سنای آمریکا با گذشت ۱۳ روز از شروع به کار دولت بایدن، به وزیر حمل و نقل وی رای اعتماد داد.

رقیب انتخاباتی بایدن وزیر کابینه‌اش شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پیت بوتیجج دیگر گزینه پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا است که با رای بالای سناتورهای آمریکا راهی کابینه شد تا به طور رسمی مسئولیت این وزارت خانه را بر عهده گیرد.

در رای‌گیری روز سه‌شنبه سنای آمریکا، بوتیجج توانست ۸۶ رای موافق سناتورها را در برابر ۱۳ رای منفی آنها به دست آورد.

بایدن در 27 آذرماه به هنگام معرفی بوتیجج به عنوان وزیر حمل و نقل یا ترابری دولت خود، از او به عنوان نخستین همجنسگرای آشکار و یکی از جوانترین اعضای کابینه نسبت به هر دوره‌ای اشاره کرد و گفت: کابینه بایدن-هریس یک کابینه تاریخی خواهد بود.

وی اظهار کرد که در جریان رقابت‌های انتخاباتی با بوتیجج آشنا شده است.

بوتیجج پیش از این شهردار هارتلند بوده است و به عنوان افسر اطلاعاتی هم به افغانستان اعزام شده بود.

رئیس جمهوری آمریکا دلیل انتخاب بوتیجج برای این وزارت خانه را «صدایی جدید با ایده‌های جدید و مصمم برای عبور از سیاست‌های قدیمی» برشمرد و افزود: ما به شخصی نیاز داریم که کار با آژانس‌های ایالتی، محلی و فدرال را بداند. در حال حاضر ، طبق نظر انجمن مهندسان شهری آمریکا، یک پنجم بزرگراه‌های ما، همچنان در "وضعیت نامناسبی" به سر می‎‌برند.

بایدن افزود: ده‌ها و ده‌ها هزار پل در حال خرابی، بعضی در آستانه فروپاشی هستند و خطری روشن و خطرناک برای زندگی مردم است. طبق گفته مجمع جهانی اقتصاد، ما ثروتمندترین کشور جهان هستیم اما در کیفیت کلی زیرساخت‌های خود در رتبه ۱۰ قرار داریم.

وی با اشاره به تهدید موجود تغییر آب و هوایی و لزوم مبارزه با آن که باعث ایجاد مشاغل جدید می‌شود، اظهار کرد: کمک به شهرهای سراسر این کشور - در ایالت‌های قرمز و آبی - در ایجاد جوامع مقاوم در برابر آب و هوا برای مقابله با سیل شدیدتر، خشکسالی و طوفان‎های بزرگ، همکاری با ایالت‌ها، مشاغل و کارگران برای نصب ۵۰۰هزار ایستگاه شارژ برای نسل بعدی وسایل نقلیه پاک، سیستم‌های شبکه هوشمند که باعث کاهش مصرف انرژی می شوند و ایجاد یک اقتصاد انرژی پاک در سراسر کشور از وظایف این وزارتخانه خواهد بود.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا تاکید کرد: بوتیجیج وظیفه وزارتخانه را برای حفظ امنیت آمریکایی‌ها در جاده‌ها، راه آهن و آسمان ما انجام خواهد داد.