سی‌ان‌ان از تلاش ترامپ برای لغو انتخابات همزمان با شورش در کنگره، از طریق تماس‌های تلفنی اشتباه او و وکیلش خبر داد.

تماس اشتباهی ترامپ دستش را رو کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ و رودی جولیانی، وکیل او، در جریان یورش به ساختمان کنگره تماس‌های اشتباهی با یکی از سناتور‌های جمهوریخواه داشته اند.

مایک لی، سناتور جمهوریخواه ایالت یوتای آمریکا، در جریان شورش‌های مرگبار اخیر در کنگره نبوده است؛ اما ترامپ و وکیلش به اشتباه با او تماس گرفته و طی این تماس‌ها با عصبانیت سعی در متقاعد کردن سناتور مذکور برای تاخیر در شمارش آراء کالج الکترال داشته‌اند.

سخنگوی لی گفت: ترامپ و وکیلش به جای سناتور تامی توبرویل، جمهوریخواه تازه انتخاب شده از ایالت  آلاباما با سناتور لی تماس گرفته اند.

یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفت تلاش کاخ سفید برای جلب نظر توبرویل برای تأخیر در تائید آراء، نگاه‌ها در خصوص اولویت‌های رئیس جمهور را تغییر داد. هنگامی که رئیس جمهور تلاش کرد توبرویل را متقاعد کند این روند را به تأخیر اندازد، او و دیگر مقامات ارشد کاخ سفید از جمله مایک پنس، معاون رئیس جمهور تلاشی برای متوقف کردن تظاهرات و آشوب‌ها نکردند. این در حالی بود که اعضای خانواده پنس داخل کنگره بودند.

او ادامه داد: ترامپ اندکی پس از ساعت ۲ با تلفن همراه شخصی لی، جمهوری خواه یوتا تماس گرفت. در آن زمان سناتور‌ها به دلیل یورش برخی از طرفداران ترامپ به داخل ساختمان، از طبقه مجلس سنا تخلیه شده و در یک اتاق به طور موقت حضور داشتند. لی تلفن را برداشت و ترامپ خودش را معرفی کرد و مشخص شد که او به دنبال توبرویل است و شماره اشتباهی به او داده شده است. لی، رئیس جمهور را در حالت تعلیق نگه داشت، به جستجوی همکارش رفت و تلفن خود را به توبرویل داد و به او گفت که رئیس جمهور پشت خط است.

به گفته این منبع آگاه، توبرویل کمتر از ۱۰ دقیقه با ترامپ گفتگو کرد، رئیس جمهور سعی داشت او را متقاعد کند که با رای گیری کالج انتخاباتی مخالفت بیشتری انجام دهد تا مانع صدور گواهینامه کنگره برای پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب شود سپس این تماس قطع شد، زیرا از سناتور‌ها خواسته شد تا به مکانی امن منتقل شوند.

دفتر لی به سی‌ان ان گفت یک پیام صوتی برای توبرویل فرستاده شده است، این پیام از سوی جولیانی بود. این تماس با لی ساعت ۷ عصر انجام شد. لی به تماس پاسخ نداد بنابراین پیام صوتی به صندوق تلفنش منتقل شد. متن این تماس به این شرح است: «سناتور توبرویل؟ یا باید بگویم استاد توبرویل... من رودی جولیانی وکیل رئیس جمهور هستم.»

در ادامه جولیانی با اشاره به ادعا‌های تقلب در انتخابات گفت: با شما تماس گرفتم تا درباره اینکه آن‌ها چطور دارند در این دادرسی عجله به خرج می‌دهند، صحبت کنیم. ما احتیاج به زمان داریم و باید سرعت رای گیری را به تاخیر بیاندازیم تا اطلاعات بیشتری کسب کنیم. من می‌دانم که آن‌ها امشب ساعت ۸ دوباره تشکیل جلسه می‌دهند، اما تنها استراتژی ما در حال حاضر این است که اعتراضات را تا فردا به ایالات مختلف بکشانیم، بله تا فردا شب عالی است.

توبرویل احتمالا توسط ترامپ و جولیانی به عنوان کسی دیده می‌شد که می‌تواند در پیشبرد اهداف آن‌ها تا روز چهارشنبه کمک کند، زیرا او در میان گروهی متشکل از شش سناتور حزب جمهوری خواه بود که به حمایت از اعتراض علیه آراء انتخاباتی آریزونا رای داده و ۹۳-۶ شکست خورد.

سی‌ان‌ان روز چهارشنبه گزارش داد که حتی پس از تشکیل مجدد کنگره در آن شب پس از شورش، ترامپ همچنان از سناتور‌ها می‌خواست که اعتراض به تصدیق بایدن به عنوان رئیس جمهور را ادامه دهند.