دلار آمریکا سال ۹۹ را با قیمت ۱۴ هزار تومان آغاز کرد و حالا با گذشت ۱۱ ماه، دلار در کانال ۲۴ هزار تومان در نوسان است. برخی از پیش‌بینی‌ها بیانگر ثبات قیمت دلار در سال آینده است و برخی دیگر افزایش قیمت دلار. کدام عوامل بر سرنوشت نرخ ارز در سال آینده اثر می‌گذارد؟

پیش بینی روند قیمتی دلار در سال ۱۴۰۰
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اسکناس آمریکایی سال جاری را با نرخ ۱۴ هزار و ۸۹۶ تومان در صرافی‌ ملی آغاز کرد. بعد از بارها تجربه فراز و فرود و حتی فتح بلندترین قله قیمتی تاریخی خود ( ۳۲ هزار تومان) در مهر ماه امسال، دلار اکنون در کانال ۲۴ هزار تومان در نوسان است.

در واقع از ابتدای سال تاکنون دلار حدود ۶۱ درصد بازدهی داشته و بعد از بورس، سکه و طلا پرسودترین بازار سال جاری بوده است.

اما با توجه به این شرایط چه آینده‌ای را می‌توان برای این ارز پیش‌بینی کرد و کدام عوامل در این آینده نقش دارد؟

اگر از احتمال تداوم فضای خبری حاکم بر بازار در ماه‌های اخیر ، که موجب تاثیرگذاری بیشتر اخبار سیاسی و بین‌المللی بر نرخ‌ها شده است، چشم‌بپوشیم، چهار عامل بر آینده نرخ دلار موثر است. یکی پیش‌بینی رشد اقتصادی مثبت، دوم پیش‌بینی رشد ۴ برابری درآمدهای نفتی ایران در لایحه بودجه سال آینده، سوم احتمال کاهش نااطمینانی‌های ناشی از کرونا و چهارم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران.

بانک جهانی و کارشناسان داخلی و مقامات مسئول برای سال آینده اقتصاد ایران رشد اقتصادی مثبت را پیش‌بینی کرده‌اند. در آخرین گزارش بانک مرکزی،‌ نرخ رشد اقتصادی شش ماهه نخست سال جاری مثبت ۵ درصد است.

از سوی دیگر دولت برای لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده که درآمدهای نفتی کشور بیش از ۴ برابر نسبت به امسال افزایش پیدا کند و به حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

طبق آخرین گزارش‌ها دولت در تحقق درآمد نفتی۵۰ هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در بودجه امسال موفق نبوده و تا هفت ماهه نخست امسال تنها ۲۰ هزار میلیارد تومان نفت فروخته است. اما دولت پیش‌بینی کرده که نه‌تنها این عقب‌ماندگی جبران می‌شود بلکه برای سال آینده درآمدهای نفتی ایران به حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

با توجه به چشم‌انداز مثبت از قیمت جهانی نفت که تا ۶۰ دلار هم برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود، شاید ایران بتواند بخشی از درآمد پیش‌بینی شده را محقق کند اما تحقق ۱۹۵ هزار میلیارد تومانی کار سختی به نظر می‌رسد. با این حال بهبود فروش نفت ایران حتی به مقدار کم هم می‌تواند سیگنال مثبتی برای بازار ارز سال ۱۴۰۰باشد.

علاوه بر این‌ها واکسیناسیون کرونا در ایران آغاز شده و احتمالا توسعه پیدا کند. طبیعتا با کاهش ریسک‌های ناشی از نااطمینانی کرونا، بازارها از جمله بازار ارز امیدوارند آینده بهتری داشته باشند.

آخرین گزینه موثر بر نرخ ارز، بحث انتخابات ریاست جمهوری ایران است. در روزهای اخیر همزمان با اوج‌‎گیری اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر بودجه ۱۴۰۰ بازار ارز نیز واکنش منفی از خود نشان داد اما در سال آینده اگر نتیجه انتخابات به گونه‌ای باشد که نااطمینانی‌های سیاسی کمتر شود، بازار ارز هم وضعیت آرام‌تری خواهد داشت.

در کنار این فاکتورها، از تاثیر احتمال لغو تحریم‌ها و خروج ایران از لیست سیاه FATF هم نمی‌توان گذشت. چراکه تجربه سال جاری نشان داد کوچک‌ترین اخبار مربوط به این دو عامل یک نرخ دلار را تغییر می‌دهد.