مهر/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ظریف در جلسه این کمیسیون تأکید کرد که به دنبال تخطئه جایگاه شهید سلیمانی نبوده و موافق دوقطبی میدان و دیپلماسی نیست.

ظریف در مجلس چه پاسخ داد؟/ سه روایت از گفته‌های امروز وزیر امورخارجه به نمایندگان مجلس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابوالفضل عمویی با اشاره به اینکه جلسه فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عصر امروز در محل این کمیسیون تلفیق برگزار شد، گفت: وزیر امور خارجه در این جلسه حضور یافت و مباحث مختلفی مطرح شد که بخش عمده ای از جلسه به موضوع فایل منتشر شده از ظریف اختصاص یافت و این جلسه انتقادی و چالشی بود.

وی با بیان اینکه ۱۲ نفر از نمایندگان به طرح دیدگاه ها و انتقادات خود بابت انتشار این فایل صوتی پرداختند، گفت: از جمله محورهای مورد توجه نمایندگان این بود که فایل صوتی منتشر شده از وزیر امور خارجه منجر به ایجاد یک دوقطبی در اذهان جامعه نسبت به موضوع دیپلماسی و میدان شده و در جهت منافع ملی نبوده است.

عمویی ادامه داد: همچنین نمایندگان از عدم دقت در انجام این مصاحبه در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری انتقاد کردند و به آثار منفی انتشار این فایل صوتی بر امنیت ملی و روابط ایران با برخی از کشورهای دوست و همسایه پرداختند. علاوه بر این در این جلسه نمایندگان بر جایگاه والای شهید سلیمانی به عنوان قهرمان ملی در افکار عمومی تأکید کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه گفت: ظریف تأکید کرد که در دولت تصمیم گرفته شد برای انتقال تجربیات وزرا به افرادی که در آینده قرار است مسئولیت بپذیرند یک مصاحبه ای انجام شود و همچنین قرار بر این بود که حداکثر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از این مصاحبه عمومی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق گفته وزیر امور خارجه، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری مسئول انجام این کار بوده و برای انجام این مصاحبه هم از فرد مصاحبه شونده امضا گرفته شده بود که مباحث مطروحه به هیچ وجه و بدون رضایت آنها منتشر نشود اما متأسفانه این روند رعایت نشد و این فایل در اختیار رسانه های خارجی قرار گرفت.

عمویی اظهارداشت: ظریف تأکید کرد که فرمایشات مقام معظم رهبری را پایانی بر بحث های کارشناسی در این زمینه می داند و به سابقه رفاقت و همکاری اش با شهید سلیمانی اشاره و تأکید کرد که شهید سلیمانی برای او بیشتر از یک فرمانده بود و به هیچ وجه به دنبال تخطئه جایگاه شهید سلیمانی نبوده است.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه در این جلسه تأکید کرد که به هیچ وجه با ایده دوقطبی میدان و دیپلماسی موافق نیست و شخصا هم این موضوع را دنبال نمی کند و معتقد است که دیپلماسی و میدان در کنار هم می توانند منجر به تأمین دقیق منافع ملی شوند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: همچنین در ادامه جلسه تقاضای حاجی دلیگانی، امیرآبادی فراهانی و بنده برای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت که اعضای کمیسیون به صورت کلی و با تجمیع این تحقیق و تفحص ها، آن را به تصویب رساندند و این موضوع جهت بررسی در صحن علنی مجلس، به هیئت رئیسه ارائه خواهد شد و قرار است دوره هشت ساله منتهی به سال های اخیر مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری مورد بررسی و تحقیق و تفحص قرار گیرد.

نماینده مردم تهران گفت: در ادامه جلسه سوال چند نفر از نمایندگان از وزیر امور خارجه مورد بررسی قرار گرفت که سوال یکی از نمایندگان درباره روند افتتاح کنسولگری ایران در حلب بود که ظریف گفت این موضوع در حال پیگیری است و سرکنسول های ایران در حلب و لاذقیه هم تعیین شده اند و در ادامه جلسه نماینده سوال کننده یک ماه به وزیر خارجه برای پیگیری این موضوع فرصت داد.

وی اظهارداشت: علاوه بر این یکی دیگر از نمایندگان سوالی درباره پیگیری خسارت های وارده به ایران بر اثر عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش در برجام مطرح کرد که ظریف گفت این موضوع در حال پیگیری است اما نماینده سوال کننده از توضیحات وی قانع نشد و بر این اساس این موضوع در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

ظریف: به هیچ وجه نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌شوم

شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی در خصوص جزئیات جلسه این کمیسیون با حضور ظریف امور خارجه، گفت: در این جلسه تحقیق و تفحص از مرکز بررسی تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری که مسئولیت ضبط و نگهداری فایل صوتی ظریف را داشت، به تصویب رسید تا مشخص شود چه کسانی اقدام به پخش این فایل صوتی کرده‌اند.

وی افزود: ۱۳ نفر از نمایندگان از وزیر خارجه در مورد فایل صوتی سوال کردند، که ظریف پاسخ داد این فایل صوتی برای انتقال تجربه بود و من از پخش آن بی اطلاع هستم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: وزیر امور خارجه اعلام کرد قصد تضعیف سردار سلیمانی را نداشتم، اما پاسخ‌های ظریف برای سوال کنندگان قانع کننده نبود.

حیدری اظهار داشت، ظریف همچنین اعلام کرد، به هیچ وجه قصد حضور در انتخابات را ندارد و با این صحبت‌ها قصد دوقطبی کردن فضای انتخابات را نداشته است.

انتشار فایل صوتی عمدی نبود/ یک نوع شلختگی رخ داد

محمود عباس زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص جزئیات جلسه کمیسیون متبوعش با وزیر امور خارجه، گفت: ظریف انتشار،فایل صورتی را عمدی ندانست و معتقد بود در انتشار آن یک نوع شلختگی رخ داد.

وی افزود: اعضای کمیسیون امنیت ملی اعتقاد داشتند انتشار فایل صوتی عمدی بوده و طراحی برای دوقطبی سازی جامعه در آستانه انتخابات بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: معتقدم هر گونه واکنش انفعالی به انتشار فایل صوتی بازی در میدان حریف است و این اقدام دولت ناشی از ناتوانی در حل مشکلات مردم بوده است.

عباس زاده مشکینی تصریح کرد: انتخابات عرصه ای برای پاسخگویی دولت است اما متأسفانه دولت در قبال بی عملی هایش هیچ پاسخی ندارد و به همین دلیل انتشار فایل صوتی برای ایجاد دو قطبی در کشور را طراحی کرده تا ناکارآمدی هایشان تحت تأثیر این پروژه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر واکنش مجلس انفعالی باشد و فقط «یقه» ظریف را بگیرند در میدان رقیب بازی کرده ایم،اظهار داشت: باید رئیس جمهور شخصاً در خصوص انتشار این فایل پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این فایل صوتی اظهاراتی مطرح شد که پیش از این فقط از زبان رسانه های بیگانه می شنیدیم. پخش این فایل صوتی در زمان مذاکرات وین موجب سواستفاده حریف و فشار دشمنان می شود و این مصاحبه اهرم تضعیف جمهوری اسلامی بر سر میز مذاکرات وین خواهد بود.

وی تأکید کرد: ظریف قطعه ای از پازل سیاسی کاری در آستانه انتخابات است.