رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران با بیان اینکه ۵۱ هیات نظارت در سطح استان تشکیل شده است گفت که تا ساعت ۱۳:۳۰ امروز ۹۷۵ نفر در استان تهران به صورت قطعی ثبت نام کرده اند.

مخالفت هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها با برگزاری انتخابات الکترونیکی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احمد نادری در اولین نشست خبری هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران با اشاره به روند شکل گیری هیات نظارت بر انتخابات در استان تهران گفت: این هیات متشکل از سه نفر، بنده، آقای نوروزی نماینده رباط کریم و آقای تقی پور نماینده تهران هستیم که ریاست آن بر عهده من است.

وی افزود: بعد از شکل گیری هیات عالی نظارت و استقرار آن هیات استان تهران کارش را شروع کرد، ما در تهران ۱۶ شهرستان داریم که در کنار هیات استان دو معاونت نظارت و بازرسی و معاونت پشتیبانی و امور اداری تشکیل شدند که هر کدام کمیته هایی دارند. کمیته هایی مانند IT، منابع انسانی، آموزش و پشتیبانی در ذیل معاونت پشتیبانی و امور مالی تشکیل شد. کمیته های رسیدگی به شکایات، صندوق ها، بازرسی و شهرستان ها هم در ذیل معاونت نظارت ایجاد شده که کار خود را دنبال می کنند.

نادری توضیح داد: یکی از کارهای مهم ما طراحی سامانه جامعی برای نظارت به آموزش است. متخصصان IT قرار است حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار نفر را برای امر نظارت آموزش دهند که این کار از طریق سامانه ای انجام می شود. سعی داریم بخشی از رسیدگی به شکایات در بستر IT انجام شود که به عنوان مکملی در بحث رسیدگی به شکایات باشد.

نادری افزود: بعد از آن بحث تشکیل هیات های نظارت بر شهرستان ها را داشتیم. طبق قانون باید از معتمدان محلی هر شهرستان پنج نفر انتخاب و منصوب شده تا هیات نظارت شهرستان را تشکیل دهند، بعد از آن نوبت به بخش ها می رسد که سه نفر معتمد برای هر بخش انتخاب می شوند. در استان تهران ۱۶ شهرستان و ۳۵ بخش داریم یعنی مجموعا ۵۱ هیات در سطح استان تشکیل شده، اسامی آنها مشخص و احکام صادر شده و کار نظارت را به طور جدی پیگیری می کنیم.

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران توضیح داد: روند انتخاب ۵۱ عضو هیات نظارت در استان تهران با همکاری فرمانداری ها و شورای نگهبان صورت گرفت و به یک تجمیع رسیدیم. بدین شکل که ابتدا لیست ۳۰ نفره ای را استانداری و فرمانداران به شورای نگهبان ارائه دادند. مجلس و هیات عالی نظارت هم ۳۰ نفر خود را اعلام کردند. حداقل باید ۲۱ نفر مورد تایید شورای نگهبان قرار می گرفت. طی یک فرآیندی مقرر شد که اگر کسی تایید نشد تا سه بار لیست تکرار شود تا به یک اجماع برسیم. این روند انجام شد و در نهایت ناظران ثبت نام کرده و مستقر شدند. امروز جلسه آموزشی با حضور اعضای هیات نظارت در ۱۶ شهرستان برگزار شده و آموزش اعضای هیات نظارت در بخش ها نیز در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت. چون در حال حاضر ثبت نام شوراهای شهرها آغاز شده و ثبت نام بخش ها و روستاها از ۱۶ فروردین شروع می شود. پس ما هنوز برای آموزش هیات های عالی نظارت در بخش ها و روستاها وقت داریم.

