محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به روند مذاکرات برجامی در وین بیان کرد: تیم مذاکره‌کننده باید پاسخگوی دبه کردن طرف مقابل در مذاکرات باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به روند مذاکرات برجامی در وین بیان کرد: تیم مذاکره‌کننده باید پاسخگوی دبه کردن طرف مقابل در مذاکرات باشد. ما در همان مرحله اول مذاکرات در مجلس نهم به تیم مذاکره‌کننده تأکید و تذکر دادیم اما امروز دیدیم که متأسفانه آمریکایی‌ها نه‌تنها به تعهدات خود یعنی لغو تحریم‌ها عمل نکردند بلکه تحریم‌های دیگری هم علیه ایران تصویب کردند.وی افزود: امروز کمیسیون مشترکی  در برجام وجود دارد و در حال بررسی است که هرکدام از طرفین باید در مورد عدم اجرای تعهدات خود پاسخگو باشند، اما طرفی که باید پاسخ دهد آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند، زیرا این آمریکا بود که برجام را پاره کرد و اروپایی‌ها هم با دنباله‌روی از آن‌ها هیچ یک از تعهدات خود را اجرا نکردند.آصفری بیان کرد: تأکید مقام معظم رهبری براین بوده است که نباید مذاکره‌ای درمورد مسائل دیگر صورت بگیرد و صرفا باید فقط برای برداشتن تحریم‌ها صحبت شود و قرار نیست جمهوری اسلامی ایران هیچ تعهد مجددی به غربی‌ها بدهد.

 اگر مصوبه اقدام راهبردی مجلس، چهار سال پیش تصویب می‌شد، آمریکا مجبور به لغو تحریم‌ها شده بود

این نماینده مجلس تأکید کرد: حال که غربی‌ها مجبور شدند با ایران مذاکره کنند در راستای مصوبه بسیار کارشناسی و دقیقی بود که مجلس شورای اسلامی با عنوان اقدام راهبردی تصویب کرد. اگر این مصوبه در چهار سال گذشته عملیاتی شده بود حتما آمریکایی‌ها امروز مجبور به لغو تحریم‌ها شده بودند و به تعهدات خود عمل می‌کردند.او ادامه داد: لذا اگر امروز می‌بینیم طرف غربی مجبور شده است مجددا پای میز مذاکره بیاید از علم به  این موضوع است که مجلس دولت را ملزم به اجرای قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها کرده است که یکی از اقدامات آن کنار گذاشتن پروتکل‌الحاقی و افزایش غنی‌سازی به ۲۰ درصد و ۶۰ درصد بود.نماینده مردم اراک در مجلس گفت: آمریکا باید متوجه باشد اگر در این مرحله از مذاکرات به تعهدات خود عمل نکند مجلس شورای اسلامی گزینه‌های دیگری را دارد که در قالب قانون روی میز خواهد آورد و دولت را ملزم به اجرا خواهد کرد و این گزینه‌ها مطمئنا به نفع غربی‌ها نخواهد بود و اگر آمریکایی‌ها تحریم‌ها را لغو نکنند امکان برگشت مجدد تیم مذاکره‌کننده به میز مذاکره، نخواهد بود.آصفری تأکید کرد:بهتر است طرف مقابل از فرصتی که برایش پیش‌آمده استفاده کند و با لغو تحریم‌ها دیوار بی‌اعتمادی که بین خودشان و ملت ایران ایجاد کردند را  بردارند. وی افزود: از طرف دیگر لازم به تذکر است تیم مذاکره‌کننده هیچ اجازه‌ای غیر از صحبت برای برداشتن تمام تحریم‌ها ندارد. آن‌ها اجازه ندارند راجع به موضوعات دیگر با آمریکایی‌ها صحبت کنند. مطمئنا فرسایشی کردن مذاکرات به نفع آمریکایی‌ها نخواهد بود. نماینده مردم اراک در انتها متذکر شد: درنهایت تیم مذاکره‌کننده اجازه ماندن در مذاکرات فرسایشی را نخواهد داشت تا آن‌ها مجدد ما را پشت میز مذاکره معطل کنند. امروز نوبت طرف غربی است تا نسبت به برداشتن تحریم‌ها اقدام کند و تا دیر نشده بهتر است آمریکا این کار را انجام دهد چراکه مصوبه‌های بعدی مجلس مطمئنا به نفع غربی‌ها نخواهد بود و مجلس تصمیمات جدی‌تری را اتخاذ خواهد کرد مبنی براین‌که دولت را ملزم کند در موضوعات مختلف هسته‌ای فعالیت خود را دنبال کند.