وزیر امور خارجه چین به آمریکا هشدار داده در مسائل جهانی، موضع برتر اتخاذ نکند و گمان نکند حرف آخر را آن می‌زند.

چین: آمریکا گمان نکند حرف آخر را می‌زند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ساوث چاینا مورنینگ پست"، "وانگ یی" گفت چین فهرست درخواست‌های یک‌جانبه واشنگتن مبنی بر مذاکره با پکن را قبول نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: درِ مذاکره با چین باز است. اما گفت‌وگو باید بر بنیان برابر و احترام متقابل انجام شود.

این وزیر افزود: چین اینکه کشوری در جهان خود را در موضع برتر نسبت به سایرین قرار دهد، نخواهد پذیرفت و هر کشوری در مسائل جهانی حق اظهارنظر دارد. اگر آمریکا به مقابله ادامه دهد، چین آن را با آرامش و بدون ترس می‌پذیرد.

وانگ مشغول صحبت درباره نشست‌های اخیر خود در استان فوجیان با وزرای خارجه سنگاپور، مالزی، اندونزی، فیلیپین و کره جنوبی، با رسانه دولتی چین بود. وی گفت به آن‌ها در مورد نشست آلاسکا بین دیپلمات‌های آمریکا و چین، اطلاع داده و گفته اینکه کشورهای منطقه در مورد روابط چین-آمریکا دغدغه داشته باشند، معقولانه است.

وانگ تاکید کرد، در حالی که همکاری چین و آمریکا امکان‌پذیر است، طرفین باید به نگرانی‌های عمده یکدیگر احترام بگذارند و چین درخواست‌ها و شرایط یک‌جانبه واشنگتن را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: ما قاطعانه در برابر مداخله گستاخانه در امور داخلی چین، مقاومت می‌کنیم و با قاطعیت بیشتری نیز با تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه‌ای که بر بنیان دروغ و اطلاعات کذب اعمال شده، مخالفت داریم.

وانگ تأکید کرد: چین نمی‌تواند به خاطر آنکه بسیاری کشورهای در حال توسعه، متوسط و کوچک پشت سر ما هستند، عقب‌نشینی کند. اما چین حق مقابله به مثل را دارد چرا که ما باید از حاکمیت و عزت ملی خودمان دفاع کنیم.