سخنگوی وزارت خارجه چین، تصمیم دولت ژاپن برای ریختن فاضلاب نیروگاه اتمی شهر فوکوشیما در اقیانوس آرام را محکوم کرد.

پکن خطاب به توکیو: اقیانوس آرام فاضلاب شما نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تصمیم ژاپن برای ریختن فاضلاب نیروگاه اتمی فوکوشیما به آب‌های آزاد بعد از فاجعه زلزله و سونامی متعاقب آن در سال ۲۰۱۱ با واکنش تند چین مواجه شد.

بنا بر گزارش پایگاه گلوبال تایمز، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود در پکن علیه تصمیم دولت ژاپن برای ریختن فاضلاب نیروگاه اتمی شهر فوکوشیما گفت: «اقیانوس آرام، فاضلاب ژاپن نیست».

«ژائو لی جیان» سپس با طرح سه پرسش،  اقدام ژاپن را زیر سوال برد: «آیا دولت ژاپن نگرانی‌ها داخلی و خارجی (درباره این اقدام) را در نظر گرفته است؟ آیا اقدام ژاپن مطابق با حقوق بین‌الملل است؟ آیا ریختن فاضلاب فوکوشیما با استانداردهای بین‌المللی همخوانی دارد؟»

بنا بر گزارش رسانه‌های غربی از قبیل رادیو ملی آمریکا، دولت ژاپن اعلام کرد که تصمیم گرفته بیش از یک میلیون تُن مواد فاضلاب نیروگاه اتمی شهر فوکوشیما را طی دو سال در اقیانوس آرام بریزد.

این تصمیم در حالی اعلام شده که نگرانی‌ها درباره مواد رادیواکتیو و تشعشعات باقی مانده از زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ در فوکوشیما همچنان ادامه دارد.

در پی وقوع زلزله به قدرت ۹ درجه در مقیاس ریشتر و سونامی متعاقب آن در تاریخ ۱۱ ماه مارس ۲۰۱۱ در شمال شرقی ژاپن، گداخت هسته‌ای ۶ رآکتور نیروگاه «دائیچی» در مجاورت شهر فوکوشیما، منجر به انفجار آن شد. به‌طوری که تشعشعات اتمی آن حتی به سواحل روسیه نیز رسید.

 یازدهم مارس ۲۰۱۱ (۲۰ اسفند ۱۳۸۹) در پی وقوع زلزله ۹ ریشتری و سونامی متعاقب آن در شمال شرقی ژاپن، گداخت هسته‌ای ۶ رآکتور نیروگاه «دائیچی» در مجاورت شهر فوکوشیما، منجر به انفجار آن شد.

بعد از اقدامات چند ساله دولت ژاپن، سرانجام ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۸ به دنبال کاهش چشمگیر میزان تشعشعات اتمی، اولین گروه از ساکنان به این ناحیه بازگشتنداما روند پاکسازی منطقه همچنان ادامه دارد.