نماینده چین در سازمان‌های بین المللی از تمام طرف‌های برجام خواست تا تلاش‌های خود را برای پیشبرد مذاکرات وین جهت احیای توافق هسته‌ای دو چندان کنند.

تاکید چین بر افزایش تلاش‌ها برای پیشبرد روند مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وانگ چون نماینده چین نزد سازمان‌های بین المللی در وین پس از برگزاری نشست روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام با تاکید بر لزوم افزایش تلاش‌های طرف‌های برجام برای پیشبرد روند مذاکرات وین، درباره این رایزنی‌ها گفت: به طور کلی پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است اما هنوز تا هدف رسیدن به توافق فاصله داریم.

وانگ در ادامه تصریح کرد: تمام طرف‌ها باید یک رویکرد منطقی و عملی در پیش بگیرند و پیشنهادات واقع‌بینانه و عملی درباره برداشته شدن تحریم‌ها، اقدامات در موضوعات هسته‌ای و توالی بازگشت ایالات متحده و ایران به تعهداتشان در توافق هسته ای ارائه دهند تا به شکل‌گیری یک طرح جامع و مؤثر کمک کنند.

دیپلمات ارشد چین افزود: ما همچنین امیدواریم که ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به موقع به توافقی برای تمدید تفاهمات فنی دوجانبه موقت که پیشتر در ماه فوریه در خصوص آن به توافق رسیدند، دست یابند.

وی خاطر نشان کرد: چین همواره موضع بی‌طرفانه‌ای در خصوص موضوع هسته‌ای ایران داشته است و همچنان به همکاری با تمامی طرف‌ها برای پیشبرد فعالانه روند مذاکرات ادامه خواهد داد. پکن در عین حال به طور قاطعانه از حقوق و منافع قانونی خود در رابطه با لغو تحریم‌ها و سایر جنبه‌ها دفاع خواهد کرد.

دور جدید رایزنی‌ها در وین به منظور احیای برجام که از ۱۷ اردیبهشت از سر گرفته شده است، کماکان در پایتخت اتریش و در سطوح مختلف در جریان است و براساس اظهارنظر مقام ارشد وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، به مرحله مذاکره درباره متن رسیده‌ است.

عباس عراقچی رئیس تیم هیات جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین با بیان اینکه "در مجموع می‌توانیم بگوییم که پیشرفت خوبی در مذاکرات وین صورت گرفته است" گفت: امیدوارم در هفته آینده که مجدداً گفت‌وگوها آغاز می‌شود، هیئت‌ها که می‌آیند تصمیم‌های خود را برای رسیدن به یک توافق گرفته باشند.

وی با بیان اینکه "در مورد موضوعات باقیمانده، هیات‌ها برای انجام  آخرین مشورت‌ها به پایتخت‌های خود مراجعه می‌کنند" اظهار داشت:  ما موفق شدیم در طول این دو هفته به مقدار زیادی کار را به پیش ببریم و  الان می‌توانیم بگوییم که  به چارچوب یک توافق رسیده‌ایم. به ساختار توافق دست پیدا کرده‌ایم و متن اصلی توافق و ضمیمه‌هایی که خواهد داشت مشخص شده است. البته مذاکرات در مورد متن  به پایان نرسیده و درخصوص بسیاری از بندهای توافق، هنوز در حال مذاکره هستیم.

عراقچی افزود: مواضع  قطعی ما کاملاً روشن است. بر روی مواضع‌مان ایستادگی کردیم و تاکنون تمام امور بر اساس مواضع قطعی ما پیش رفته است  و اختلاف جایی است که با منافع و مواضع ما تعارض پیدا می‌شود.

همچنین تروئیکای اروپا روز چهارشنبه پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک در بیانیه‌ای اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای درخصوص برجام به پیشرفت‌های ملموسی رسیده‌ است اما رسیدن به موفقیت، تضمینی نداشته و همچنان مشکلات سختی باید رفع شوند.

دیپلمات‌های ارشد اانگلیس، فرانسه و آلمان در این بیانیه تاکید کردند: حیاتی است ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهی برای تداوم نظارت آژانس بر فعالیت‌های ایران پیدا کنند. 

همچنین در این بیانیه آمده است: دسترسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (در ایران) برای تلاش‌هایمان جهت احیای برجام ضروری است چراکه بدون آن توافق نمی‌تواند اجرا شود.