ستون نویس روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امضای سند همکاری‌های جامع ایران و چین را رویایی توصیف کرد که دو کشور آن را به حقیقت تبدیل کردند و نشانه خوبی برای موفقیت کل منطقه است که می‌تواند مزایای بسیاری نیز برای پاکستان در بحث انرژی و امنیت داشته باشد.

واکنش روزنامه معروف پاکستانی به همکاری ایران و چین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ارحما صدیقی» روز چهارشنبه طی مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون با عنوان «از رویا تا حقیقت؛ توافق ایران و چین»، به موضوع تعمیق مشارکت دو کشور طی سال‌های اخیر و تاثیرات دراز مدت آن برای منطقه به ویژه توسعه ارتباطات میان کشورهای منطقه پرداخت.

وی اظهار داشت: سال گذشته یک پیش نویس ۱۸ صفحه ای بین ایران و چین به توافق رسید و چهار روز پیش در ۲۷ مارس این توافقنامه توسط وزیران خارجه دو کشور در تهران به امضا رسید.

این تحلیلگر پاکستانی، سند جامع همکاری‌های ایران و چین را دارای منافع مشترک برای پاکستان به ویژه تسهیل در تامین نیاز این کشور به انرژی و تقویت امنیت در مرزهای مشترک با ایران دانست و افزود: به گفته کارشناسان طبق این توافق ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش‌های زیرساخت‌ها، بانکی، مناطق آزاد، تجارت، مخابرات و تامین امنیت هزینه خواهد شد. این ابتکار جدید در راستای پروژه یک کمربند یک جاده علاوه بر کمک اقتصادی به ایران باعث تثبیت چین در خاورمیانه خواهد شد.

وی اظهار داشت: برخی از طرف‌ها مخالف تعاملات نزدیک میان ایران، پاکستان و چین هستند درحالی که برای پاکستانی‌ها، توافق تهران و پکن منافع زیادی دارد. در وهله اول راه را برای امنیت مرزی هموار خواهد کرد اگر چه ایران و پاکستان برای مقابله با اشرار و دشمنان امنیت، کمیسیون مشترک مرزی و نیروهای واکنش سریع تشکیل داده‌اند.

صدیقی گفت: برای چین افزایش امنیت مرزی ایران و پاکستان جهت تامین امنیت پروژه راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به "سی‌پک" از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین همکاری جامع ایران و چین می‌تواند به غلبه بر بحران انرژی در پاکستان کمک کند زیرا باعث تسریع اجرای پیشنهاد صادرات ۳ هزار مگاوات مگاوات برق از ایران به پاکستان، پیشبرد خط لوله گاز انتقال از ایران به پاکستان و حتی فراهم شدت مقدمات واردات گاز مایع از ایران خواهد شد.

وی افزود: سند جامع ایران و چین اهمیت موقعیت بنادر چابهار و گوادر را کاهش نخواهد داد در واقع این دو بندر مکمل یکدیگر خواهند بود. بین چابهار و گوادر تفاهمنامه خواهر خواندگی امضا شده که نیاز به همگرایی بیشتری دارد.

ستون نویس روزنامه اکسپرس تریبیون تاکید کرد: بدون شک سند جامع ایران و چین باعث تثبیت موقعیت منطقه و همکاری های سه جانبه ایران، پاکستان و چین خواهد شد و اما سوال نهایی این است که آیا رهبران پاکستان می توانند از این موقعیت نهایت استفاده را داشته باشند.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند.