رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا از رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواسته مواضع سختگیرانه‌ای را علیه چین اتخاذ کند و از عجله برای باز‌گشت به توافق هسته‌ای با ایران پرهیز کند.

سناتور ارشد آمریکایی خواستار اجتناب از بازگشت شتابزده به برجام شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا روز چهار‌شنبه از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواست مواضع سختگیرانه‌ای را علیه ایران و چین اتخاذ کند.

به نوشته نشریه «نیویورک پست»، مک‌کانل در صحبت‌های خود در صحن مجلس سنا از بایدن خواست مواضع سختگیرانه‌ای را علیه چین اتخاذ کند و از عجله برای باز‌گشت به توافق هسته‌ای با ایران پرهیز کند.

او گفت: «رئیس‌جمهور جدید ما باید آماده باشد به خشونت با زور پاسخ دهد، یعنی همان کاری که دولت ترامپ با حذف [سردار] سلیمانی از میدان نبرد انجام داد. ایران بزرگترین تهدید علیه آمریکا و شریکانش در منطقه است. مقابله با این چالش چندجانبه نیازمند اقدمات دو حزبی در داخل آمریکا و همبستگی با اسرائیل و شرکای عربی در خارج از آمریکا است. لازم است قبل از تغییر دادن توافق یا حرکت شتابزده برای بازگشت به آن، این شرایط حاضر باشند.»

آنتونی بلینکن که روز گذشته مجلس سنای آمریکا صلاحیت وی برای تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا را تأیید کرد، پیشتر گفته بود: «رئیس‌جمهور منتخب معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد.»

دولت قبلی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام و احیای تحریم‌ها علیه ایران به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی روی آورد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که دوران ۴ ساله ریاست‌جمهوری ترامپ به پایان رسید او در تحقق این هدف ناکام ماند.

«لیندا توماس گرینفیلد» گزینه دولت جدید آمریکا به عنوان سفیر این کشور در سازمان ملل هم ساعاتی پیش در خصوص سیاست دولت بایدن در قبال پکن عنوان کرد که وی بر روی به چالش کشیدن چین تمرکز خواهد کرد.

در بیانیه این دیپلمات آمریکایی که روی وب‌سایت کمیته روابط خارجی مجلس سنا قرار گرفته آمده است: «می‌دانیم که چین در سرتاسر نظام سازمان ملل تلاش می‌کند دستورکاری اقتدار گرایانه را پیش ببرد که در تضاد با ارزش‌های بنیادین این نهاد و آمریکا است».