وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود تاکید کرد که هم اکنون نیازمند دیلپماسی با ایران هستیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش فارس، «هایکو ماس»‌ وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه تلفنی با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد.

ماس در این تماس تلفنی تاکید کرد که مذاکرات میان گروه‌های مختلف افغانستانی همچنان ضروری بوده و در این بین مباحث مربوط به حقوق بشر و حاکمیت قانون اساسی لازم است.

وزیر امور خارجه آلمان نیز کاملا شفاف ساخت که در حال حاضر درباره ایران دیپلماسی ضروری است.

هایکو ماس جمعه نیز گفته بود که آلمان به سیاست دولت آمریکا موسوم به «فشار حداکثری علیه ایران» نخواهد پیوست.

ماس درباره پیوستن به ائتلاف اروپایی به رهبری انگلیس در خصوص عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه هرمز هم گفته که آلمان بعد از شفافیت بیشتر درباره اهداف این طرح درباره مشارکت در آن تصمیم لازم را اتحاذ خواهد کرد.

 

نشنال اینترست: ترامپ درباره ایران از اوباما و ریگان درس بگیرد؛ او باید با پوتین برای مذاکره با تهران همکاری کند

 

لاورنس کورب در نشنال اینترست نوشت: ماه گذشته ایران یک پهباد جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کرد. اما دونالد ترامپ در نهایت تصمیم گرفت که به این اقدام تهران واکنش نشان ندهد. بسیاری از منتقدان جمهوری خواه رئیس جمهور او را متهم کردند که همچون باراک اوباما ضعف نشان داده است و باید قاطعیت بیشتری نشان میداد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: تعدادی از نماینده های جمهوری خواه مجلس همچون تام کوتون، لیز چنی و آدام کینزینگر معتقدند که تصمیم آقای ترامپ برای لغو کردن حمله هوایی یادآور خودداری باراک اوباما از حمله به سوریه در واکنش به کاربرد تسلیحات شیمیایی توسط نیروهای بشار اسد است. آقای اوباما هشدار داده بود که استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز آمریکا خواهد بود. اما در نهایت به تهدیدات خود عمل نکرد.

همین منتقدان به واکنش رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق در سال 1988 اشاره میکنند. دو روز بعد از آنکه یک ناوچه آمریکایی با یک مین دریایی کار گذاشته شده توسط نیروهای ایران برخورد کرد، ریگان دستور حمله به ایران را صادر کرد. ناو یو اس اس رابرتز یکی از کشتی های اسکورت کننده نفت کش های تجاری در تنگه هرمز در طول جنگ ایران-عراق بود.

اما این دو مثال تاریخی برداشت نادرستی را به مخاطب القا می کنند. البته بدون شک آقای ترامپ باید برای حل بحران کنونی از گذشته درس بگیرد. اما تنش های اخیر تا حدود زیادی ناشی از تصمیمات اشتباه ترامپ بوده اند.

باراک اوباما پیش از حمله به سوریه در سال 2013 از کنگره آمریکا درخواست کرد که مجوز اقدام نظامی علیه حکومت اسد را صادر کند، زیرا او معتقد بود که این حمله می تواند کشور را وارد جنگ بلند مدت دیگری در خاورمیانه کند. بعد از آنکه کنگره آمریکا درخواست اوباما را رد کرد، در نهایت رئیس جمهور با همکاری ولادمیر پوتون توانست بشار اسد را وادار کند که تسلیحات شیمیایی خود را تحویل دهد. طرح آمریکا-روسیه مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت. آقای اسد بیشتر تسلیحات شیمیایی خود را از کشور خارج کرد. بدون شک آمریکا نمیتوانست از طریق یک حمله هوایی این حجم از تسلیحات اسد را نابود کند.

اما حدود یک سال قبل از درگیری ایران و آمریکا در 1988، یک جنگنده عراقی به ناو یو اس اس استارک حمله کرده بود. در این حمله سی و هفت سرباز آمریکایی کشته و بیست و یک نفر زخمی شدند. عراقی ها به خاطر این حادثه عذرخواهی کردند. دولت ریگان اقدامی علیه رژیم صدام حسین انجام نداد. دولت آمریکا در این دوران در طول جنگ ایران-عراق در حال حمایت از رژیم صدام بود.

در 23 اکتبر 1983 حمله مرگباری علیه سفارت آمریکا در بیروت انجام شد. در این روز یک بمب گذار انتحاری کامیونی با دو هزار پوند مواد منفجره را به سمت سفارت آمریکا هدایت کرد. در این حادثه 200 نیروی تفنگدار دریایی، هجده دریانورد و سه سرباز کشته شدند. این حادثه مرگبارترین حمله علیه نیروهای آمریکایی از زمان جنگ ویتنام در سال 1968 بود. بسیاری از مشاوران تندروی آقای ریگان خواستار انجام عملیات انتقام جویانه علیه ایران بودند. اما آقای کاسپار واینبرگر، وزیر امور خارجه کشور با انجام این حمله مخالف بود و در نهایت ریگان تصمیم گرفت که واکنشی نشان ندهد. سربازان آمریکایی در فوریه سال 1984 از لبنان خارج شدند.

