وزیر سابق دفاع در نشست انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در پاسخ به این سوال که شما قطعیت نمی‌دهید که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری می‌مانید یا خیر؟ افزود: من بنا بر ماندن دارم و برای آن دلیل دارم.

عزم جزم دهقان به ماندن در صحنه انتخابات: نیاز به یک دولت مقتدر داریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اولین نشست «جمهور» از سلسله جلسات انتخاباتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با حضور سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برگزار شد.

*  دید تحولی در فضای اقتصادی کشور وجود ندارد

سردار دهقان در این نشست در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: چند آسیب شناسی نسبت به مسئله اقتصاد وجود دارد. یک اینکه ما سعی کردیم ( در همه دولت‌ها ) نفت را بفروشیم و پول آن را به شرایط اقتصادیمان تزریق کنیم و از این طریق کشور را اداره کنیم. ما در حال حاضر به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم صرفا روی نفت تکیه کنیم. بماند که در دولت آقای روحانی، فروختن خام نفت را هم جز افتخارات می دانستند.

وی ادامه داد: ‌حضرت آقا هم به این موضوع اشاره می‌کنند. برای آن که اقتصاد نفتی را کنار بگذاریم و به یک اقتصاد پویا برسیم، چند اتفاق باید رخ دهد. حضرت آقا چند راه حل ارائه دادند که اصلا به آن توجه نمی شود. مثلا در دیدار هیئت دولت، اولین مسئله‌ای که مطرح کردند این بود که من تاکید می کنم که پالایشگاه بسازید و دست از خام فروشی بردارید. دو هفته بعد، وزیر نفت ( بیژن نامدار زنگنه) می‌گویند که پالایشگاه می زدیم، کشور را کثافت برمی‌داشت و هیچ فایده و سودی ندارد.

دهقان تاکید کرد: دید تحولی در فضای اقتصادی کشور وجود ندارد. جنبه بازی‌های سیاسی و حزبی در رابطه با این مسائل از خود اصل موضوع پر رنگ تر شده است و بیشتر جنبه تبلیغاتی و زمین زدن دارد و تعارض منافع افراد و دولت های مختلف باعث می شود که این گونه مسائل، هیچ وقت به نتیجه نرسد. ما عدالت و آزادی و... را برای دیگران می خواهیم و برای خودمان نمیپذیریم و حاضر نیستیم عدالت روی خودمان اجرا شود! 

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی افزود:‌ بحث مالیات، تصحیح نظام بودجه، جلوگیری از ریخت و پاش، کم کردن خام فروشی نفت و... . شما که در سه دولت مختلف بودید؛ چرا این مسائل اجرا نمی‌شود؟ دولت های مختلف شعار می دهند ولی برای اجرایی شدن آن کار نمی کنند.

دهقان در پاسخ به این سوال که حضور در مقام ریاست جمهوری یکسری سوابق موجودیتی و اجرایی در مناصب مختلف لاز م دارد، که بیشتر اعتراض می‌رود که این مناصب اداری باشند ولی خب سابقه شما بیشتر نظامی است، گفت: یعنی نظامی‌گری اداری نیست؟ می دانید تمام مزایای مدیریت هم در بخش دفاع آمده؟ 

* بنا بر ماندن در صحنه انتخابات دارم 

وی درباره این سوال که اگر یک روزی مجموعه انقلابیون ( نه یک حزب) برای معرفی یک کاندیدا به یک نتیجه و جمع‌بندی برسند، آیا شما حاضرید به نفع آن نامزد احتمالی کنار بکشید؟ گفت: اگر این اتفاق بیفتد ما جشن می‌گیریم. امیدوارم به چنین  جمع‌بندی برسند. 

دهقان درباره سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شما قطعیت نمی‌دهید که در عرصه انتخابات ریاست جمهوری می‌مانید یا خیر؟ افزود: من بنا بر ماندن دارم و برای آن  دلیل دارم.

دهقان در پاسخ به سوالی یکی از دانشجویان که پرسید: « سالی که وزارت دست شما بود، شما هیچ تحولی ایجاد نکردید. و روند گذشته در وزارت دفاع شما هم پیگیر شد» افزود: این  قضاوت شماست! چه می‌دانید که اتفاق افتاد یا نیفتاد؟ من ۳۶ پروژه را  به نتیجه رساندم.

در ادامه یکی از دانشجویان خطاب به دهقان گفت: گویا قرار بوده شما به عنوان سفیر ایران در کشور سوریه حضور داشته باشید ولی این اتفاق نیفتاد یکی از گمانه زنی هایی که وجود دارد این است که صرفا نمی خواستید یک سفیر ساده باشید و می خواستید در تحولات نظامی هم نقش آفرینی کنید و در تحولات نظامی سوریه هم می‌خواستید نقش‌آفرینی کنید.