نادری با مقایسه آماری از میزان ثبت نام ها از دوره چهارم تا دوره ششم در انتخابات شوراها گفت: در دوره چهارم در استان تهران ۴۵۹۱ داوطلب ثبت نام کردند که ۱۴ درصد خانم ها و ۸۶ درصد آقایان بودند. این میزان در دوره پنجم به ۶۰۷۷ نفر رسید که ۱۶ درصد خانم ها و ۸۴ درصد آقایان بودند. در این دوره تا ساعت ۱۳:۳۰ امروز ۹۷۵ نفر به صورت قطعی در استان تهران ثبت نام کردند که ثبت نام ۵۰ درصد حضوری و ۵۰ درصد از طریق فضای مجازی و پیشخوان دولت بوده است. میزان ثبت نام در استان تهران در روز اول یعنی ۲۰ اسفند، ۲۵۲ نفر، روز دوم یعنی ۲۱ اسفند، ۲۸۵ نفر، روز سوم یعنی ۲۲ اسفند، ۲۴۵ نفر و روز چهارم ۲۳ اسفند تا ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه ۱۹۴ نفر به صورت قطعی ثبت نام کرده اند.

نادری افزود: در شهر تهران تا ساعت ۱۳:۳۰ ۲۸۱ نفر ثبت نام قطعی داشتند که این میزان یک پنجم آمار ثبت نام در کشور است چون ۴۶۷۰ نفر ثبت نام در کشور صورت گرفته است. تا کنون در استان تهران ۱۳ درصد خانم ها و ۸۷ درصد آقایان ثبت نام کرده اند البته تعدادی هم در حال بررسی صلاحیت هستند که به آمار اضافه نمی شوند. حدود ۴۷۹ نفر پرونده در حال بررسی داریم.

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران تاکید کرد: به مردم اطمینان می دهیم که هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران تمامی تلاش خود را به کار می گیرد که انتخابات سالم و به دور از هر گونه شائبه و حاشیه برگزار شود. برای ما مهم عمل به مر قانون است و اینکه هیچ گونه سلیقه سیاسی، گروهی و حزبی در انتخابات اعمال نمی شود. اجازه نمی دهیم این سلایق نیز توسط هیات اجرایی اعمال شود. ما موظف به عمل به قانون هستیم تا در نهایت با ایجاد پارلمان های شهری یعنی شوراها موضوع مشارکت از پایین به بالا در امور شهری و کشوری محقق شود.

نماینده تهران در مورد اینکه از چه زمانی بررسی صلاحیت ها آغاز می شود گفت: بعد از اتمام ثبت نام ها بررسی صلاحیت ها شروع می شود. ابتدا هیات های اجرایی آغاز به کار کرده و بعد پرونده ها به دست هیات عالی نظارت می رسد و دوباره مورد بررسی قرار می گیرد. اگر صلاحیت کسی در هیات های اجرایی یا هیات عالی نظارت رد شود باز هم فرصت اعتراض به هیات مرکزی نظارت دارد که متشکل از پنج نماینده مجلس هستند. در آنجا دوباره به پرونده داوطلبان معترض به رد صلاحیت ها رسیدگی می شود.

وی افزود: سعی می کنیم در اسرع وقت یعنی تا نیمه خرداد اسامی قطعی نامزدهای انتخابات شوراها را اعلام کنیم.

رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی نیز گفت: انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نمی شود و لذا نظارت هم الکترونیکی نیست. هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها مخالف برگزاری انتخابات الکترونیکی در استان تهران است. عزیزان در دولت و وزارت کشور اعلام آمادگی کردند اما پس از بررسی فنی در هیات عالی به این نتیجه رسیدیم که انتخابات به صورت سنتی برگزار شود و انتخابات الکترونیکی به دوره های بعدی موکول گردد.

به گفته نادری، هیات عالی نظارت دو وظیفه جدی بررسی صلاحیت ها و نظارت بر اجرای انتخابات را دارد که همه اقدامات حول این دو وظیفه انجام می شود.

وی در مورد تمهیدات به کار گرفته شده برای برگزاری انتخابات همزمان با شیوع کرونا گفت: آموزش ۱۰ تا ۱۲ هزار ناظر در همین راستاست. احتمالا تعداد صندوق ها اضافه خواهد شد. ما با صندوق های سیار مخالفیم و معتقدیم باید صندوق ثابت بیشتر شود. صندوق ها طوری پیش بینی می شود که در فضای آزاد باشد که بحث پاندمی کمتر رخ دهد و انتخابات بدون ضربه زدن به سلامتی مردم برگزار شود