بسیاری از منتقدان اخیرا تصمیم آقای ترامپ برای لغو کردن حمله هوایی علیه مواضع ایران را زیر سوال بردند. اما آشکار است که او تصمیم صحیح را گرفت. منتقدان او برداشت نادرستی در مورد واکنش احتمالی اوباما و ریگان نسبت به اقدام ایران ارائه می کنند. البته آقای ترامپ باید از اوباما و ریگان درس بگیرد. او می تواند گزینه ی همکاری و مذاکرات محرمانه با ولادمیر پوتین را برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره بررسی کند و همچنین برای جلوگیری از حادثه تلخ دیگری در منطقه می تواند بیشتر نیروهای خود را خارج کند.

 

الجزیره: آمریکا هرگز وارد جنگ با ایران نخواهد شد / عربستان و امارات به فکر حمایت از کشتی هایشان باشند

الجزیره نوشت:‌ به گفته پاتریک ثیروس سفیر سابق آمریکا، اظهارت رئیس جمهور آمریکا در مورد عدم امادگی این کشور در حمایت از دولتهای ثروتمند خلیج فارس، در چارچوب بحران خلیج فارس با ایران جای گرفته و منعکس کننده موضع سرد آمریکا در قبال این بحران است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ وی در ضمن گفتگویی با برنامه «فراتر از خبر»‌الجزیره افزود: صحبتهای ترامپ نشان میدهد که بدون آنکه تمایلی داشته باشد، وارد نزاع با تهران شده است،اما اکنون اماده است تا فاصله امنیت بین نیروهای آمریکا و تهران را حفظ کند، تا اختلافات، به نزاع مستقیمی نینجامد.

ثیروس ضمن اشاره به این مطلب که ترامپ سیاست خارجی خود را به سیاست داخلی اش ارتباط داده است، تاکید کرد که تمرکز فعلی ترامپ روی انتخابات است و وی تلاش می کند در ظاهر، رئیس جمهوری به نظر برسد که تنها اقدامات مثبت و سازنده ای انجام می دهد و از اشتباهات اوباما دوری میکند.

از سوی دیگر، عمر عیاصره، تحلیلگر سیاسی، ضمن اتفاق نظر با ثیروس، تصریح می کند که صحبتهای ترامپ در بردارنده پیامهای اطمینان بخشی به ایران است، مبنی بر اینکه وی قصد جنگیدن ندارد؛ از این رو، از هم پیمانان منطقه ای اش که سعی دارند آمریکا را به سمت جنگ سوق دهند، دوری می کند.

عیاصره اظهارات ترامپ را به معنای پیام ویژه ای برای عربستان و امارات دانست که به دنبال تحریک آمریکا برای جنگ با ایران هستند؛ طبق این پیام، ترامپ هرگز وارد جنگ نخواهد شد و این دو کشور باید خود به فکر حمایت از کشتی هایشان باشند.

این تحلیلگر سیاسی معتقد است که صحبتهای ترامپ نشان دهنده کناره گیری او از ریاض و ابوظبی است. علاوه بر اینکه وی مایل نیست ابوظبی و ریاض ازنیروهای آمریکایی برای تصفیه حساب با ایران استفاده کنند.

در رابطه با انعکاس صحبتهای ترامپ در رابطه با عربستان و امارات، ثیروس تاکید کرد که ابوظبی عملا فشار خود بر واشنگتن، برای ورود به جنگ با ایران را کاهش داده است؛ بویژه پس از آنکه دریافت، اولین طرفی است که از جنگ در منطقه متضرر می شود.

به گفته سفیر سابق آمریکا، امارات به دنبال کاهش تنشها در منطقه خلیج فارس است؛ به همین دلیل، نیروهای خود را از یمن خارج کرده و از جنگ صحبتی نمی کند. این در حالی است که عیاصره معتقد است امارات در رابطه خود با واشنگتن، گامهای مثبت بیشتری نسبت به ریاض برداشته است.

وی تاکید می کند که ابوظبی متوجه نارضایتی ترامپ از فشار بر او، برای ورود به جنگ با ایران و به خطر انداختن جان نیروهای آمریکایی شده است؛ در صورتی که ولی عهد سعودی همچنان در حال پرداخت هزینه رابطه خود با واشنگتن است که نتوانست آن را به خوبی اداره کند.