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال گفت:‌ اشکالش کجاست؟ 

وی در پاسخ به دانشجویی که پرسید: « پس تایید می‌کنید؟» اظهار داشت: چه کسی این شبهه را القا کرده؟ قبل از آن که داعش در سوریه تمام شود، شهید سلیمانی این مساله را مطرح کرد که شما بیا و مسئولیت امور سوریه را به عهده بگیر، خب سابقه آشنایی ما با شهید سلیمانی برمی گردد به عملیات فتح المبین به بعد. هر دو روحیات هم را می شناختیم، گفته شد که همه امور امنیتی و اطلاعاتی و نظامی را به عهده می‌گیرم و آقا نیز قبول کرده بودند، بعد که بنا شد مسئولیت امور سوریه را به عهده بگیریم، گفته شد که تحت عنوان سفیر سوریه خواهیم بود، اما به عنوان سفیر نه، بلکه به عنوان فرمانده و مسئول میدانی به سوریه رفتم.

* هیچ امتیاز قانونی و غیرقانونی دریافت نکردم

وی درباره سوال دیگری گفت: در خصوص املاک نجومی نیز باید بگویم، من از سال 90 تا 92 به نوعی مشاور آقای قالیباف بودم، در اتاق مسکن، یا مسکن‌سازی یا واگذاری مسکن صورت می‌گرفت و در آن افرادی که ساخت‌وساز می‌کردند و تراکم می‌خریدند و بدهکار بودند، مابه‌ازای آن واحدهایی به شهرداری می‌دادند. یکی از این واحدها را من گرفتم.

دهقان ادامه داد: من هیچ امتیاز قانونی و غیرقانونی دریافت نکردم، منزلی داشتم و قرار شد تا فردی مسئول شود که منزل ما را بردارد و یک واحد جایگزین به ما بدهد و قراری مبنی را دادن تخفیف یا امتیاز ویژه‌ای به من نبود، تا وقتی که جریان یاشار سلطانی پیش آمد و من همان موقع به شهرداری مراجعه کردم و گفتم که اگر سهم اضافه‌ای به من رسیده است بررسی و دریافت شود، در تمام عمر تلاشم بر این بوده که از بیت‌المال استفاده نامناسبی نداشته باشم، پرونده‌ها به دادستانی رفته بود و معلوم شد که هیچ نقض قانونی صورت نگرفته است ولی من بارها به خاطر آمدن اسمم در آن لیست به شهرداری مراجعه کردم و درخواست کردم که مسئله را بررسی کنید تا حقی ناحق نشده باشد. به رغم آنکه شهرداری و دادستانی می‌گویند مشکلی نیست، اما هم چنان اصرار دارم که باید بررسی شود.

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی افزود: به طور کلی، وضعیت امروز ما در کشور در هیچ زمینه‌ای پس رفت نداشته ایم، چیزی امروزه در بسیاری مواردکالای ایرانی تولید می‌شود و قیمت تمام شده هم خوب است، در حوزه فرهنگی نیز نیروهایی مومنی وجود دارند که تلاش می‌کنند  و شبهات را پاسخ می‌دهند  و تولید فرهنگی پاسخگو به نیازها داشته‌ایم.امروزه در اغلب کشورهای دنیا اقتصاد سوار بر فرهنگ است و کمتر کشوری را می‌توان یافت که به اندازه ایران نهاد فرهنگی داشته باشد، مانند حوزه های علمیه، هیئات، موسسات قرآنی، سازمان تبلیغات اسلامی، ائمه جماعات، صدا و سیما و... به علاوه همه کسانی که به صورت داوطلبانه و آزاد کار فرهنگی می‌کنند.

دهقان یادآور شد: محصول همه‌ کارهایی که انجام شده را می‌توان دید، اما سوال این است که چه کسی مسئول اصلی فرهنگ کشور است، کدام مرجع است؟ آیا می‌توان وزارت ارشاد را مسئول فرهنگ داست؟ کسانی که با انقلاب همراه هستند حتی اگر دست به قلم باشند، چه میزان آثار آن‌ها خریداری و مطالعه می‌شود؟ سوال اصلی این است که در حوزه فرهنگ قرار بوده چه اتفاقی را رقم بزنیم و چرا تاکنون رقم نخورده است؟

وی تاکید کرد: چیزی که باید در حوزه‌ حکمرانی و نظام  بگوییم این است که بعد از 40 سال ما نتوانسته‌ایم به یک منظومه‌ای دست پیدا کنیم که هر عنصری از عناصر قدرت، هویت و جای خود را پیدا کرده باشد، بدین‌صورت که وقتی بگوییم اقتصاد، معلوم باشد که منظور ما از اقتصاد چگونه اقتصادی است. باید از خود بپرسیم که امروز عدالت را به چه تعریف می‌کنیم؟

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: مشکلی نیست که چه میزان هزینه و تلاش شود، اما مهم این است که یک تعریف درست از عدالت ارائه شود، اینطور که بدانیم منظور از عدالت آموزشی چیست؟ عدالت در حوزه‌ سلامت و درمان به چه معناست؟ ما صرفا با دیدن برخورداری عده‌ای،  می‌گوییم که ناعدالتی است، اما آیا واقعا می‌توان گفت که هرجا که برابری وجود دارد، عدالت هم هست؟

* عدالت آموزشی نداریم

وی افزود: در صورتی که در برخی موارد برابری با عدالت منافات دارد، برای مثال نباید نتیجه‌ای که فردی زحمتکش دریافت می‌کند با نتیجه‌ فردی غیرفعال، برابر باشد. به بیان ساده عدالت به این معناست که هیچ کس احساس محرومیت بی‌جا و بی‌دلیل نداشته باشد.

