رئیس جمهور آمریکا شنبه و پیش از ترک کاخ سفید به سوالی درباره احتمال تحریم ولیعهد سعودی به دلیل دست داشتن در ترور جمال خاشقچی پاسخ داد.

پاسخ بایدن درباره احتمال تنبیه «بن‌ سلمان»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه (به وقت تهران) زمانی که قصد ترک کاخ سفید و سوار شدن به بالگرد «مارین وان» را داشت به سوالی درباره احتمال تنبیه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به دلیل دست داشتن در ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی پاسخ داد.

وی گفت که اعلامیه‌ای در این باره روز دوشنبه صادر خواهد شد و افزود: «اعلامیه روز دوشنبه در این باره خواهد بود که ما به طور کل چه کاری با عربستان سعودی انجام خواهیم داد».

 بایدن بامداد امروز نیز گفت که وی در تماس تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی گفته که به عنوان پیش شرطی برای تعامل با آمریکا، عربستان باید با نقض حقوق بشر در این کشور مقابله کند.

وی که با یک شبکه اسپانیایی زبان مصاحبه می‌کرد، افزود: «این را برای وی شفاف ساختم که قوانین در حال تغییر بوده و ما قصد داریم تغییرات چشمگیری را امروز (جمعه) و دوشنبه اعلام کنیم.»

گزارشی که دولت آمریکا جمعه درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی منتشر کرده نشان می‌دهد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان انجام شده است.

این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرده می‌گوید محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولیعهد سعودی از سال ۲۰۱۷ کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»

گزارش آمریکا تصریح دارد «ولیعهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد.»

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. 

خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.