«جک ما» مالک شرکت بزرگ «علی بابا» و سومین فرد ثروتمند چین به دنبال برخورد دولت با شرکتش از انظار ناپدید شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مجموعه رستوران‌های «کی اف سی» آمریکا «جک ما» را در دورانی که به دنبال شغل برای خود بود به علت قد کوتاه و لاغر اندام بودن استخدام نکرد. حالا همین آدم لاغر، نحیف و ریزنقش به غول دنیای فناوری و سرگرمی بدل شده است. جک ما مدیرعامل و بنیانگذار گروه «علی بابا» در سال ۲۰۱۴ در زمان عرضه اولیه سهام علی بابا با ۲۰٫۸ میلیارد دلار در جایگاه ۳۶ میلیاردرهای جهان قرار داشت که در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۶۲ میلیارد دلار رسید. این شرکت در زمینه های بسیار متنوعی از سامانه پرداخت الکترونیک گرفته تا فروشگاه اینترنتی، سامانه های خرده فروشی، و رایانش ابری و تا تولید فیلم و سریال و محتواهای سرگرم کننده فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۱۲ دو پورتال علی بابا ۱٫۱ تریلیون یوان معادل ۱۷۰ میلیارد دلار فروش داشته ‌است، که این رقم بیشتر از مجموع فروش دو رقیب خود یعنی آمازون و ای بی است. در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۴ «علی بابا» ۲۳۱ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد.

حالا امروز هالیوود ریپورتر در گزارش خود نوشت: ««جک ما» مالک شرکت بزرگ «علی بابا» و سومین فرد ثروتمند چین به دنبال برخورد دولت با شرکتش از انظار ناپدید شد.

سومین مرد ثروتمند چین و مالک شرکت جهانی «علی بابا» به عنوان داور یک برنامه تلویزیونی متعلق به خود، حضور پیدا نکرد و طی دو ماه دیگر در مجامع عمومی دیده نشد.

ناپدید شدن مالک علی بابا

«جک ما» میلیاردر چینی، که به عشق در کانون توجهات قرار گرفتن مشهور است، بیش از دو ماه است که در پی سرکوب شدید پکن علیه امپراتوری تجاری «علی بابا» در ملا عام دیده نشده است.

قرار بود این کارآفرین مشهور به عنوان یک داور ستاره در فینال فصل «Africa's Business Heroes»(قهرمان تجاری آفریقا)، که یک برنامه تلویزیونی تولید شده توسط سازمان خیرخواهانه خودش بود، ظاهر شود. اما او از انظار خارج شد و پخش سریال به تعویق افتاد. اولین بار این موضوع را فایننشال تایمز گزارش داد. تصویر و نام «جک ما»، که قبلاً بزرگترین عامل فروش این برنامه بود، از آن زمان تاکنون از مطالب تبلیغاتی مربوط به فینال حذف شده است.

بنابر اعلام فایننشال تایمز، شرکت «علی بابا» اعلام کرد: آقای «جک ما» به دلیل تداخل برنامه های فشرده کاری دیگر نمی تواند بخشی از برنامه «فینال» باشد. وی توسط «لوسی پنگ»، بنیانگذار «علی بابا» در از هیئت داوران حذف شد.

ناپدید شدن این کارآفرین مشهور چینی از چشم مردم به دنبال مشکلاتی که ظاهرا با مقامات دولتی چین پیش آمده، سریع و شوکه کننده بوده است. «جک ما» که پیش از این به دلیل روابط گرم با دولت و صراحت لهجه نادرش شناخته می شد، حالا در معرض ارزیابی مجدد ناگهانی توانایی و قدرت مجتمع فناوری مشهور خود را در معرض تهدید می بیند.

سومین فرد ثروتمند چین ناپدید شد

این مشکلات در اوایل ماه نوامبر زمانی آغاز شد که پکن IPO(عرضه سهام) را برای شرکت بزرگ مالی علی بابا لغو کرد، که قرار بود تامین ۳۴ میلیارد دلار در بزرگترین بورس سهام تاریخ را آغاز کند. متوقف شدن ناگهانی تنظیم مقررات پس از آن صورت گرفت که «جک ما» در یک سخنرانی از مقامات نظارتی چین و بانک های دولتی به دلیل عقب ماندگی انتقاد کرد. گفته می شود اظهارات وی موجب خشم حزب حاکم پکن شد و «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین را وادار کرد تا شخصاً دستور خاتمه پیشنهاد مالی ۳۴ میلیارد دلاری را صادر کند.

در اواخر ماه دسامبر، ناظران چینی مجموعه بیانیه و دستوراتی صریح را برای «جک ما» و شرکت «علی بابا» صادر کردند که به تیرگی بیشتر رابطه دولت چین با این کمپانی بزرگ انجامید. این دستورات نشان می دهد آنها تحقیقات ضد انحصاری را در مورد تجارت الکترونیک برجسته علی بابا آغاز می کنند و همچنین قوانین جدیدی را که فعالیت های تجاری بخش خدمات پرداخت الکترونیک علی بابا را که بزرگترین سامانه پرداخت کشور پهناور چین محسوب می شود، را محدود می کند. همچنین گزارش شده است که اندکی پس از آن، بازرسان دولت وارد مقر «علی بابا» در «هانگژو» شده اند.