دهقان تاکید کرد: برای مثال نباید توقع داشت که نتیجه کنکور دانش‌آموزدرس‌خوان و دانش‌آموز بی‌توجه یکسان باشد، اما سوال اصلی در حوزه‌ عدالت این است که آیا این دو دانش‌آموز به یک میزان از خدمات آموزشی برخوردار بودند یا خیر؟ اگر از این امکانات آموزشی کسی سهم بیشتری برده باشد، مصداق بی‌عدالتی است، اینکه در بعضی مدارس سیستان و بلوچستان برخی مدارس سقف ندارند و در برخی مدارس تهران بهترین امکانات آموزشی فراهم است، نشان دهنده‌ این است که عدالت آموزشی نداریم. این جاست که دولت حاکم باید ورود کند و مانع بی‌عدالتی باشد.

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ادامه داد: عدالت این است که همه افراد کشور بدون استثنا و به میزان برابر از امکانات کشور برخوردار باشند و دسترسی برای آن ها یکسان باشد، اما رانت هم در این شرایط ایجاد می‌شود، به این معنا که برخی افراد با استفاده از ارتباطات و جایگاه خود از موقعیت‌های مناسب مطلع شده و از آن سو استفاده می‌کنند. لذا باید تلاش کنیم تا مابه‌ازای عینی ارزش‌های متعالی را در جامعه ببینیم، میزان سندهای بالادستی، سیاست‌ها و قوانین تدوین شده بسیار است اما نتیجه‌ آن‌ها در جامعه چطور؟ این سندها بیشتر کار را پیچیده کرده است و گویا نوشته شده که فقط وجود داشته باشد اگر سیاست می‌نویسیم که اجرا شود باید طوری نوشته شود که قابل اجرا باشد، بسیاری چیزها در دسترس ما نیست، مثلا در بحث سیایت خارچی هر کشوری و هر شرایطی اقتضائات خاص خود را دارد. 

دهقان یادآور شد: بحث این است که ایا می‌توانیم یک دیوار به دور خود بکشیم و بگوییم که از همه‌ کشورهای دنیا مستقل هستیم؟ بحث این است که ما چگونه استقلال ملی، عزت ملی، هویت ملی و منافع ملی خود را در همه مناسبات، لحاظ بکنیم، هنر این است! اگر صرفا منتظر بنشینیم هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد، اگر روزی با خود بگوییم که به جایی رسیدیم که آمریکا دست ما را می‌گیرد، این هدف ما نیست.

وی گفت: به طور خلاصه در سیاست جهانی بحث این است که مناسبات خود را با کشورهای مختلف به گونه‌ای تنظیم کنیم که همواره حداکثر منافع و فرصت‌ها را کسب کنیم ،آن هم در دنیایی که قاعده‌ی بده بستان حاکم است. مثلا در برجام ما موارد زیادی را واگذار کردیم اما چیزی نگرفتیم.

* نیاز به یک دولت مقتدر و یک جامعه قوی داریم

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: ما نیاز به یک دولت مقتدر و یک جامعه قوی داریم، دولت مقتدر دولتی است که صاحب عزم و اراده و متکی بر اصول است، دولت بی‌عمل، برابر با هرج و مرج است، دولت مقتدر باید شفاف  وپاسخگو باشد، ما باید اجازه بدهیم که مردم با ما سخن بگویند، ما باید به مردمی که زبان ندارند، زبان سخن بدهیم، نباید یک معلم با بسیاری درد نگفته، به مرحله اعتراض و بیداد برسد، باید فضای آزاداندیشی در کشور به وجود بیاید، یادمان باشد فشار و تهدید حتما هر چقدر شدید باشد به همان اندازه ایجاد واکنش می‌کند، ما نیاز داریم که به مردم بها دهیم.

وی افزود: در کشور جمهوری اسلامی، قوا مستقل از هم نیستند بلکه صرفا منفک از یکدیگر هستند، هر رئیس قوه مسئول اداره کشور نیست و هرقوه حوزه کار خاص خود را دارد، اگر به سمت نظام‌بخشی حقوق، حاکمیت قانون  و صیانت و حفاظت از حقوق عامه ، همه‌ی این‌ها موجب حل مشکلات است.