سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر برای ایران مشخص شود که کدام طرف‌ها در حمله به کشتی ایرانی دست داشته‌اند، از همه گزینه‌ها برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار مهر، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص برگزاری کمیسیون مشترک برجام، اظهار کرد: زمان برگزاری کمیسیون مشترک برجام هنوز نهایی نشده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه رژیم صهیونیستی با همکاری عربستان و امارات برای کم اهمیت کردن تنگه هرمز با راه‌اندازی کارتل ریلی اسرائیل-عربستان-امارات، گفت: رژیم صهیونیستی از هر فرصتی می‌خواهد استفاده کند تا به مشروعیت خودش بیافزاید ولی دولت‌های منطقه نشان دادند که فلسطین همچنان موضوع اول جهان اسلام است و رژیم صهیونیستی در حضیض مشروعیت خودش قرار دارد.

وی تاکید کرد: ایران با نزدیکی زیادی تمامی تحولات را پیگیری می‌کند و هرکجا که لازم باشد، اقدامات موثر خودش را انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ سوالی درخصوص سفر نماینده ویژه نخست وزیر پاکستان در امور افغانستان به تهران، گفت: ما رایزنی‌های نزدیکی با همه کشورها در موضوع افغانستان داشتیم اما طبیعی است که این رایزنی‌ها در چارچوب دولت افغانستان صورت می‌گیرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره شرکت در جلسه روسیه گفت: همچنان این موضوع در دست بررسی است و اگر به نتیجه‌ای برسد اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات مدیرکل آژانس انرژی اتمی گفت: موضوع نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای ایران، موضوع فنی و تکنیکی است. ایران درچارچوب پادمان همه دسترسی‌ها را داده است و برخی دسترسی‌ها را در چارچوب پروتکل الحاقی داده بود که با توجه به مصوبه مجلس تعلیق و سه ماه فرصت دیپلماسی داده شد. باید ببینیم در این سه ماه، طرف‌های برجام از این پنجره دیپلماسی استفاده خواهند کرد یا خیر.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: توصیه من به آژانس این است که بعنوان یک نهاد فنی در چارچوب فنی اظهارنظر کرده و بی‌طرفی خود را حفظ کند. روابط خوب ایران و آژانس در همین چارچوب به خوبی‌می‌تواند ادامه پیدا کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی براینکه علت عدم حضور ایران در نشست ترکیه، روسیه و قطر درباره روسیه در دوحه چه بوده است؟ گفت: سیاست ایران در قبال سوریه کاملاً روشن است، ما همواره صدای مردم و دولت سوریه بودیم بنابراین از هر ابتکار منطقه‌ای که به کاهش آلام مردم سوریه منجر شود، استقبال می‌کنیم. از هر ابتکاری که به روند بازسازی سوریه و صلح دادمی، استقبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: روند آستانه یک روند جداگانه‌ای است و نتایج خودش را داشته است و موفق ترین روندی بوده که در موضوع سوریه شکل گرفته است. وزیر خارجه روسیه هم گفته این نشست کمکی برای فرآیند آستانه است نه جایگزین آن.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص حملات به کشتی‌های ایرانی و ردپای رژیم صهیونیستی، گفت: باید ستاد کل نیروهای مسلح دراین خصوص اظهار نظر کند اما جایی که حمله رخ داده انگشت اتهام را به سوی رژیم صهیونیستی متوجه می‌کند. رفتارهای تجاوزکارانه و خوی این رژیم به این فرض اضافه می‌شود.

خطیب‌زاده گفت: هر زمانی منطقه روی آرامش ببیند، رژیم صهیونیستی ناآرامی ایجاد کرده است زیرا تمام حیات و ممات خود را در بحران، جنگ و ناآرامی جسته است و فکر می‌کند در شرایط بحران و جنگ می‌تواند ادامه حیات نامشروع خودش را داشته باشد.

