جدیدترین گزارش ارائه شده توسط مدیرعامل شرکت رینگ سازی مشهد حاکی است این شرکت در سال جهش تولید، به رشد 300 درصدی در تولید و سودآوری رسیده و بعد از نیم قرن افتخارآفرینی در صنعت کشور، به باشگاه شرکتهای 1000 میلیاردی وارد شده است.

جهش تولید در رینگ سازی مشهد معنا شد/ 300 درصد رشد تولید و سودآوری در سال 99 / چشم انداز فروش بالای 2000 میلیارد تومان در 1400
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهندس «مسعود هِدِشی» مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت رینگ سازی مشهد در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران ، به تشریح عملکرد و برنامه این شرکت در سال 99 و پروژه های در دست اجرا و توسعه ای آن برای سال 1400 پرداخت.

تولید 60 درصد رینگ‌های تیوبلس ناوگان تجاری کشور در رینگ سازی مشهد

مهندس هدشی در ابتدا با اشاره به سال جهش تولید خاطرنشان ساخت: در سال 99 که حسب فرمایش مقام معظم رهبری (دامه برکاته) سال جهش تولید نامگذاری شد، علیرغم بحران های شدید و بسیار تاثیرگذار ناشی از شیوع کرونا، شرکت رینگ سازی و پرسنل خدوم آن نه تنها عرصه تولید و خدمت رسانی به صنعت و اقتصاد کشور را متوقف نکردند بلکه با تلاش دو چندان رشد قابل توجه و چشمگیری را در تمامی شاخص های تولید کسب کردند.

به گفته وی، اوج تلاش شرکت رینگ سازی در سال 99 در حوزه تامین رینگ های تیوبلس ناوگان تجاری کشور با ثبت رکورد 220 هزار حلقه ارسال، معادل بیش از 60 درصد نیاز کل کشور بود که در مدت مشابه به سال گذشته این رقم رشد بیش از 2 برابری را نشان می دهد.

عضو هیات مدیره رینگ سازی مشهد در ادامه تاکید کرد: در شاخص فروش رشد حدود 3 برابر نسبت به سال 98 محقق کردیم که به لطف پروردگار همین امر سبب پیوستن رینگ سازی مشهد به باشگاه شرکت های 1000 میلیاردی کشور شد که در این نشست جزئیات کامل آن را ارائه خواهم کرد.

مهندس هدشی با اشاره برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار در شرکت رینگ سازی مشهد که نقش خوبی در حمایت از کارگران و همراهی با برنامه های مدیریت دارند، یادآور شد: در گذشته ساختار رینگ سازی متعلق به دولت و ایران خودرو بود، تنها تولید کننده رینگ سازی ماشین سنگین بوده ولی تعطیل شده بود، سالانه 2.5 میلیون دلار صادرات داشت که متوقف شده بود. متاسفانه تیراژ خودرو با آمدن ترامپ 40 درصد کاهش یافت ولی در رینگ سازی مشهد سه کار بزرگ صورت گرفت.

وی افزود: اول اینکه تعداد 200 نفر از پرسنل قرارداد تامین نیرو داشتند که زیر نظر یک شرکتی دیگر بعنوان نیروی پیمانکار در رینگ سازی مشغول به کار بودند، این افراد خدمات حقوقی خوبی نداشتند و نگران بودند، با رویکرد جدید در سال 1397 ، همه این افراد تبدیل وضعیت شدند.

مهندس هدشی گفت: دوم اینکه در طول 3 سال گذشته افرادی که از نظر کاری ، دقت و عملکرد خوبی داشتند ، به هیچ وجه تعدیل نشده اند اما در عین حال تعدادی انگشت شمار از افرادی که عملکرد نامناسبی داشتند و در مهلت تعیین شده نتوانستند عملکرد قابل قبولی در کار داشته باشند، تعدیل شدند.

عضو هیات مدیره رینگ سازی در ادامه یادآور شد: سوم اینکه طبق آمارهای ارائه شده سالانه یک میلیون خودرو تولید می‌شود ولی 22 میلیون خودرو کف خیابان است،  در همین راستا رینگ سازی مشهد در حوزه اقلام یدک، تامین را آغاز کرده است.

به گفته هدشی، 90 درصد فروش رینگ سازی ساپکو بوده و 10 درصد سایر، شرکت رینگ سازی مشهد ضمن حفظ ساپکو، پروژه های خودرو سازی سنگین غیر ساپکو، بازار یدک و حوزه رینگ های خودرو سنگین را نیز بدست گرفت. ماحصل این اتفاقات این شد که در حال حاضر 50 درصد فروش محصولات رینگ سازی وابسته به ایران خودرو و 50 درصد حوزه آزاد و بازارهای جدید است، در همین راستا بیش از 300 نفر نیز جذب پرسنل داشته‌ایم.

