مشاور امنیت ملی پیشین دولت آمریکا با تکرار مواضع خصمانه و ادعاهای واهی خود علیه کشورمان از دونالد ترامپ به دلیل نداشتن عزم کافی برای تغییر نظام در ایران انتقاد کرد.

تکرار مواضع ضد ایرانی بولتون در واپسین ساعات کار دولت ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا در گفت وگو با شبکه دویچه وله به تکرار مواضع خصمانه خود علیه کشورمان مبنی بر لزوم تغییر نظام در ایران پرداخت.

در حالیکه مقامات ارشد کشورمان بارها تاکید کرده اند که حضور غیرقانونی و سیاست های سلطه جویانه آمریکا در منطقه عامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی خاورمیانه است، بولتون در بخشی از این مصاحبه مدعی شد، تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی تغییر نکند، خاورمیانه با آرامش و امنیت واقعی مواجه نخواهد شد.

بولتون که همواره مواضعی به شدت ضد ایرانی دارد در ادامه اظهارات ادعایی خود ترامپ را به دلیل آنچه کوتاهی در دنبال کردن کارزار "فشار حداکثری" خواند مورد انتقاد قرار داد و گفت: من این را به گردن رئیس جمهور می اندازم که منطق این سیاست را دنبال نکرد و نظام را در تهران سرنگون نکرده است.

این مقام پیشین آمریکایی برجام را هم به باد انتقاد گرفت و با تکیه بر ادعاهای کاملا بی اساس و ساختگی واشنگتن در گذشته علیه فعالیت های هسته ای کشورمان مدعی شد که توافق هسته ای 2015 "بر اساس دروغ آشکار ایران مبنی بر اینکه آنها هرگز برنامه سلاح هسته ای نداشته اند" بنا شده است.

بولتون در ادامه به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام اشاره کرد و گفت که اگر بایدن چنین کاری انجام دهد، یک فاجعه خواهد بود.

وی که به نظر می آید از پیوستن مجدد واشنگتن به برجام به شدت ناراحت و نگران است، افزود: این توافق به ایران اجازه می دهد مسیری را که اکنون دنبال می کند، ادامه دهد. من کشورهای اروپایی را سرزنش نمی کنم ، اما اجازه دادن به ایران برای هرگونه ظرفیت غنی سازی اورانیوم یا بازفرآوری پلوتونیوم یک اشتباه اساسی بود.

به گزارش ایسنا، اظهارات خصمانه جان بولتون درباره تغییر نظام در ایران در حالی دوباره از سوی وی مطرح شده است که دولت دونالد ترامپ علی رغم اعمال فشار حداکثری علیه کشورمان در سال های اخیر تلاش کرد، نشان دهد که به دنبال چنین هدفی نیست و قصدش از این رویکرد خصمانه بهبود وضعیت در ایران است.

جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ به این سیاست های ستیزه جویانه واشنگتن، به تازگی تعدادی از اشخاص و مقامات آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و ضد حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران و اتباع ایرانی را تحریم کرده است که ازجمله آنها دونالد ترامپ، مایک پمپئو (وزیر امورخارجه دولت ترامپ) و جان بولتون است.

وزارت امورخارجه ایران با صدور بیانیه ای درباره فهرست افراد تحریم شده آورده است: ارتباط فعالانه و همه‌جانبه‌ جان بولتون با گروهک تروریستی منافقین و حمایت سیاسی، تبلیغاتی و فرهنگی وی از این گروهک که اقدامات تروریستی متعددی علیه منافع دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده است، مصداق بارز ترویج و حمایت از تروریسم و خشونت می‌باشد. بولتون همواره از اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی و سیاست‌های منطقه‌ای این رژیم اشغالگر حمایت نموده و به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا در اجرای سیاست «فشار حداکثری» و گسترش دامنه تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران، دسترسی مردم ایران به حقوق اقتصادی و اجتماعی خود را تحت تاثیر منفی قرار داده و در نتیجه در نقض قواعد و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل به‌ویژه حقوق بشر نقش اساسی داشته است.

بر این اساس، جان بولتون به استناد بند ۴ و ۵ ماده ۴ و بند ۲ ماده ۵ قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مشمول تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.