عباس آخوندی اگرچه کارنامه قابل دفاعی در عرصه مدیریت ندارد و از پشتوانه جریانی هم برخوردار نیست اما عزم کاندیداتوری دارد!

نامزد جدید انتخابات 1400 از راه رسید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سایت فردا – عباس آخوندی در ماه‌های اخیر آنقدر فعال شده که به راحتی می‌توان فهمید قصد کاندیداتوری دارد. طبق شنیده‌های خبرنگار فردا اما همین روزها با صراحت بیشتری در این باره گفته و رسما ورودش به رقابت‌های انتخاباتی 1400 را کلید می‌زند.

آخوندی واقعا اصلاح‌طلب است، تکنوکرات و مدعی مدیریت. خودش را هم از دولت دوم روحانی کنار کشید و برخی با اتکا به همین نکته تصور می‌کنند که وضع و موقعیت وی از جهانگیری بهتر باشد. از وقتی هم که کارگزارانی‌ها گفتند دنبال گزینه مناسب بری پیشبرد برنامه اقتصادی خود هستند، خود را گزینه مناسب و جدی‌تر یافت. برای همین هم دیدیم که وزیر مسکن سابق دولت اعتدال به طرز مشکوکی هر روز در یک روزنامه اصلاح‌طلب، عکس یک شده، مصاحبه داشته، یادداشت نوشته و ... ؛ مدام مدعی وجود فساد در کشور شد و ریشه آن را نیز اقتصاد غیررسمی متاثر از تحریم دانست. جالب آنکه تحریم را نیز به گردن جریان رقیب می‌اندازد!

او که گویا توانسته به نحوی خودش را از زیر بار پاسخگویی به قانون به خاطر اهمال‌کاری‌هایش برهاند، بعد از کلی جوسازی آمده کاندیداتوری شده است!  کارنامه او اما چیزی نیست که بتوان فراموش کرد، نادیده گرفت و یا حتی لاپوشانی کرد. این را هم اصلاح‌طلبان می‌دانند و هم خودش . برای همین هم وقتی که از تابستان پیش احتمال کاندیداتوری وی شدت گرفت، روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» نوشت: « اگر اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات به توافق برسند و بتوانند کاندیداهای خود را از سد شورای نگهبان عبور دهند احتمال اینکه در نهایت درباره «عباس آخوندی» به اجماع برسند، کم است. این‌گونه به نظر می‌آید که او نیز روی هیچ جناح و گروهی حساب نکرده و با «ایده ایران» به دنبال جمع‌کردن رأی‌های خاکستری و جوانان است.»

شانس آخوندی اما در این انتخابات زیاد به نظر نمی‌رسد. او نه گزینه حزبی است و نه از پشتوانه جریانی برخوردار است. کارنامه‌اش که هم نقطه سفید ندارد. شخصیتی مردمی یا محبوب نیست. تکبر و تبختر او نیز بعد از آن برخورد جنجالی با خبرنگار در حاشیه هیات دولت برای همه عیان شد. یک سرچ اینترنتی هم برای اطلاع از دستاوردهای وی در چندین سال کار اجرایی کافی است. او از مخالفان جدی طرح مسکن مهر بود و آن را «مزخرف»، «به زیان منافع ملی» و «سیب گندیده» خوانده بود. وضعیت فعلی بازار مسکن که حاصل عملکرد آخوندی و همفکرانش در دولت روحانی است نیز به خوبی روشن می‌کند که نگاه وی چقدر به نفع مردم و در جهت منافع ملی بوده است! 

همین است که هر بار نام آخوندی به عنوان کاندیدای احتمالی مطرح می‌شود، موجی از واکنش و مخالفت به راه می‌افتند. مثلا یک بار تسنیم نوشت: «با این کارنامه مدیریتی و اخلاقی، سخن گفتن آخوندی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌توان نوعی از بی‌‌عاری دانست و وی را نمادی از مسئولانی برشمرد که بدون هیچگونه احساس تکلیفی نسبت به مردم و گذشته کاری خود و در حالی که هنوز مردم با مشکلات ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، سودای مسئولیت‌های بالاتر را هم دارد.»

به هرحال جناب آخوندی تصمیم خودش را گرفته و همین روزها رسما نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری 1400 را اعلام می‌کند. بنابراین باید منتظر ماند و دید که بعد از رسانه‌ها، احزاب و مجموعه جریان اصلاحات چه استقبالی از وی می‌کنند و این رقابت‌ها چه آینده‌ای را برایش رقم می‌زند.