ایرنا/ داده کاوی ایرنا از شبکه‌ های اجتماعی نشان می‌دهد که پس از مناظره نخست روز گذشته، طیف مختلفی از کاربران شبکه‌ های اجتماعی وارد گود شده و در نقد و حمایت از نامزدها اظهار نظر کردند.

پس‌لرزه‌های اولین مناظره انتخاباتی در فضای مجازی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فضای مجازی در هفته‌ های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌ های فعالیت نامزدها، رسانه‌ ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می‌پردازند و چهره‌ های مختلف جریان‌ های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله ۱۲ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌ های اجتماعی را مورد رصد قرار می‌دهد. این گزارش بر اساس رصد پست‌های پر بازدید تلگرامی و توییت‌های پرلایک در بازه زمانی ۱۱ صبح شنبه پانزدهم خرداد تا ۱۱ صبح یکشنبه شانزدهم  خرداد ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و بازتاب داغ نخستین مناظره در فضای مجازی

فضای مجازی در ۲۴ ساعت گذشته بیش از هر چیز متاثر از مناظره نخست نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بود که با موضوعیت «اقتصاد» برگزار شد. در ابتدا مهمترین بخش سخنان این نامزدها که در کانال های تلگرامی پربازدید شدند، از نظر خواهد گذشت و سپس بخشی از تحلیل ها و حواشی این مناظره در فضای مجازی مورد رصد قرار گرفته است:

محسن رضایی: برای اداره اقتصاد کشور طرح جدیدی دارم. یک سربازم وقتی آمریکا تهدید کند حتما جواب من این است که اگر پای شما به اینجا برسد شما را گروگان می‌گیریم. من برای اداره اقتصاد کشور طرح جدیدی دارم. یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را با محاسبه دقیق و با منابع که در رانت‌خواری از دست رفته تامین می‌کنیم. امیدوارم که مردم عزیز فرمان را دست ما بدهند تا بتوانیم ایران را در اقتصاد موفق کنیم.  سینه خود را سپر مشکلات مردم می‌کنم.  چرا می‌خواهید دولت‌ های گذشته تکرار شود. از خودخواهی‌ ها و متلک‌پراکنی‌ ها دست برداریم.

علیرضا زاکانی: سپرده بانکی به افرادی می‌رسد که نقشی در توسعه ندارند. ما سال گذشته از ۵ هزار و ۴٠٠هزار میلیارد سپرده بانکی ١۶٠٠میلیارد تسهیلات دادیم و دو سوم این تسهیلات به بدهکاران بانکی بوده است. عمده این حجم بالا به افرادی است که نقشی در توسعه اقتصادی ندارند. در مورد ارزش پول ملی معتقدم جنبه تورمی جنبه اصلی است.  باید خانوارهایی که خودرو ندارند یارانه بنزین دریافت کنند. ماهانه ۱۵ لیتر بنزین به هر نفر از ۱۲ میلیون خانواری که خودرو ندارند، اختصاص می‌دهیم. اگر اقتصاددانی آنچه است که آقای همتی می‌گویند همه مردم ایران از اقتصاد تبری می‌جویند.  

سید ابراهیم رئیسی: اگر اهانت و تخریب جواب می‌داد، خیلی‌ ها در همین سالن مناظرات اهانت کردند. اگر مشکلات کشور با تهمت زدن به من حل می‌شود، اشکالی ندارد. اولین بار که در تاریخ انتخابات پوششی بود در تاریخ سیاسی ایران بنیادش را گذاشت دوستان شما بودند. اولین‌ روز که در قوه آمدم نه یک روزنامه بستم و نه یک سایت بستم. من در دوره قبلی حتی از یک نفر هم بخاطر توهین و تهمتی شکایت نکردم. من که نمیخواهم به کارخانجات سر بزنم، مردم مشکل و درد دارند. من مدیر نشسته در اتاق نیستم! مدیران صدایشات بلند است که چرا دادشان را درآورده اید.

 محسن مهرعلیزاده: آقای رئیسی شما در پاسخ به سوال راه حل‌ها به رفع موانع تولید دادید. مردم الان مشکل تولید، صادرات و... دارند. حفظ حرف اقتصاددانان مشکل را حل نمی‌کند. آقای رئیسی شما می‌توانید بدون کمک مشاوران به یک سوال اقتصادی پاسخ دهید؟ هر سفر استانی شما ۴٠، ۵٠میلیارد هزینه دارد. از بین این کارخانه‌ها چند کارخانه بسته بودند؟ چه کسی این‌ها را بسته است؟ از اسرائیل که کسی این کارخانه‌ها را نبسته است. قاضی شما بسته است. یکی از ارکان توسعه تولید، دادرسی عادلانه است. شما پنج سال فرصت کار در حساس‌ترین موضع دارید، چرا آنجا هم هوس ریاست جمهوری می‌کنید؟ چه تضمینی است که ریاست جمهوری را به سودای مقام بالاتر رها نکنید.  