جهش 300 درصدی رینگ سازی مشهد در تولید و سودآوری سال 99

مدیرعامل رینگ سازی مشهد در ادامه با تاکید بر جهش 300 درصدی در تولید و سودآوری یادآور شد: در سال 98 ، شرکت رینگ سازی مشهد حدود 300 میلیارد تومان فروش محصول داشت ، در سال 99 حدود 950 میلیارد تومان فروش محصول داشته است و این شرکت طی 3 سال گذشته نیز حدود 300 نفر جذب نیرو داشته است. تنها در سال 99 ، 110 نفر نیروی کار رینگ سازی مشهد بازنشسته شده اند و در این شرکت نزدیک به 400 نفر نیرو بعد از واگذاری جذب کار شده اند.

هدشی تأکید کرد که در سال 1400 نیز طبق برنامه های تدارک دیده شده، 1600 میلیارد تومان فروش در سامانه کُدال رخ خواهد داد که این امر بدون 2 پروژه تولید درب خودرو و تریلرسازی است. ترکیب این 2 پروژه ، شرکت رینگ سازی را به فروش بالای 2000 میلیارد تومان خواهد رساند. برآوردمان این است که در سال 1400 ، بدون درنظر گرفتن 2 پروژه فوق ، حدود 150 نفر نیرو جذب رینگ سازی شوند و اگر 2 پروژه درب خودرو و تریلر سازی اجرا شوند، نزدیک به 250 نفر نیرو جذب خواهند شد.

پروژه خط تولید تایر در سایت بینالود با سرمایه 800 میلیارد تومانی

هدشی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به پروژه تولید تایر در بینالود گفت: از پروژه های طراحی شده برای سال 1400 ، راه اندازی خط تولید تایر در سایت بینالود است که 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم و ثابت دارد و نزدیک به 600 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد. 4 شرکت گروه صنعتی پارت لاستیک درگیر این پروژه هستند ، یک مگاپروژه استانی است که در سطح استاندار پیگیری می شود ، توافقنامه ای بین فرماندار مشهد، نماینده مجلس، نماینده ولی فقیه در مشهد ، و گروه صنعتی پارت لاستیک با عاملیت بانک صنعت و معدن منعقد شده که بخشی از زمین این پروژه نیز خریداری شده است.

خروج رینگ سازی مشهد از زیان انباشته در سال 99 و توزیع سود بین سهامداران

عضو هیات مدیره رینگ سازی در ادامه با اشاره به سودآوری رینگ سازی پس از واگذاری افزود: در زمان واگذاری ، شرکت رینگ سازی با 21 میلیارد تومان زیان انباشته و سرمایه ثبتی 44.5 میلیارد تومان نزدیک به ماده 141 و ورشکستگی بود، اما الحمدالله با زحمات تیم مدیریتی و تلاش پرسنل ، زیان انباشته در سال 99 کاملاً حذف شده و شرکت تا پایان سال ، سود هم شناسایی کرده است و بعد از مدتها در رینگ سازی توزیع سود خواهیم داشت.

اجرای قریب‌الوقوع پروژه مونتاژ درب خودرو در سایت بینالود با سرمایه 50 میلیارد تومانی

وی افزود: شرکت رینگ سازی هم در سودآوری، هم افزایش اشتغال ، هم جلوگیری از خروج ارز که اقلام حوزه سنگین از کشورهای چین و ترکیه تامین می شده، تولید بومی و کارآفرینی را معنا بخشید.

مسعود هدشی در ادامه توضیحاتی درباره سایت بینالود ارائه و خاطرنشان کرد: مالیکت و ماشین آلات مونتاژ بدنه در سایت بینالود در اختیار ایران خودرو بود، ماشین آلات در سال 98 از ایران خودرو خریداری شد، سوله 15 هزار متری و کارخانه هم خریداری و مالکیت آن به رینگ سازی واگذار شد که پروژه توسعه بعدی در بینالود خواهد بود.

