سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به شرکای اروپایی ایران در برجام تصریح کرد: زبان اتهام زنی و تهدید زبانی نیست که در مقابل ایران کارگر باشد.

خطیب‌زاده خطاب به اروپا: زبان اتهام‌زنی و تهدید در قبال ایران کارگر نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده، پاسخ داد.

وی در این نشست به سفر روز شنبه «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق به تهران اشاره کرد و گفت: وزیر خارجه عراق ملاقات‌های خیلی خوبی با مقامات ایرانی داشت.

خطیب‌زاده به سفر اخیرش به دمشق نیز اشاره کرد. 

پیشنهاد اروپا برای برگزاری مذاکرات مستقیم آمریکا با ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره خبر منتشر شده در وال استریت ژورنال و پیشنهاد اروپا برای برگزاری مذاکرات مستقیم آمریکا با ایران خاطرنشان کرد: موضوع همان پیشنهاد جوزپ بورل بوده که ما مواضع ایران ر اصریح، أشکار و کامل اعلام کردیم و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است.

وی افزود: مسیری که آمریکا باید طی کند مسیر عبور از سیاست‌های غلط دولت قبلی آمریکاست و متاسفانه تا امروز هیچ تغییری در عمل در این سیاست ضد ایرانی آمریکا و تحریم‌های حداکثری اتفاق نیفتاده است، حتی آمریکا تا امروز رسما اعلام به بازگشت به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده و کشورهای اروپایی نیز در نقض تعهدات خود ذیل برجام به سر می‌برند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: پیشنهادی برای نشست غیررسمی توسط هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به تهران رسیده بود و بدون زمان خاص بود و نظر خود را قبلا در این زمینه اعلام کرده بودیم که اگر آمریکا می‌خواهد در کنار میز برجام جا داشته باشد، تعهداتش را در قطعنامه ۲۲۳۱ اجرایی کند.

به گفته خطیب‌زاده این مسیر احتیاج به مذاکره و بده بستان ندارد.

اقدام را با اقدام و عمل را با عمل پاسخ می‌دهیم

وی افزود: به نظر می‌آید دولت فعلی آمریکا به دنبال این است مسیری که ترامپ چهار سال نتوانست پیش ببرد دنبال کند و امیدوارم راه ساده‌تری را پیگیری کنند و مسیر اجرای تعهدات را دنبال کنند.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ما اقدام را با اقدام و عمل را با عمل پاسخ می‌دهیم. اقدام مثبت را با اقدام مثبت پاسخ می‌دهیم و اگر رفتار متفاوتی را از سوی اروپا و آمریکا بببینیم پاسخ ما متناسب با آن خواهد بود.

زبان اتهام زنی و تهدید، زبانی نیست که در مقابل ایران کارگر باشد

وی خطاب به برخی شرکا در اروپا گفت: به خاطر داشته باشید مسیری که قبلا طی شده و مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می‌دهد. زبان اتهام زنی و تهدید، زبانی نیست که در مقابل ایران کارگر باشد. آنها به اجرای تعهداتشان بازگردند، ایران فورا پاسخ خواهد داد.

ادعاهای بی اساس نتانیاهو علیه ایران

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس درباره ادعاهای بی اساس نتانیاهو علیه ایران و اینکه تل آویو اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، خاطرنشان کرد: این وسواسی ذهنی بیمارگونه‌ای که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به ایران دارد چیز جدیدی نیست و نشانگر آشفتگی در سرزمین‌های اشغالی است که حاکی از رفتارهای ماجراجویانه در داخل سرزمین‌های اشغاالی و خارج از آن است.

خطیب‌زاده افزود: رژیم صهیونیستی ریشه مشکلات در منطقه غرب آسیاست و این فرافکنی‌ها فقط به درد نخست وزیر فاسد رژیم صهیونیستی می‌خورد. در دکترین جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای به دلایل مختلف هیچ جایگاهی نداشته و این دنیای غرب است که چشم خود را به سلاح‌های انبار شده هسته‌ای رژیم صهیونیستی بسته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: این اظهارات به درد مصرف داخلی نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌خورد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: تمام بده بستان‌ها در برجام انجام شده و دیروز وقت عمل آمریکا بود. نمی‌توانیم به خاطر منافع ملت ایران، همان گروهی که برجام را مذاکره و فکت شیت دروغ منتشر و به کنگره گفت سر همه را کلاه گذاشتیم و همان گروه امروز هیچ تغییری در مواضع خود صورت ندهد.

وی گفت: ایران نه تنها مسیر دیپلماسی را باز کرده بلکه مسیر آن را روشن کرده است. سه قدم ساده را برای آنها روشن کردیم. برداشتن موثر تحریم‌ها، اجرای تعهدات و بعد می‌توانند در کنار جلسه حضور داشته باشند. نمی‌توانند مسیر فشار حداکثری را دنبال و گردنکشی را ادامه و پشت میز بنشینند.

هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا نداریم و تا زمانی آمریکا مسیر غلط خود را اصلاح کند هیچ تغییری در سیاست‌های ایران رخ نخواهد داد. دولت بایدن کارزار انتخابی را چیز دیگری چیده بود ولی در عمل با دولت متفاوتی روبرو هستیم. تا زمانی عمل نبینیم سیاست‌های خود را براساس حرف‌ها تنظیم نخواهیم کرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: برجام توسط آمریکا و همان تیمی که برجام را مذاکره کرد در محاق از بین رفتن است. 

همکاری ایران با اروپا و بورل

وی درباره همکاری ایران با اروپا و بورل گفت: مسیر دیپلماسی همواره باز بوده و تغییری در نشست کمیسیون مشترک ایجاد نشده است. آمریکا برای اینکه به میز برگردد به عنوان کشور ناقض برجام، تعهداتش را اجرا کند.

خرید واکسن کرونا

سخنگوی وزارت خارجه درباره خرید واکسن کرونا نیز بیان کرد: جزییات فنی واکسن کرونا را از وزارت بهداشت بپرسید. هر جا درخواستی داشته ما جلوتر عملیاتی کردیم. مسیرهای متعددی در خصوص واکسن انجام و مبالغ پرداخت و خریداری‌ها انجام شده برخی وارد شده و برخی اوایل بهار وارد می‌شود. 

وی تصریح کرد: هر کجا از ما خواسته شده جلوتر عملیات را انجام داده و کار را جلو بردیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی گفت: قدم اول اجرای تعهد توسط آمریکاست. همانطور که دولت آمریکا در ملاء عام گفت عضو برجام نیست. حداقل اعلام تعهد آمریکا در سطح رسمی برای اجرای تعهد است و قدم دوم رفع موثر تحریم‌ها باید صورت بگیرد.

اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی

وی در خصوص اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی با بیان اینکه گفت‌وگوها در سطح دوجانبه و ... انجام شده است و توافقاتی صورت گرفته و تحولاتی در جریان است و باید منتظر باشیم و ببینیم این تعهدات در عمل به کجا می‌انجامد.

این خبر در حال تکمیل است...