عبدالناصر همتی: فکر می‌کردم آقای زاکانی پوششی هستند اما حالا متوجه شدم ایشان سوپر پوششی هستند و من وقتم را برای پاسخگویی به وی هدر نمی‌دهم. افتخارم این است که بانک مرکزی کشور را در شرایط سخت اداره کردم. آمده ام نگذارم اقتصاد کشور، اقتصاد کره شمالی شود. اگر امروز درست انتخاب نکنیم، ۲۰ سال دیگر ارز ۴۲۰۰ تولید می کنیم. از شما میخواهم خودتان رای دهید و اگر اعتراض دارید، اعتراضیتان را با رای دادن به من تغییر دهید. ما مردم میتوانیم صحنه را تغییر دهیم. متاسفم که نماینده بخش زیادی از مردم در انتخابات حضور ندارند، بالاخص زنان. ما به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم. وضعیت جیب مردم خیلی بهتر از این می‌تواند بشود نامزدهای دیگر توانایی این کار را ندارند اما من می‌توانم.  

سعید جلیلی: اقتدار حرف تند زدن نیست به موقع تصمیم گرفتن است. اگر کسی در جایگاه ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد باید بگوید با چه تضمینی برنامه‌هایش به نتیجه‌ می‌رسد.  ۸ سال پیش حرف‌هایی زده شد اما کدام انجام شد، تحریم‌ها چه شد؟ دلار چند برابر شد. اقتدار این نیست که چند حرف تند زده بشود اقتدار این است که به موقع تصمیم بگیرد و اجرا کند. در سال های گذشته جلسات مفصلی با واحدهای تولیدی داشتم و ۱۶ مساله مطرح شد. بزرگترین مشکل شهرک های تامین مالی است. این ۲۰۰۰ میلیارد خلق پول کجا می رود و به دست کی میرسد؟  

امیر حسین قاضی زاده هاشمی: روش اداره کشور فرسوده و صد ساله است.  معتقدیم باید انقلاب ساز و کاری اتفاق بیوفتد. طراحی کردیم مساله اشتغال و جوانان برطرف شود و برای این کار وزارت خانواده تاسیس خواهیم کرد و ۵۰۰ میلیون تومان برای زوجهای جوان در نظر گرفته ایم. ما ۷ میلیون نفر بیکار یا با شغل ناقص داریم. بیشترین سرعت تغییر ترکیب جمعیتی در جهان را داریم. ترکیب ۷۰ به ۳۰ جمعیت روستایی به شهری ما از ۵۰ سال گذشته به ۲۰ به ۸۰ رسیده است. باید توزیع امکانات را به گونه ای انجام بدهیم که هر شهرستان خودش پایتخت باشد.  با جوانان برنامه ای تحت عنوان "دولت سلام" برای حل مشکلات اقتصادی تهیه کرده ایم.

سخنان حسین الله کرم فعال سیاسی اصولگرا درباره پوششی بودن برخی نامزدها و میزان رای یکی از نامزدها بازتاب زیادی در کانال های تلگرامی پیدا کرد. یک کانال تلگرامی در این باره نوشت: اساسا در یک نظام ریاستی هیچ یک از نامزدهای پوششی و همسو تا شب انتخابات به نفع دیگری کنار نمی روند تا فرصت بهره گیری از مناظره را از دست ندهند.  در این وضعیت از آنجا که حجت‌الاسلام رئیسی در نظر سنجی ها ۷۰ درصد از کل درصد مشارکت را داراست، منطقی است که در نهایت جلیلی به نفع رئیسی کنار برود.

درباره انعکاس مناظره انتخاباتی ایران در رسانه های خارجی، یک کانال تلگرامی در بازتاب پوشش شبکه المیادین،  مناظره روز گذشته را خیلی گرم توصیف کرد و نوشت: شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش ویژه اخبار انتخابات ایران از استودیو تهران، محتوای مذاکره را به شکل همزمان منعکس و آن را «بسیار گرم» توصیف کرد.

در پی برخی موارد مطرح شده در مناظره روز گذشته درباره عملکرد دولت، سخنگوی دولت و رییس دفتر رییس جمهوری خواستار زمان برای پاسخگویی به اتهامات مطرح شده از سوی نامزدها به دولت شدند. علی ربیعی در نامه ای به رییس صدا و سیما نوشت: در اولین مناظره شاهد اتهام‌ زنی‌های متعدد بودیم.  امکان پاسخگویی به اتهامات فاحش و بی اساس حاصل نشده است. منتظر پاسخ مناسب از سوی آن سازمان محترم می باشیم.

توییتر و بحث و نظر درباره عملکرد نامزدها

فضای توییتر فارسی نیز همانند تلگرام و اینستاگرام متاثر از فضای داغ مناظرات تلویزیونی روز گذشته بود و کاربران جریانات مختلف سیاسی با بازنشر سخنان نامزد موافق و مخالف خود، نقاط ضعف و قوت آنها را گوشزد کرده و به نقد برخی رویکردهای تخریبی در مناظره اول میان نامردها اشاره کردند.