آنتونی بلینکن گفت چینی‌ها به صورت روشن و فزاینده دشمن ما هستند و البته آن‌ها در سطوحی رقیب و در سطوحی نیز همکار ما هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ وزیر امور خارجه آمریکا که در نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل حضور یافته بود در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان بر سیاست دولت بایدن برای مقابله جدی‌تر با روسیه و چین و همراه کردن متحدان و شرکای خود در این راه تاکید کرد.

مجری سی ان ان در ابتدا گفت: تنش‌ها بین آمریکا و چین در پی درگیری لفظی عمومی مقامات دو کشور در اوایل این ماه بالا گرفته است و آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی جدید را بر سر نقض حقوق بشر در چین اعمال کردند. تهدید فزاینده از سوی چین از جمله موضوعاتی است که دولت بایدن تلاش می‌کند روابطش با متحدان خود را ترمیم کند. ما در آستانه پایان سفر آنتونی بلیکن در بروکسل برای حضور در نشست ناتو با وی گفتگویی اختصاصی درباره رویکرد جدید دولت بایدن انجام داده ایم.

دینا بش خطاب به بلینکن گفت: می‌خواستم با سخنرانی این هفته شما که چین را در صدر تهدید‌های نظامی و غیرنظامی برای آمریکا دارد شروع کنم. این بعد از آن صورت گرفت که شما اوایل ماه جاری با مقامات چینی صورت می‌گیرد و چین آمریکا را در امنیت سایبری، اقتصاد و ارتش خود و آنچه که شما از آن با عنوان نسل کشی ایغور‌ها نام می‌برید، به چالش می‌گیرد. آیا چین را به عنوان بزرگترین دشمن آمریکا تلقی می‌کنید؟

وزیر خارجه آمریکا گفت: البته مساله را در یک سطح ساده سازی نکنیم. آن‌ها به صورت روشن و فزاینده دشمن ما هستند و البته چینی‌ها در سطوحی رقیب و در سطوحی نیز همکار ما هستند. ولی لازم است که با چین با رویکردی محدود کننده روبرو شویم، خواه در سطح دشمنی باشد، رقابت باشد یا همکاری و این بخشی عمده از دلیل سفر من به آسیا بود که به ژاپن و کره (جنوبی رفتم و اکنون نیز در اینجا در نشست ناتو و اتحادیه اروپا هستم. می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که در عین تعامل با چین که به عنوان یکی از عمده‌ترین محدودیت‌های اتحاد و ائتلاف ماست، اطمینان حاصل کنیم که در مقابله در کنار هم با چالش‌هایی که چین دارد، باعث می‌شود موثرتر باشیم.

سیاست آمریکا در قبال روسیه

مجری سی ان ان گفت: درباره آنچه که در اروپا می‌گذرد صحبت کنیم. آمریکا بر سر خط لوله گاز طبیعی به نام نورداستریم ۲ تهدید به تحریم کرده که بین آلمان، متحد کلیدی ناتو و روسیه است. در طول سفر به اروپا نیز تاکید کردید که اتحاد بسیار اهمیت دارد. نزدیک نود درصد از این خط لوله تکمیل شده است، دولت بایدن تا چه میزان نگران نفوذی است که این خط لوله به روسیه در منطقه به دست می‌آورد؟

بلیکن گفت: باید مساله را در چارچوب خودش بحث کنیم. درست است که ما با آلمان بر سر این مساله اختلاف داریم، ولی این کشور یکی از نزدیک‌ترین متحدان و شرکای ما در سراسر دنیاست و چیزی که از صحبت‌ها بر می‌آید این است که در بسیاری از حوزه‌ها که برای شهروندانمان اهمیت دارد، ما همکاری نزدیکی با همدیگر داریم و این حقیقت که ما بر سر این خط لوله اختلاف داریم، این مساله را تغییر نمی‌دهد.

وی افزود: با این حال، ما اختلاف خود را داریم و رئیس جمهور بایدن از دیرباز مساله خود را به روشنی گفته است، اینکه این خط لوله توافقی بد به شمار می‌آید، امنیت انرژی اروپا را تضعیف می‌کند، همچنین اصول بنیادینی را که اروپایی‌ها بر سر آن توافق دارند، تنوع دادن به منابع انرژی و اطمینان از اینکه به یک منبع و یک کشور، بخصوص اینکه روسیه باشد، متکی نیستند، تضعیف می‌کنند. بسیار مهم است که ما بتوانیم این مساله را به صورت مستقیم به شرکای نزدیک خود در آلمان بیان کنیم و این کاری بود که من انجام دادم.

بلیکن تصریح کرد: بی شک کنگره نیز همین احساس را دارد و ما شرکت‌هایی راکه در احداث این خط لوله شرکت کرده بودند، براساس قانون تحریم کردیم و این را روشن کردیم که به این کار ادامه خواهیم داد. می‌خواهیم این اطمینان را حاصل کنیم که هیچ ابهامی در موضع خود نداریم و دوستان و شرکای ما این را درک می‌کنند و بسیار مایه تاسف است که این خط لوله مایه اختلاف شده است، ولی در عین حال ما در دیگر حوزه‌ها نزدیک‌تر از هر زمان دیگر همکاری می‌کنیم.

بش گفت: کاری برای جلوگیری از تکمیل آن انجام می‌دهید؟

وزیر خارجه آمریکا گفت: در نهایت این دیگر به عهده کسانی است که تلاش می‌کنند این خط لوله را تکمیل کنند. ما سعی می‌کنیم موضع خود را در مخالفت با احداث این خط لوله بیان کنیم و این موضع درک شود.

خبرنگار سی ان ان گفت: درباره روسیه می‌خواهم سوال کنم. روابط آمریکا و روسیه در حال حاضر در وضعیتی بد قرار دارد‎, بعد از آنکه رئیس جمهور بایدن، پوتین را قاتل خطاب کرد روسیه سفیر خود در آمریکا را فرا خواند. آمریکا روسیه را به مداخله در انتخابات خود متهم می‌کند، این کشور برای سر سربازان آمریکایی جایزه تعیین کرده، سامانه‌های رایانه‌ای آمریکا را هک کرده است و رئیس جمهور بایدن گفته است که روسیه برای این اقدامات تاوان خواهد پرداخت. این تاوان چیست و چه زمانی این اتفاق می‌افتد؟

بلیکن گفت: من دو مساله را می‌گویم. اینکه رئیس جمهور به روشنی گفته است که ما اقدامات لازم را در زمان و مکانی که انتخاب می‌کنیم، انجام خواهیم داد، ولی اینکه در خصوص روسیه باشد یا دیگر کشور‌هایی که با این چالش‌ها روبرو هستند، اقدام جمعی ما در کنار هم و به شکل هماهنگ، قوی‌تر و موثرتر خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا درباره نزدیک شدن مهلت تعیین شده از سوی دولت ترامپ برای خارج کردن باقیمانده نیرو‌های آمریکایی از افغانستان نیز گفت: ما به صورتی بسیار جدی سیاست (آمریکا در افغانستان) را بازبینی می‌کنیم و یکی از دلایلی که سفر من به اینجا بسیار اهمیت داشت برای دو کار بود، اینکه دیدگاه‌های خود را با شرکایمان در میان بگذاریم و دیگر اینکه صحبت‌ها و نگرانی ها‌ی آن‌ها را نیز بشنویم.