کارآفرین برتر استان خراسان رضوی گفت: با اجرای این پروژه ، شرکت رینگ سازی در سایت بینالود هم از آن منطقه محرومیت زدایی می شود و هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی صورت خواهد گرفت. در این پروژه سرمایه گذاری بالغ بر 50 میلیارد تومان جهت توسعه خط مونتاژ درب خودرو در سایت بینالود برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

تامین ورق فولادی، محدودیت منابع بانکی، ذینفع واحد در گروههای صنعتی تولیدی 3 معظل اصلی رینگ سازی

عضو هیات مدیره رینگ سازی در ادامه برخی از مشکلات پیش روی صنعت رینگ سازی را تامین ورق برشمرد و گفت: سهمیه بندی ورق و عدم تامین ورق فولادی برای رینگ سازی چالش زاست، ماجرا اینگونه است که به شرکتها بر مبنای سهمیه سالهای 97 و 98 در سال 99 ورق اختصاص دادند، حال آنکه رینگ سازی در تولید جهش قابل توجهی داشت، در سالی که مزین به نام جهش تولید است، معظل تامین ورق همچنان پابرجاست و رینگ سازی نیز به شدت متضرر شد.

هدشی محدودیت منابع بانکی را از دیگر معظلات رینگ سازی مشهد برشمرد و افزود: بحران دوم در رینگ سازی مشهد، محدودیت منابع بانکی است، از نظر منابع مالی بانک های استان، سقف اعتباری خیلی پایینی دارند و برای شرکتی که ماهیانه حداقل 50 میلیارد تومان باید گشایش اعتبار کند، بی فایده است و لازم است بانکها برای شرکت های بزرگ سقف اعتبار بالاتری در نظر بگیرند.

مدیرعامل رینگ سازی مشهد، چالش ذینفع واحد در گروههای تولیدی صنعتی را از دیگر مشکلات این صنعت نام برد و خاطرنشان ساخت: وقتی شرکتی مجموعه سهامداران مشترکی بین شرکتها داشته باشد، سقف اعتباری با عنوان ذینفع واحد اعتبار را کم می کنند، این موضوع از نظر کنترلی درست است اما وقتی گروهی 10 شرکت داشته باشد ، میزان اعتبارش بسیار کمتر از یک شرکت واحد است، بنابراین رینگ سازی هم بدلیل ذینفع واحد بودن با پارت لاستیک اعتبار کمتری می تواند جذب کند.

هدشی مشکل چهارم را بافت شهری محور غرب مشهد برشمرد و توضیح داد: رینگ سازی مشهد 130 هزار متر فضای زمین دارد، 55 هزار متر سوله تولیدی دارد و برای توسعه پروژه های تولیدی همین زمین کافی است اما از آنجا که شهر مشهد در نزدیکی این مکان واقع شده و بافت شهری توسعه یافته، علنا نمی توانیم حرف از توسعه بزنیم.

وی افزود: پولی که باید صرف تولید و افزایش تکنولوژی بشود، صرف زمین کارخانه و ... می شود و محور غرب مشهد و اینکه شهر مشهد به محل رینگ سازی نزدیک شده علنا اجازه توسعه و ساخت و ساز در فضای فعلی را نمی دهند که این ماجرا، بخشی از سرمایه شرکت را صرف زمین و ساخت سوله می کند.

مدیرعامل رینگ سازی مشهد گفت: ما در رینگ سازی 55 هزار متر سوله داریم و انتقال آن به شهرک های صنعتی مشکل است وشرایط لازم هم ندارد و علناً فضای توسعه ای ما گرفته شده است. این معظل دامن گیر صنایع مشهد شده و هنوز چاره خاصی اندیشیده نشده است.

وی در ادامه با اشاره به هزینه 50 میلیارد تومانی لجستیکی رینگ سازی در سال ، خاطر نشان کرد: ما معتقد هستیم بیش از آنکه از تحریم های بین المللی آسیب دیده باشیم، درگیر تحریم های داخلی و قوانین دست و پاگیر هستیم که امیدواریم در سال آینده با همت همه جانبه مدیران کلان کشور در راستای حمایت از تولید داخلی، به روزهای بهتری در اقتصاد کشور برسیم و رینگ سازی مشهد هم بتواند با عنایت خداوند و تلاش شبانه روزی همه پرسنل خود، همچون نیم قرن فعالیت پرافتخار در صنعت کشور، در ادامه راه نیز خدمتگزار صنعت، عرصه تولید و اقتصاد ایران باشد.

به گفته هدشی، در این زمانه سرنوشت ساز که همت ورزیدن برای ترویج فرهنگ کارآفرینی، تداوم تولید و تشویق همگان به مصرف محصولات داخلی عزمی پولادین می طلبد، شرکت رینگ سازی با طراحی و تدوین راهکارهای تامین قطعات خودرویی و تولید مداوم ، حضور در سنگر اقتصادی را به نمایش گذاشته و گامی بزرگ در راستای عمل به نسخه بی بدیل اقتصاد مقاومتی و با هدف عبور کشور از گردنه های سخت و دشوار پیش رو برداشته است.