همراه ما باشید تا روش های اصولی مطالعه برای کنکور را با یکدیگر مرور کنیم.

روش های صحیح مطالعه برای کنکور از زبان علی مسلمینی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مطالعه دروس برای کنکور همانند سایر فعالیت های روزمره، یک فرایند مرحله ای است که دانش آموز باید این مراحل را برای خود به یک عادت تبدیل کند. مطالعه فعال و اصولی موجب می گردد که سطح یادگیری به میزان بالایی افزایش یابد و همچنین حواس پرتی و اتلاف وقت به همان میزان کاهش یابد. به طور مسلم مطالعه برای کنکور متفاوت با مطالعه برای یک امتحان عادی می باشد و یادگیری و به خاطر سپردن حجم بالای دروس نیاز به تمرکز و انرژی بیشتری دارد. اما با یادگیری روش های صحیح درس خواندن و رعایت نکاتی که در روش های علی مسلمینی مشاور کنکور به آن ها اشاره می شود می توانید این آزمون بزرگ و پر از چالش را با موفقیت پشت سر بگذارید. همراه ما باشید تا روش های اصولی مطالعه برای کنکور را با یکدیگر مرور کنیم.

 

روش های مطالعه برای کنکور در 5 مرحله

در دورانی که برای کنکور درس می خوانید با روش های مطالعه متعددی روبرو می شوید که هر کدام بر طبق قواعد مشخصی پیش می رود. تمامی روش های اصولی مطالعه برای کنکور با یک پیش نیاز همراه هستند و آن هم اصلاح نگرش شما به مطالعه است. به جای آنکه درس خواندن را برای خود به یک تنبیه اجباری تبدیل کنید، آن را فرصتی طلایی برای یادگیری بدانید که اگر صبر، تمرین و پشتکار را چاشنی روش های درست مطالعه برای کنکور کنید، با حداکثر میزان بهره وری در یادگیری مواجه خواهید شد. در اینجا به معرفی یکی از روش های صحیح درس خواندن و آمادگی برای کنکور می پردازیم که یک سیستم مطالعاتی اصولی و تایید شده را طی 5 مرحله بیان می کند. این روش مطالعه بر اساس پژوهش های دکتر ارنست هیلگارد بدست آمده است و تکنیکی برای خواندن دروس بدون فراموشی آنها می باشد. میزان به خاطر سپاری مطالب در ذهن و یادگیری در این روش به حداکثر خواهد رسید و بر همین اساس به عنوان موثرترین روش مطالعه مبتنی بر ذهن معرفی شده است. در ادامه به بیان مراحل پنجگانه این روش مطالعه خواهیم پرداخت.

1

مرحله اول: پیش خوانی یا پیش مطالعه

در این مرحله کلیه عناوین، سرفصل ها، تصاویر، خلاصه مباحث و مطالب درسی را به صورت کلی مطالعه یا تندخوانی می کنید تا بعد از چند دقیقه یک ذهنیت کلی از موضوعاتی که قرار است بخوانید بدست آورید. پس از آن می توانید با دقت بیشتری برای مطالعه آن مباحث هدف گذاری کنید و ساختار آنها را در ذهن خود تشکیل دهید. در این مرحله نیازی به خواندن جزئیات و درک کامل مباحث نیست و هدف از اجرای این بخش ایجاد سوال در ذهن دانش آموز می باشد. از آنجا که ذهن انسان جستجوگر است هنگام پیش خوانی مطالب، با سوالاتی از جزئیات آن روبرو می شود و آماده پذیرش اصل مطالبی می گردد که به صورت کلی دیده است. این اتفاق باعث افزایش هیجان یادگیری دانش آموز شده و بهبود نحوه سازماندهی مطالعه می گردد.

مرحله دوم: سوال کردن

پس از آنکه ذهنیت کاملی از مطالب پیش روی خود بدست آوردید یکی از روش های درست مطالعه برای کنکور این است که از خود بپرسید چه چیزهایی از این مباحث خواهم آموخت؟ چرا نویسنده این مطالب را بیان کرده است؟

بدین منظور می توانید تیتر مباحث را به صورت سوالی بیان کنید و با کلماتی مانند چگونه، چرا، چه چیزی و چه کسی سوالاتی را در ذهن خود ایجاد نمایید. برای بالا بردن بازدهی در این مرحله می توانید سوالاتی که به ذهنتان خطور می کند را یادداشت کنید. این مرحله یکی از روش های صحیح درس خواندن در دنیاست و به تایید بسیاری از محققین رسیده است. این سوالات باعث افزایش تمرکز و دقت شما شده و ذهن را تشنه یادگیری خواهد کرد. متعاقبا پس از این سوالات، مطالب خوانده شده بهتر در حافظه شما می ماند.

