده است و به‌جز این اسامی به اطلاعات حساسی هم‌دست یافته است.

مقامات سازمان هوافضای اسرائیل ادعا کرده‌اند که اطلاعات به سرقت رفته مهم نبوده‌اند اما این عملیات نفوذ به‌خوبی نشان می‌دهد که هکرها با استفاده از بعضی روزنه‌ها توانسته باشند به فایلهای بایگانی اصلی شبکه که شامل اسناد تحقیقاتی و فنی و نیز سوابق داخلی است دست یافته باشند.

این نکته را باید گفت که سازمان هوافضا بزرگ‌ترین شرکت دولتی در اسرائیل با حدود ۱۶ هزار کارمند است. درآمد این شرکت به بیش از دو میلیارد دلار در نیمه اول سال جاری رسید و سود خالص هم رقم ۴۸ میلیون دلار از صادرات سیستم‌های دفاع هوایی، پهپادها و تسلیحات هدایت‌شونده دقیق ذکرشده است. این سازمان همچنین یکی از دو شرکت اصلی اسرائیلی است که برنامه پرتاب موشک به ماه در سال ۲۰۲۴ را بر عهده دارد.