فارس/ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نخستین کنفرانس خبری خود را با طرح اتهامات ضدایرانی آغاز کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) نخستین کنفرانس خبری پنتاگون در دولت جدید آمریکا را با طرح اتهامات ضد ایرانی آغاز کرد. 

جان کربی با تکرار اتهمامات قدیمی گفت ایران هنوز «بازیگری مخرب» است. او گفت ایران هنوز در اقدامات خشونت‌بار در عراق و جاهای دیگر نقش دارد. 

وی گفت: «ایران کماکان بازیگری مخرب است و همچنان از تروریسم در سراسر خاورمیانه حمایت می‌کند. آنها هنوز برای شریکان و دوستانمان در آنجا (غرب آسیا) تهدید ایجاد می‌کنند.»

 جان کربی اضافه کرد: «آنها هنوز یک برنامه موشک بالیستیک فعال دارند و اخیراً سانتریفیوژهایشان را مجدداً راه‌‌اندازی کرده‌اند. من از طرف وزارت خارجه آمریکا و اینکه آنها چطور می‌خواهند به برجام برگردند صحبت نمی‌کنم - مطمئناً این مسئله جزو مسائل ما در اینجا (پنتاگون) نیست-؛ اما از نگاه وزیر دفاع، ما هنوز در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس،  منافع امنیتی داریم؛ در این منطقه شریکان و دوستانی داریم که به آنها متعهدیم و ما هنوز در مهار تروریسمی که ایران در سراسر منطقه ترویج می‌دهد، منافع داریم.»  

وی تصریح کرد: «بنابراین، آنها (ایران) هنوز در فعالیت‌های خشونت‌بار قابل‌توجه و به خصوصی دخالت دارند و ما به هر اندازه‌ای که توان مهار چنین فعالیت‌هایی را داشته باشیم از آن استفاده خواهیم کرد.»

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای مقام‌های کشورهای غربی درباره حمایت از تروریسم را رد کرده است. 

این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که دولت‌های عراق و سوریه بارها نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه را مورد تمجید قرار داده‌اند. 

از سوی دیگر، گزارش‌های منتشر شده حاکی است آمریکا و متحدانش در منطقه از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه اصلی‌ترین حامیان شبه‌نظامیان افراطی و برخی از گروه‌های تروریستی فعال در این کشور بوده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این کنفرانس خبری همچنین مدعی شد که طالبان به تعهداتش پایبند نبوده است.