مهر/ دادستان کل کشور به مشکلات موجود در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: گلایه‌ ما از وضعیت فضای مجازی ربطی به فیلترینگ ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که مدیران و مسئولان با پایان یافتن دولتها باید پاسخگوی ترک فعل خود باشند، اظهار کرد: هر کسی در هر دوره‌ای وظیفه‌ای دارد بعد از آن هم اگر از مسئولیت جدا شود باید نسبت به کاری که وظیفه وی بوده پاسخگو باشد.

وی گفت: مساله حقوق عامه یکی از مسائل مهم جامعه است، در قانون اساسی هم به این موضوع پرداخته شده است، یک وظیفه و تکلیف در دستگاه قضائی داریم تا حقوق عامه را برای مردم تبیین کنند، پیش نویس مربوط با حقوق عامه را آماده کرده ایم چراکه حقوق عامه قانون مشخصی ندارد.

آزادسازی ۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی

منتظری با اشاره به برخی از موارد حقوق عامه که وصول شده است، گفت: در سال گذشته توانستیم از حدود ۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی، منابع طبیعی و سواحل رودخانه‌ها را رفع تصرف کنیم همچنین حدود ۲۵ هزار ساخت و ساز غیرمجاز را قلع و قمع داشته ایم.

دادستان کل کشور با اشاره به پدیده آلودگی هوا و ورود دستگاه قضا به آن گفت: برای برخورد با این پدیده بخش‌های مختلف را به کار گرفته ایم، صنایع، شهرداری‌ها، محیط زیست و غیره را به کار گرفته ایم و کارهای خوبی را در این زمینه انجام داده ایم.

وی گفت: در مساله معادن (معدن خواری، برداشت‌های غیرمجاز و غیره) اقدامات خوبی انجام شده است اما هنوز در گام‌های اول هستیم.

منتظری با اشاره به سایت‌های شرط بندی و قمار گفت: در خصوص فضای مجازی حرف زیاد است اما متأسفانه تا در این زمینه صحبت می‌کنیم برخی گارد می‌گیرند و حرف‌هایی می‌زنند که اصلاً منظور ما نیست و بحث فیلترینگ را مطرح می‌کنند که اصلاً منظور صحبت ما نیست! بزرگترین مشکل ما این است که فضای مجازی رها است و مجرمین مختلف از این موضوع سواستفاده می‌کنند.

وی به کمک به راه اندازی سامانه هوشمند جرایم مربوط به قمار اشاره کرد و گفت: شناسایی الگوهای تراکنش‌هایی که در این مورد انجام می‌شود از اولویت کاری این سامانه بود که با این سامانه بخش زیادی از سایت‌ها برخورد شده است اما متأسفانه متخلفان گاهی اوقات از بسترهایی استفاده می‌کنند که در اختیار ما نیست و نمی‌شود شناسایی کرد.

همکاری خوب بانک مرکزی در زمینه برخورد با قمار

دادستان کل کشور گفت: بانک مرکزی و سیستم بانکی در خصوص برخورد با پدیده قمار همکاری خوبی داشت اما بسترهای قمار دو نوع است یکی بسترهایی که قابل شناسایی است و دیگری بسترهایی که قابل شناسایی نیست که با نوع اول برخورد و با نوع دوم برخورد سخت می‌شود.

منتظری به مساله نفوذ اشاره کرد و گفت: اگر کسی مطلع شد در فرآیند رسیدگی به یک پرونده نفوذی شده است حتماً گزارش کند تا با آن برخورد شود چراکه نفوذ در دستگاه قضا جایی ندارد و قطعاً با آن برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از تلاش‌های جدی در ارتباط با رونق تولید، حمایت از کارآفرینان بوده است و نزدیک به ۲ هزار مراکز تولیدی را ورود و بررسی کرده ایم و همچنین هزار و ۳۷۵ مورد از مراکز تولیدی و کارخانه‌ای را بررسی کرده ایم و مشکلات آنها را برای ادامه فعالیت بر طرف کرده ایم