وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه باید اصول اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم اما بدانید اگر وزنه‌ای به پایمان وصل نباشد بهتر می‌توانیم این مسیر را طی کنیم، گفت: عدم اجرای لوایح چهارگانه FATF و تحریم‌های آمریکا موانع ما هستند و اگر بخواهیم چشم خود را بر این واقعیت ببندیم در واقع مثل این است که روز را انکار کرده باشیم.

انتقاد ظریف از عدم اجرای لوایح FATF؛ چشم بر روی واقعیت نبندیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییر نام وزارت امور خارجه به «وزارت امور خارجه و تجارت» گفت: در بعضی از کشورها ممکن است چنین وزارت خانه‌ای وجود داشته باشد؛ آن روزی هم که به مجلس رفتم در  صحن عرض کردم، اگرچه اعتقاد دارم وزارت خارجه باید از نظر ساختاری این توان را داشته باشد که روابط خارجی را تنظیم کند اما وزارت خانه ما امکان اینکه تجارت خارجی را هم به عهده داشته باشد را ندارد و این یک وظیفه تخصصی است.

وی افزود: البته ما توقع داریم که مجلس به وزارت خارجه  کمک کند تا روابط خارجی در کلیه حوزه‌ها را زیر نظر داشته باشد و این وزارت خانه هماهنگی لازم  را به وجود بیاورد.

وزیر امور خارجه همچنین در رابطه با برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه مشکلات اقتصادی ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و به ضعف در دیپلماسی اقتصادی باز می‌گردد، اظهار داشت: ۲ سال بعد از برجام را نگاه کنید که با وجود اینکه این توافق به صورت کامل هم اجرا نمی‌شد وضعیت تورم و رشد چگونه بود و هنگامی که آقای ترامپ تحریم‌ها را بازگرداند و سیاست فشار حداکثری را اعمال کرد چه شرایطی ایجاد شد.

وی تاکید کرد: ما حتماً باید اصول اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم اما بدانید اگر وزنه‌ای به پای اقتصاد وصل نباشد بهتر می‌توانیم این مسیر را طی کنیم؛ عدم اجرای لوایح چهارگانه FATF و تحریم‌های آمریکا موانع ما هستند و اگر بخواهیم چشم خود را بر این واقعیت ببندیم در واقع مثل این است که روز را انکار کرده باشیم.

وی افزود: ما هیچ قدم و تلاشی را موکول به بازگشت آمریکا به برجام، تصویب FATF و برداشتن تحریم‌ها نکرده‌ایم؛ نه هیچ چیز موکول به اینها نیست اما اینکه همه چیز را مرتبط به دیپلماسی اقتصادی بدانیم هم درست نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که دیپلماسی اقتصادی یعنی ما دیگران را راضی کنیم با ایران  تجارت داشته باشند، تاکید کرد: تجارت نیاز به بانک دارد؛ وقتی که بانک تحریم است و نمی‌تواند ارتباطات را انجام دهد، هنگامی که کشورها با این مشکل مواجه هستند که اگر کشتی‌های ایرانی وارد بنادرشان شوند می‌گویند تحریم را شکسته‌اند؛ این محدودیت است.

وی خاطر نشان کرد: درست است که ما باید به دنبال تهاتر و روش‌های دیگر برویم و این کارها را انجام می‌دهیم اما بالاخره این روش‌ها هزینه‌مند و وقت گیر است  و ما را با مشکلاتی روبرو می‌کند.