در پی علائم تنش‌آفرینی در منطقه، ظریف به ترامپ هشدار داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به دنبال تحرکات تنش‌زای کاخ سفید در منطقه، محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه در توییتی از توطئه‌‌ای برای ساخته و پرداخته کردن یک جنگ در منطقه خبر داد و تاکید کرد که ایران به دنبال جنگ نیست؛ اما «آشکارا و مستقیم» از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد. همزمان خبرها از خروج بمب‌افکن‌های بی-۵۲ و ناو هواپیما‌بر «یو‌اس اس نیمیتز» از منطقه حکایت دارند.

در پی افزایش ماجراجویی آمریکا در خلیج‌‌فارس نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیر‌کل سازمان ملل نسبت به این ماجراجویی‌ها هشدار داده است. همزمان وزیر‌خارجه ایران نیز در گفت‌وگو با همتای کویتی خود تاکید کرده که مسوولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی در منطقه بر عهده واشنگتن خواهد بود.

در روزهای گذشته و در آستانه نخستین سالگرد ترور سردار‌شهید قاسم سلیمانی، تنش مجددا بر فراز منطقه سایه گسترانده است. دو بمب‌افکن بی-‌۵۲ آمریکایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند، چهارشنبه از آمریکا به خلیج‌‌فارس پرواز کردند و سپس به آمریکا برگشتند. همزمان پنتاگون نیز در گزارشی به خطر حملات مستقیم به پایگاه‌های آمریکا در داخل این کشور و لزوم اتخاذ راهبردهای نوین اشاره کرده؛ موضوعی که واکنش ایران را به‌دنبال داشته است.

در همین ارتباط مجید تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای امنیت و دبیر‌کل سازمان ملل اعلام کرد که ماجراجویی نظامی آمریکا در خلیج‌‌فارس و دریای‌عمان به‌ویژه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

به گزارش «ایسنا» طی این نامه آمده است: آمریکا علاوه بر اعزام سلاح‌های پیشرفته و بسیار پیچیده به این منطقه در چند هفته گذشته به انجام برخی اعمال تحریک‌آمیز نظامی نیز مبادرت کرده است که از جمله می‌توان به پرواز تعدادی از بمب‌افکن‌های راهبردی دوربرد در روزهای اخیر بر فراز خلیج‌‌فارس اشاره کرد.

نمایندگی ایران افزوده است: به موازات این تحرکات مقامات آمریکایی نیز کماکان به ارائه اطلاعات جعلی، ایراد اتهامات بی‌اساس و بیانات تهدید‌کننده و تحریک‌‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران‌ ادامه داده‌اند و مجموع این‌گونه اقدامات ستیزه‌جویانه این کشور، محیط امنیتی پیش‌تر پرتنش این منطقه بسیار حساس را وخیم‌تر کرده است. در ادامه این نامه آمده است: این اقدامات جنگ‌طلبانه اگر کنترل نشود می‌تواند تنش را به سطح هشدار‌دهنده‌ای افزایش دهد و بدیهی است که مسوولیت کامل تمام عواقب آن نیز بر عهده آمریکا خواهد بود.

نمایندگی ایران همچنین با هشدار نسبت به اقدامات یاد‌شده آمریکا، تاکید کرده؛ ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال درگیری نیست لیکن توانایی و عزم قاطع آن برای حفاظت از مردم خویش، دفاع از امنیت، حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع حیاتی خود و همچنین پاسخ قاطع به هرگونه تهدید‌ یا استفاده از زور علیه ایران نباید دست‌کم گرفته شود.

در پایان این نامه نیز آمده است: از آنجا‌که چنین‌ ماجراجویی نظامی در تضاد آشکار با اهداف و اصول سازمان ملل بوده و دارای آثار جدی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، از شورای‌امنیت انتظار می‌رود آمریکا را وادار سازد به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل پایبند باشد و این اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند.

هشدار ظریف

همزمان وزیر‌خارجه ایران نیز در گفت‌وگو با همتای کویتی خود تاکید کرده مسوولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی در منطقه بر عهده واشنگتن خواهد بود. شیخ احمد‌ناصر المحمد‌الصباح وزیر امورخارجه کویت روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی خود در آغاز سال میلادی جدید با محمدجواد ظریف آخرین مسائل روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای را مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار داد.

وزیر امورخارجه ایران در این گفت‌وگو ضمن تبیین دیدگاه جمهوری اسلامی در تامین ثبات و امنیت فراگیر به دور از دخالت بیگانگان به برخی از تحرکات مشکوک و شیطنت‌های ایالات‌متحده در منطقه، اشاره و اظهار کرد: مسوولیت عواقب هرگونه ماجراجویی احتمالی بر عهده واشنگتن خواهد بود.وزیر امورخارجه همچنین روز پنج‌شنبه در واکنش به برخی تحرکات اخیر آمریکا در منطقه گفت که ایران به‌دنبال جنگ نیست اما آشکارا و مستقیما از خود دفاع خواهد کرد.

ظریف در صفحه توییترش نوشت: دونالد ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] و طرفدارانش به‌جای مبارزه با کووید-۱۹ در آمریکا میلیاردها پول را صرف به پرواز درآوردن [بمب‌افکن‌های] B۵۲ و فرستادن نیروی دریایی به منطقه ما می‌کنند. ظریف ادامه داد: اطلاعات به‌دست آمده از عراق نشانگر دسیسه‌ای برای جور کردن بهانه‌ جنگ است.

ایران به‌دنبال جنگ نیست اما آشکارا و مستقیما از مردمش، امنیتش و منافع حیاتی‌اش دفاع خواهد کرد. سفیر ایران در عراق نیز با بیان اینکه خون شهدا پایمال نخواهد شد، تاکید کرد که ایران به‌دنبال جنگ با هیچ کشوری نیست.

در روزهای گذشته در آستانه نخستین سالگرد ترور سردار‌شهید قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس، تنش میان ایالات‌متحده و ایران بالا گرفته است. از جمله دو بمب‌افکن بی-‌۵۲ آمریکایی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارند، چهارشنبه از آمریکا به خلیج‌‌فارس پرواز کردند و سپس به آمریکا برگشتند.

هدف از پرواز از این هواپیماها هشدار به ایران در رابطه با هرگونه اقدام احتمالی علیه منافع آمریکا عنوان شده است. آمریکا همچنین زیردریایی هسته‌ای یو‌اس‌اس جورجیا را به خلیج‌‌فارس اعزام کرده و این شناور در بحرین پهلو گرفته است.

در روزهای گذشته در پی حمله راکتی به سفارت آمریکا در بغداد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده به ایران هشدار داده بود. مقام‌های آمریکایی هم در روزهای اخیر به رسانه‌ها در این کشور گفته بودند که به اطلاعاتی درباره آمادگی ایران برای حمله به نظامیان ایالات‌متحده و منافع متحدان آن در عراق یا دیگر مناطق خاورمیانه دست پیدا کرده‌اند.

برای هرگونه واکنش آماده هستیم

همچنین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه ما برای هرگونه واکنش آماده‌ایم، گفت: تحرکات دشمن در منطقه ناشی از اشتباه سال گذشته آنها در به شهادت رساندن سردار بزرگ سپاه اسلام و یاران او است.

به گزارش «ایرنا» سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه ظهر روز جمعه دوازدهم دی ماه در حاشیه مراسم اولین سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی که در دانشگاه تهران برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره تحرکات اخیر دشمنان در منطقه اظهار کرد: به هر شکل تحرکات دشمن رفتاری مربوط به خود است اما ما معتقدیم این تحرکات بازتاب پیامدهای ناشی از اشتباه سال گذشته آمریکایی‌ها در به شهادت رساندن سردار بزرگ سپاه اسلام و ابومهدی المهندس و یاران او است که بغض فشرده‌ای میان جوانان و غیرجوانان جهان اسلام ایجاد کرده‌ است.

فرمانده کل سپاه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی ایران نگرانی دارد از اینکه شاید ترامپ حمله یا اشتباهی علیه ما انجام دهد، تاکید کرد: ایران هیچ نگرانی ندارد و ما برای دفاع از استقلال خود، منافع حیاتی و دستاوردهای انقلاب بزرگ‌مان آماده هستیم و این آمادگی را ظرف ۴۱ سال گذشته ایجاد کردیم.

به دقت ایران را زیرنظر داریم

در ادامه سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفته است کشورش به دقت ایران را زیر نظر دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز» گفت: ما همچنان به دقت ایران را زیر نظر داریم.

او در ادامه مدعی شد «امید من این است که ما صلح‌آمیز و بدون درگیری وارد ۲۰۲۱ شویم. این وزارتخانه آماده دفاع از مردم آمریکا و منافع آن است.» مقامات ارشد پنتاگون نیز در گزارشی به خطر حملات مستقیم به پایگاه‌های آمریکا در داخل این کشور و لزوم اتخاذ راهبردهای نوین اشاره کردند.

گزارش‌های منتشر‌شده حکایت از آن دارد که پایگاه‌های ارتش ایالات‌متحده در داخل این کشور با خطر واقعی حملات عمدی و مستقیم از سوی دشمنان روبه‌رو هستند و باید راهبردهای جدیدی برای تقویت دفاع به‌کار گرفته شوند.

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌تایمز» مقامات ارشد پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در گزارشی ۱۶ صفحه‌ای اعلام کردند که دشمنان این کشور قادرند به‌طور مستقیم پایگاه‌های نظامی آمریکا را هدف قرار دهند. پنتاگون هشدار داده که حملات سایبری، دامن زدن به اعتراضات و حتی حمایت مالی از فعالیت‌های جنایتکارانه از سوی دشمنان آمریکا، تهدیدهای مهم این کشور در قرن ۲۱ محسوب می‌شوند.