رئیس‌جمهور بلاروس در اولین اظهارنظر بعد از جنجال‌های دولت‌های غربی علیه این کشور بر سر نشاندن یک هواپیمای مسافربری هشدار داد، بدخواهان به دنبال خفه کردن بلاروس هستند.

بدخواهان خارجی و داخلی می‌خواهند ما را خفه کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس‌جمهور بلاروس در سخنرانی برای قانونگذاران پارلمان، اعضای کمیسیون قانون اساسی و نمایندگان نهادهای عمومی این کشور از تلاش «بدخواهان خارجی و حتی داخلی» برای به زانو درآوردن بلاروس سخن گفت.

الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس روز چهارشنبه (امروز) برای اولین بار به جنجال‌ها و فشارهای اخیر کشورهای غربی علیه بلاروس به دلیل بر زمین نشاندن یک هواپیمای مسافربری در این کشور واکنش نشان داد.

بنا بر گزارش «بلتا» خبرگزاری رسمی بلاروس، او در سخنرانی برای قانونگذاران پارلمان، اعضای کمیسیون قانون اساسی و نمایندگان نهادهای عمومی بلاروس گفت، بدخواهان بلاروس از سازماندهی کردن شورش و اغتشاش در کشور به سمت تلاش برای خفه کردن بلاروس رفته‌اند.

رئیس‌جمهور بلاروس هشدار داد: «همانطور که ما پیش بینی می‌کردیم، بدخواهان خارجی و حتی داخلی ما روش‌های حمله به دولت را تغییر داده‌اند».

الکساندر لوکاشنکو افزود: «آنها بسیاری از خطوط قرمز را نقض کرده‌اند و حد و حدود عقل سلیم و اخلاقیات انسانی را عبور کرده‌اند».

اظهارنظر رئیس‌جمهور بلاروس در حالی مطرح شده که آمریکا و متحدان غربی این کشور به بهانه بر زمین نشاندن یک هواپیمای مسافربری فشارها علیه بلاروس را شدت داده‌اند.

پیشتر سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اعمال مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه بلاروس موافقت کرده‌اند. از جمله این تحریم‌ها، ممنوعیت استفاده بلاروس از حریم هوایی و فرودگاه‌های اتحادیه اروپا است.

رسانه‌ها  روز یکشنبه گزارش دادند یک فروند «میگ-۲۹» یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت «رایان‌ایر» را رهگیری و آن را وادار به فرود اضطراری در فرودگاه مینسک پایتخت بلاروس کرده است.

 مقام‌های بلاروس اعلام کردند این هواپیما که از آتن عازم ویلنیوس پایتخت لیتوانی بود، مشکوک به تهدید به بمبگذاری بود و جنگنده میگ-۲۹ بلاروس آن را مجبور به فرود اضطراری کرد.

بنا بر گزارش رسانه‌های روسیه، این هواپیما بعد از تقاضای خلبان در زمینه تهدید به بمبگذاری در فرودگاه مینسک فرود اضطراری کرد.

مقام‌ها و رسانه‌های غربی اما گزارش داده‌اند یکی از مسافران این هواپیما از مخالفان دولت بلاروس و گرداننده یکی از کانال‌های تلگرامی بوده و دلیل فرود هواپیما نیز همین بوده است.

رئیس‌جمهور بلاروس در سخنرانی روز چهارشنبه (امروز) خود اعلام کرد، سوئیس به این کشور درباره تهدید بمبگذاری در این هواپیما هشدار داده بود و بلاروس با اقدامات خود این هواپیما را در حالی که در نزدیکی یک نیروگاه اتمی پرواز می‌کرد، به زمین نشاند.

وی پیش از سخنرانی امروز خود در مینسک در اظهاراتی هشدار داده بود، دستگاه‌‌های اطلاعاتی روسیه و بلاروس، مراکز سرویس اطلاعاتی آمریکا را در «کی‌یف» پایتخت اوکراین و همچنین نزدیک «ورشو» پایتخت لهستان کشف کرده‌اند.

به گفته الکساندر لوکاشنکو، کشورهای همسایه بلاروس شامل لهستان، اوکراین و لیتوانی ناآرامی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته در این کشور را سازماندهی کردند.

رئیس‌جمهور بلاروس همچنین بارها در خصوص تحرکات خودروهای زرهی آمریکا و نیروهای ناتو در اطراف مرزهای این کشور هشدار داده و تهدید کرده است در صورت لزوم از ارتش روسیه کمک خواهد گرفت.