وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با تأکید بر لزوم لغو محاصره فرودگاه‌ها و بندرگاه‌های این کشور، گفت که صنعاء قدردان حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران است.

صنعاء: قدردان ایران هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«هشام شرف عبد الله» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن گفت که این دولت در برابر تجاوز ائتلاف سعودی-اماراتی مقاومت می‌کند و یمن را به ساحل امن خواهد رساند.

عبدالله در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: «دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، به حزب دموکرات وابسته است که جنگ علیه یمن را کلید زد، ولی امروز در تلاش است که این اشتباه را جبران کند».

وی تصریح کرد، دولت نجات ملی در پی صلح است، ولی در درجه نخست نیازمند اعتمادسازی است و تجاوز عربستان سعودی نیز باید متوقف شود.

این مسئول یمنی ادامه داد: «پیش از هر مذاکره سیاسی، باید حملات متوقف و محاصره اقتصادی و محاصره فرودگاه‌ها و بندرگاه‌ها لغو شود».

عبدالله با اشاره به کانال‌های ارتباطی مخفیانه غیرمستقیم دولت نجات ملی با آمریکا، خطاب به فرستاده آمریکا در یمن گفت: «باید با صنعاء مذاکره صورت گیرد، نه فقط با طرف‌های خارجی. به او توصیه می‌کنم با ما تماس بگیرد».

گریفیتس، گویا فرستاده سعودی است، نه سازمان ملل

وی با بیان اینکه دولت صنعاء، دولت ملت یمن و طرفی است که مذاکرات با آمریکا را پیش می‌برد، درباره مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل در یمن گفت: «گریفیتس مسائلی را برای ما مطرح می‌کند که گویا فرستاده سعودی است، نه سازمان ملل».

وزیر خارجه یمن در بخش دیگری از این مصاحبه به طرح حمله به ملت یمن در سال 2014 اشاره و تأکید کرد، در آن زمان، فرماندهان نظامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و فرماندهان غربی در ریاض جمع شدند و این طرح را طراحی کردند.

عبدالله خاطر نشان کرد: «آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها پیش از تجاوز به یمن، از همه چیز مطلع بودند».

وی درباره دولت «عبد ربه منصور هادی» هم تصریح کرد: «هادی مشروعیت ندارد و سفیر انگلیس و فرستاده آمریکا مانند یک نماینده بلندپایه رفتار می‌کنند. ما این مسئله را نمی‌پذیریم».

قدردان حمایت‌های ایران هستیم

این وزیر یمنی درباره رابطه دولت نجات ملی با جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران، کشور برابر است و در مراحل متعدد، به ما کمک کرده است. ما قدردان ملت و سران ایران هستیم».

وی تصریح کرد: «تصمیم یمن، مربوط به خودِ این کشور است.... ما قدردان ایران هستیم... و هر گونه اتهام‌زنی به ایران درباره یمن یا متهم کردن آن به طولانی کردن مدت زمان جنگ را کاملا رد می‌کنیم».

عبدالله درباره آزادسازی شهر راهبردی «مأرب» خاطر نشان کرد، مأرب شاهد تجمیع نیروست، ولی «باید علیه آنان وارد عمل شده و تروریستها را در آن نابود کنیم».

وزیر خارجه یمن با اشاره به سرقت نفت مأرب توسط تروریست‌ها، تأکید کرد، اجازه نخواهند داد که تروریست‌های داعش و القاعده وارد این منطقه شوند.

خواستار پایان جنگ هستیم

وزیر خارجه یمن با بیان اینکه دولت نجات ملی، سرنوشت مأرب را تعیین خواهد کرد، گفت: «خواستار پایان جنگ و حفظ نفت خود هستیم».

وی درباره مبادله اسرا هم گفت: «صنعاء آماده مبادله اسراست... ولی کشورهای متجاوز خواستار پایان یافتن این مسئله نیستند».