وزیر امور خارجه چین در آستانه برگزاری نشست چند روز دیگر آمریکا و ژاپن، به توکیو نسبت به متحد شدن با واشنگتن با هدف مقابله با پکن هشدار داد.

چین به ژاپن هشدار داد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،  وانگ یی،‌ وزیر امور خارجه چین بر اساس یک بیانیه وزارت امور خارجه کشورش، در گفتگوی تلفنی با همتای ژاپنی خود طی روز دوشنبه گفت دو کشور باید اطمینان حاصل کنند که روابط دوجانبه "درگیر به اصطلاح تقابل میان کشورهای بزرگ نشود".

همچنین طبق این بیانیه وانگ یی گفت، "چین امیدوار است که ژاپن به عنوان یک کشور مستقل نگاهی عینی و منطقی به توسعه چین داشته باشد به جای آنکه از سوی چند کشوری که نگاه غرض ورزانه به پکن دارند دچار گمراهی شود.

ژاپن به عنوان همپیمان آمریکا میزبان چند پایگاه بزرگ نیروی هوایی و دریایی واشنگتن بوده و نگرانی های مشترکی با آمریکا از بابت تقویت مواضع نظامی چین و ادعاهای آن در قبال مناطق مربوط به دریاهای چین جنوبی و چین شرقی دارد. با این حال منافع عمده توکیو در تجارت و سرمایه گذاری های مرتبط با چین بارها جلوی انتقاد آن از این همسایه بزرگش را گرفته است.

یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن قرار است ۱۶ آوریل برای دیدار با جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا به واشنگتن سفر می کند و این قرار است اولین نشست حضوری رئیس جمهور آمریکا از زمان رسیدن به ریاست جمهوری در ماه ژانویه باشد.

بایدن بر خلاف دونالد ترامپ، رئیس جمهور قبل از خودش،‌ بر بازسازی روابط کشورش با همپیمانان اروپایی و آسیایی در ضمن تدارک آمریکا برای رقابت با چین در حال خیزش، تاکید کرده است.

توشیمیتسو موتگی، وزیر امور خارجه ژاپن اخیرا مسائل حقوق بشر در منطقه سین کیانگ چین و هنگ کنگ را که هر دو از مسائل مهم برای بایدن محسوب می شوند مطرح کرده است. او همچنین بر اعتراض ژاپن علیه حضور چین در آبهای پیرامون جزایری خالی از سکنه و در کنترل توکیو در دریای چین شرقی تاکید کرده است؛ جزایری که چین مدعی آنهاست.

طبق بیانیه چین، وانگ یی همچنین با مداخله ژاپن در امور داخلی چین در سین کیانگ و هنگ کنگ مخالفت کرده است.

تایوان یک موضوع بالقوه دیگر برای مناقشه بوده و سوگا چند روز پیش گفت که ژاپن با آمریکا در ارتباط با این مساله همکاری خواهد کرد. چین تایوان را به عنوان یک استانش که باید تحت حاکمیت پکن قرار بگیرد تلقی می کند.