وی افزود: اگر برای ایران مشخص شود که کدام طرف‌ها در این عملیات خرابکارانه دست داشته‌اند، تمامی گزینه‌ها را مدنظر قرار می‌دهد و از همه گزینه‌ها برای دفاع از حقوق خود استفاده خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص تسهیل روادید با کشورهای حوزه تمدنی ایران، گفت: وضعیت کرونا بسیاری از طرح‌ها را تحت تاثیر خودش قرار داده است ولی یکی از گفتگوهای بسیار نزدیک با کشورهای جهان نوروز، مراودات مردمی بوده است. پیام نوروز همین پیوستگی و نزدیکی‌ها است. با برخی کشورها پیش از کرونا توافقات خوبی داشتیم.

خطیب زاده درباره اینکه چه نمره‌ای به دستگاه دیپلماسی در سال ۱۳۹۹ می‌دهید؟ گفت: این مردم عزیزمان هستند که باید نظر بدهند.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۹ سال پر فراز و نشیبی بود. آمریکا در میانه فراگیری کرونا تمامی تلاش خود را کرد که جنگ اقتصادی و تمام عیار علیه مردم ایران را به اوج خود برساند. مرزهای ایران را محدود و تجارت ایران را به صفر برساند. اما به فضل الهی و تلاش‌های صورت گرفته و مقاومت مردم، فشار حد اکثری تبدیل به یک شکست حداکثری برای آنها شد.

خطیب‌زاده ادامه داد: در طول سال ۱۳۹۹ دستگاه دیپلماسی در کنار همه نهادهای نظام و مردم و گمنامان تلاش کرد تا تلاش‌های آمریکا بی‌اثر شده و به شکست حداکثری برای مجرمان این سیاست تبدیل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دستگاه دیپلماسی با تمام توان و تلاش و به رغم همه کاستی‌ها جا دارد از ملت غیور ایران عذرخواهی کند که شرایط آنگونه که شایسته آنهاست، نیست. اما ما اقداماتی را با جدیت انجام دادیم که اگر روزی بتوانیم آن را منتشر کنیم شکوه و عظمت آن را مردم ایران بیشتر خواهند دید.

خطیب زاده ادامه داد: امیدوارم سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای مردم ایران و گشایش‌های بهتر باشد. گشایش‌هایی که تنها به دست ملت ایران و در درون اتفاق می‌افتد.

وی درباره ادعای آمریکا در خصوص دخالت ایران در حمله اخیر به پایگاه‌های این کشور در عراق اظهار داشت: این اقدامات در این زمان بسیار مشکوک است و از دولت عراق و وزیر خارجه عراق خواستیم به روشنی آمران و عاملان را معرفی کنند. ثبات عراق برای ثبات منطقه بسیار مهم است و آنهایی که به دنبال بی‌ثباتی در عراق هستند نمی‌خواهند منطقه روی آرامش را ببیند.

خطیب‌زاده درباره حمله به کشتی کانتینربر ایرانی، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی انگشت اتهام به سوی رژیم صهیونیستی است، رژیم اشغالگر قدس در طول دهه‌های گذشته هیچ روزی نبوده که جنگ و خونریزی نکرده باشد. توطئه‌ها و طراحی‌هایی برای ناامن کردن منطقه داشته و اینها اسناد روشنی از فعالیت‌های این رژیم در منطقه است. ریشه بحران‌های غرب آسیا از روزی اغاز شد که این رژیم به منطقه تحمیل شد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران ندای مقابله با همین خوی ترور، وحشیگیری و خونریزی این رژیم سر می‌دهد و با قدرت و صلابت در مقابل این رژیم قرار دارد. موضوع اصلی جهان اسلام همواره فلسطین بوده، هست و خواهد بود و ایران تمامی گزینه‌ها را برای دفاع و صیانت از منافع خود در منطقه و داخل ایران لحاظ کرده و در مورد امنیت ملی خود نه تردید داشته و نه با کسی مصالحه کرده است.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده نازنین زاغری گفت: این یک پرونده قضایی است که در دادگاه مراحل خود را طی کرده است. بیشترین کمک به چنین پرونده‌هایی جلوگیری از سیاسی کردن آن است. به دولت انگلیس توصیه می‌کنم یک بار مسیر سیاسی کردن موضوعات را رفته و اجازه دهد این موضوع در مسیر قضایی خود طی شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دولت انگلیس چندین بار به تعهدات خود عمل نکرده و ایجاد مشکلاتی را به همراه داشته است. به افرادی ویزا داده اما در بدو ورود آنها را دیپورت کرده است و این نشان می‌دهد دولت انگلیس نهایت تلاش خود را کرده که آرامش برنگردد.

خطیب‌زاده درباره دلیل افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی و تلاش آنها برای اتهام زدن به ایران خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر قدس در طول دهه‌های گذشته، هیچ روزی نبوده که جنگ، خون‌ریزی و ترور نداشته باشد. لیست بلندی از ترور و توطئه داشته است. اینها اسنادی از فعالیت‌های مخرب از سوی این رژیم است.

وی افزود: ایران همه گزینه‌ها برای صیانت از خود را مدنظر دارد و در موضوع امنیت ملی نه تردید دارد و نه با کسی مصالحه می‌کند. مسئولان اسرائیل می‌دانند که ایران چگونه از خود دفاع می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رفع ابهامات از FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنان اخیر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص، گفت: موضع دولت و وزارت امور خارجه درباره FATF روشن است. هر وقت از ما نظری خواستند، به دقت نظرمان را بیان کردیم. باید در فضایی تکنیکی و حرفه‌ای موضوع جلو برود.

خطیب زاده تصریح کرد: از همه احزاب و جریان‌های سیاسی می‌خواهم سیاست خارجی را گروگان تمایلات جریانی و حزبی خود نکنند. موضوع سیاست خارجی موضوع امنیت ملی است و این مسئله نباید موضوع بده بستان‌های داخلی قرار بگیرد.

وی درباره اظهارات اخیر جک استرو وزیر خارجه اسبق انگلیس درباره بازداشت یک هیات ایرانی که برای حل موضوع طلب‌های ایران از انگلیس در فرودگاه لندن در سال ۲۰۱۳ گفت: جزییات این داستان را نمی‌دانم. دولت انگلیس چندین بار به تعهدات خود عمل نکرده و مشکلاتی را ایجاد کرده است از جمله همان داستانی که جک استرو گفته است.

وی گفت: اصل موضوع درست است. دولت انگلیس بیش از چند بار به افرادی که ویزا داده است، در بدو ورود دیپورت کرده است. این مسئله نشان می‌دهد که دولت انگلیس نمی‌خواهد آرامش به روابط دو کشور بازنگردد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: با آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم گفت‌وگو نمی‌کنیم و مسیر دیپلماسی کاملاً روشن است. آمریکا از برجام خارج شده و باید شرایطی را بپذیرد که مجدداً این مسیر را تکرار نکند و آن زمان می‌شود در چارچوب برجام صحبت کرد.

وی درباره احتمال حضور ایران در نشست مسکو درباره افغانستان و حضور نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان گفت: رایزنی‌های نزدیکی با همه کشورها در موضوع افغانستان داشتیم. طبیعی است این رایزنی‌ها در چارچوب دولت افغانستان انجام شود. در موضوع دعوت برای نشست روسیه موضوع در دست بررسی است.

خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر گروسی گفت: موضوع نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران فنی است. ایران در چارچوب پادمان دسترسی‌های لازم را داده است. دسترسی‌های دیگری هم در چارچوب پروتکل الحاقی داده بودیم که با مصوبه مجلس تعلیق شد. یک توافق موقت هم داشتیم که پنجره سه ماهه دیپلماسی بود. آژانس در چارچوب فنی اظهارنظر کرده و بی‌طرفانه اظهارنظر کند تا روابطش با ایران حفظ شود.