وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیر این رژیم هشدار داد نباید او را از مذاکرات با دولت جدید آمریکا درباره ایران کنار بگذارد.

اختلاف 2 مدعی صهیونیستی بر سر ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در ادامه جدال‌های داخلی در تل‌آویو بر سر کنترل سیاست‌های این رژیم در قبال ایران، «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی امروز جمعه (سوم بهمن‌‌ماه/ 22 ژانویه) به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم هشدار داد. 

وبگاه روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشته گانتز هشدار داده اجازه نخواهد داد نتانیاهو او و مجموعه وزارت دفاع را از گفت‌وگوها با دولت جدید آمریکا در خصوص ایران کنار بگذارد. 

گانتز در پیام هفتگی خود که آن را در قالب ویدئویی در فیسبوک منتشر کرده می‌گوید: «می‌خواهم مطمئن شوم کسی حتی به اینکه بخواهد با انواع ترفندها و طفره رفتن‌هایی که ما را به خطر می‌اندازد در کار ما برای حفظ امنیت اسرائیل دخالت نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته این پیام به صورت تلویحی خطاب به نتانیاهو منتشر شده که گفت‌وگوهایش با دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را از گانتز مخفی می‌کرد.

گانتز در پیام جدید خود همچنین خاطرنشان کرده با توجه به اینکه مدتی کاردار نظامی اسرائیل در واشنگتن بوده روابط شخصی نزدیکی با اعضای تیم امنیتی جو بایدن دارد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «دولت بایدن حامی اسرائیل است و من اطمینان دارم که حتی در خصوص مسائل مهمی نظیر ایران، ما گوش شنوایی خواهیم داشت.»

اظهارات بنی گانتز در شرایطی منتشر شده که ماه گذشته منابع صهیونیستی از جدال‌های شدید در سطوح بالای کابینه رژیم صهیونیستی بر سر تلاش‌های نتانیاهو جهت به دست گرفتن کنترل کامل سیاست‌ها در قبال ایران خبر داده بودند.

پایگاه «آکسیوس» ۱۹ دی‌ماه به نقل از یک مقام رژیم صهیونیستی گزارش داده بود نتانیاهو با «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و سران دستگاه‌های امنیتی این رژیم در خصوص ایران اختلاف دارد.

مطابق این گزارش، روز ۲۹ دسامبر، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیامی با این مضمون برای گانتز ارسال کرده بود: «طبق دستورات نخست‌وزیر، موضع دولت اسرائیل در خصوص توافق هسته‌ای ایران با توجه به تحلیل‌های انجام شده در شورای امنیت ملی در دفتر نخست‌وزیر‌ صرفاً توسط ایشان نهایی خواهد شد.»

این نامه برای اشکنازی، «ران درمر»، سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن، «یوسی کوهن»، رئیس موساد و «آویو کوچاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صیهونیستی هم ارسال شده بود.

گانتز از نامه نتانیاهو متعجب شده و دو روز بعد نامه‌ای در جواب او نوشته و تأکید کرده بود نتانیاهو از اختیارات لازم برای نهایی کردن موضع اسرائیل برخوردار است، اما او نمی‌تواند کل دستگاه امنیتی و جامعه اطلاعاتی را در نظر نگیرد.

 وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بخشی از نامه خود نوشته بود: «مسئله امنیت و به خصوص پرونده هسته‌ای ایران مسئله شخصی فقط یک نفر نیست.»

او تصریح کرده بود سیاست‌های اسرائیل در خصوص توافق هسته‌ای ایران باید بعد از انجام تحلیل‌های امنیتی و سیاست خارجی مشخص شود. 

کارشناسان می‌گویند  نتانیاهو و گانتز هر دو بر سر سیاست راهبردی جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام اتفاق نظر دارند اما میان آنها در خصوص تاکتیک‌های محقق کردن این سیاست راهبردی اختلاف نظر وجود دارد. 

مخالفان نتانیاهو معتقدند که سیاست او در مخالفت با هر شکلی از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ تنها به حاشیه رفتن رژیم صهیونیستی را به همراه داشت و به همین جهت لازم است همکاری‌های بیشتری میان واشنگتن-تل‌آیو وجود داشته باشد.

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است و با حمایت‌های آمریکا از اعمال هر گونه نظارت بر این برنامه تسلیحاتی جلوگیری کرده است. 

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. 

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد