«حمد بن جاسم آل ثانی» شامگاه یکشنبه گفت، اتفاقات اخیر اردن با برنامه‌ریزی آمریکا و هماهنگی یک کشور منطقه اتفاق افتاده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش فارس، نخست‌وزیر سابق قطر توضیح داد که این کار با هدف جایگزین کردن فرد دیگری به جای «عبدالله دوم»، به عنوان مجازات او، انجام شده و علتش این بوده که عبدالله دوم با کشور‌های مذکور، همسو نبوده است.

نخست وزیر سابق قطر گفت: اتفاقی که در داخل کشور برادر اردن روی داده است، از مدت‌ها قبل از سوی برخی مقامات دولت سابق آمریکا و یکی از کشورهای منطقه، برنامه‌ریزی شده بود، با هدف اینکه رژیم کنونی در اردن به رهبری عبدالله دوم، شاه این کشور، عوض شود. او افزود: دلیل اصلی این تلاش ناموفق، موضع عبدالله دوم در مخالفت با عادی ‌سازی (روابط با اسرائیل)، یا آنچه که «پیمان ابراهیم» نامیده می‌شود، به قیمت از دست رفتن آرمان فلسطین، بود و این موضع(اردن)، مانعی برای برنامه‌ها(ی آمریکا) بوده است. آیا زمان آن فرا نرسیده است که این ماجراجویی‌ها، که منطقه ما را ضعیف می‌کند و موجب می‌شود دیگران ما را تحقیر کنند، متوقف شود.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ناظران به این نتیجه رسیدند که منظور بن جاسم از دولت قبلی، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، است. همچنین، در مورد کشوری از منطقه که در این قضیه با آمریکا هماهنگ بوده است، همه نگاه‌ها به سمت ریاض و یا ابوظبی معطوف است.

اخیرا محافل سیاسی و رسانه‌ای اردن، از وقوع یک کودتای نافرجام تحت رهبری شاهزاده «حمزه» خبر داده بودند. دولت اردن این ولیعهد سابق به همراه تعداد دیگری از شخصیت‌های اردنی را دستگیر کرد و شاهزاده حمزه هم در حبس خانگی قرار گرفت. این در حالی است که شاهزاده حمزه اتهام تلاش برای کودتا را تکذیب کرد و سپس با میانجیگری عموی شاه اردن، وفاداری خود را به کشور اردن و پادشاه آن، اعلام کرد.