2

مرحله سوم: خواندن

در روش های مطالعه برای کنکور، این مرحله بسیار حائز اهمیت است. چراکه شما باید مطالب درسی را با دقت بالا و به همراه جزئیات بخوانید. پاسخ به سوالاتی که در مرحله قبل مطرح نمودید را در این مرحله بگنجانید. با علامت گذاری نکات مهمی که خوانده اید مطالب اصلی را مشخص کنید تا برای مرور مجدد به آنها رجوع کنید. هیچ موضوعی را بدون مطالعه رها نکنید و سعی کنید که به خوبی بر مطالب مسلط شوید. یادداشت برداری و علامت گذاری موضوعات مهم را همانگونه که به آن عادت دارید انجام دهید. ممکن است که یادگیری صددرصدی در این مرحله اتفاق نیفتد اما یادداشت برداری نکات به شما کمک می کند که به زبان خودتان اصل مطلب را در ذهن ماندگار کنید.

مرحله چهارم: یادآوری و تکرار

از نظر آقای مسلمینی پس از مطالعه دقیق مطالب درسی بهتر است که نکات مهم را مجددا بازگو کنید تا در ذهن خود اطلاعات مربوط به آن را بازیابی نمایید. این مرحله در روش های اصولی مطالعه برای کنکور باعث می شود مطالبی که به خاطر داشتید را با متن اصلی درس برابر کنید تا از میزان یادگیری آن مطلع شوید. در واقع مطالب را باید با زبان خود بیان کنید و سپس به سازماندهی آنها در ذهن خود بپردازید. این فرایند موجب می شود که متوجه مطالبی که به خاطر نسپرده ای شوید و مطالب اصلی درس را با محفوظات خود مقایسه نمایید. این یادآوری و تکرار مطالب را برای هر کدام از سرفصل های درسی انجام دهید تا به میزان کافی بر آنها مسلط شوید.

3

مرحله پنجم: آزمون و مرور

همانگونه که از اسم این مرحله مشخص است باید به مطالعه یادداشت های خود بپردازید تا میزان یادگیری خود را طی این چند مرحله بیازمایید. این مرحله بلافاصله پس از خواندن هر فصل انجام می شود و بر اساس میزان نیاز به مطالعه مجدد در دوره های زمانی مشخصی قابل انجام خواهد بود. در تمامی روش های اصولی مطالعه برای کنکور، به اهمیت این مرحله تاکید می شود. چرا که تا قبل از مرور مباحث خوانده شده نمی توانید از میزان یادگیری خود مطلع شوید. در هر کدام از روش های مطالعه برای کنکور، آزمودن میزان یادگیری با مرور یادداشت های درسی باعث تثبیت مطالب خوانده شده در حافظه می گردد.

توصیه مهم

این روش مطالعه مفید و کاربردی یکی از روش های درست مطالعه برای کنکور و سایر آزمون ها در دنیا است که نتیجه ارزشمند آن تثبیت کامل و قطعی مطالب درسی در ذهن شما می باشد. ممکن است که اجرای این روش در نگاه اول برای شما وقت گیر به نظر برسد ولی تمامی روش های صحیح درس خواندن مستلزم برنامه ریزی اصولی و دقت در اجرای برنامه است. اکنون که در سرنوشت ساز ترین مرحله زندگی خود به سر می برید باید بدانید که هیچ دستاورد ارزشمندی در زندگی بدون برنامه ریزی و اجرای صحیح برنامه محقق نخواهد شد.

توصیه همیشگی علی مسلمینی مشاور تحصیلی و کنکور بر این اصل است مباحث درسی خوانده شده را با مرورهای منظم و دوره ای کاملا به ذهن بسپارید. چرا که سرعت عمل داوطلبان در کنکور به میزان زیادی وابسته به تعداد مرورهایی است که در طی درس خواندن انجام داده اند. در کنار همه روش های صحیح مطالعه برای کنکور بهتر است که هر دانش آموز بر اساس شرایط فردی خود بهترین زمان و مکان مطالعه را مشخص نماید و برای افزایش بهره وری در هنگام درس خواندن از مناسب ترین روش مطالعه کمک بگیرد.