بر اساس یک گزارش جنجالی نشریه نیوزویک آمریکا که با استناد به نتایج یک تحقیقات دو ساله منتشر شده، ارتش آمریکا مشغول اداره یک ارتش مخفی با ۶۰ هزار سرباز است که هیچ نظارتی از سوی کنگره این کشور روی آن وجود نداشته و دست کم ۹۰۰ میلیون دلار سالانه برای آن بودجه صرف می‌کند.

گزارش جنجالی نیوزویک درباره ارتش سری آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گزارش این مجله بر مبنای ده‌ها مورد درخواست دسترسی به اسناد بر مبنای قانون آزادی اطلاع‌رسانی، تحلیل ۱۶۰۰ رزومه و انتصابات شغلی، و مصاحبه‌ها با چند شخص دخیل تهیه شده و بیان می‌دارد که این ارتش مخفی به اجرای عملیاتهایی در سراسر آمریکا و خارج از این کشور چه به صورت اینترنتی و چه به شکل غیراینترنتی میپردازد و وظایفش شامل شکست دادن تکنولوژی‌های با پیچیدگی فزاینده می‌شود.

گفته شده که نیمی از این نیرو شامل سربازان عملیات ویژه‌ مشغول به اجرای عملیات در کشورهای سراسر جهان شامل پاکستان، یمن، کشورهای حوزه غرب آفریقا و حتی کره شمالی و ایران است. دومین دسته بزرگ در این ارتش را متخصصان اطلاعاتی دست اندرکار در جمع آوری اطلاعات، امور ضداطلاعات و زبانشناسان تشکیل می‌دهند. پرسنل دیگر این ارتش شامل یک ارتش سایبری است که طبق این گزارش درگیر در جنگ سایبری، جمع آوری اطلاعات و حتی تلاش برای دست کاری کردن رسانه‌های اجتماعی – کاری غیرقانونی که آمریکا کشورهای دیگر نظیر روسیه، چین و ایران را متهم به انجامش می‌کند – است.

بر اساس این گزارش این برنامه تحت عنوان برنامه "کاهش امضا" شناخته شده و بر طبق برآورد ۱۰ برابر بزرگتر از واحد عملیاتهای مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا است.

گزارش شده که بالغ بر ۱۳۰ شرکت نیز در این برنامه دخیل بوده و به موجب آن حدود یک میلیارد دلار از پول مالیات دهندگان برای ایجاد اسناد جعلی، پرداخت صورت حسابها و مالیاتها، و ساخت هویتهای جعلی پیچیده صرف شده است. همچنین بانکها و شرکتهای کارتهای اعتباری نیز به هنگام فعالیتهای غیرقانونی سربازان این ارتش مخفی همچون پولشویی و کلاهبرداری نسبت به اعمال آنها چشم‌پوشی می‌کنند.

در عین حال این برنامه بر اساس این گزارش شامل یک مولفه مهم برای شکست دادن سیستمهای مدرن بیومتریک و شناسایی همچون شناسایی چهره و اثر انگشت آن هم نه فقط مرتبط با خارج از آمریکا بلکه در داخل خود آمریکا است.

این برنامه مخفی به مجموعه پاسپورتها و روادید واقعی، جعلی و خارجی‌های تغییر داده شده و همچنین به اصطلاح "سیستم مدیریت تامین مخفی" یک برنامه جدیدا گزارش شده برای ثبت هویتهای جعلی وارد شده به مکانیزمهای مورد استفاده اپراتورها، دستریس دارد. در عین حال اپراتورهای این ارتش مخفی علاوه بر تغییر دادن اسناد خارجی و شکست دادن سیستمهای امنیتی خارجی، به پایگاه‌های داده اداره مهاجرت و گمرکات آمریکا نیز دسترسی داشته و در این پایگاه‌ها تغییراتی را ایجاد می‌کنند تا هویتهای جعلی در آنها تطبیق یافته و سربازان این برنامه بتوانند با امنیت بدون برانگیختن سوظن به آمریکا برگردند.

همچنین این ارتش مخفی شامل بخش "برنامه‌های دسترسی ویژه" است که حاوی اسراری درباره ابزارها و متدهای مورد استفاده برای فریب داده سیستمهای امنیتی خارجی و مولفه‌های شناسایی چهره و اثرانگشت است.