فارس/ وزیر بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد از میان ۳۴ شخص حقیقی و حقوقی که در فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی قرار گرفته‌اند ۸ شخص حقیقی و حقوقی به دلیل تسهیل صادرات اقلام آمریکایی به ایران در این فهرست قرار داده شده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بر مبنای این اطلاعیه اسامی ۳۴ شرکت از جمله بیش از ۱۰ شرکت مستقر در چین به فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی این وزارتخانه اضافه شده است.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از برخی منابع گزارش داده بود این تحریم‌ها قرار است به بهانه‌های حقوق بشری علیه شرکت‌های مستقر در چین اعمال شوند.

شرکت‌هایی که در لیست‌ سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار می‌گیرند از انجام هر گونه تجارت با شرکت‌های آمریکایی، مگر در صورت کسب مجوز از دولت فدرال آمریکا منع می‌شوند.

آمریکا علاوه بر این، چند شرکت را به بهانه کمک به نیروهای مسلح چین، ایران و روسیه در فهرست سیاه همکاری‌های اقتصادی قرار داد.

وزیر بازرگانی آمریکا در این بیانیه مشخص نکرده این شرکت‌ها در کدام کشورها مستقر هستند. در اطلاعیه‌ای که پیشتر روی وب‌سایت وزارت بازرگانی قرار گرفته بود آمده ۲ شخص حقیقی و حقوقی که مستقر در ایران هستند نیز در این فهرست سیاه قرار گرفته‌اند. در آن اطلاعیه نام شرکت «شیمی طب سینا» و مدیر عامل آن در فهرست سیاه قرار گرفته است.

وزیر بازرگانی آمریکا گفته ۶ شرکت دیگر به دلیل کمک به برنامه‌های نظامی روسیه در این فهرست قرار گرفته‌اند.

وزیر بازرگانی آمریکا گفته واشنگتن به استفاده از قوانین مربوط به کنترل صادرات جهت پاسخگو کردن دولت‌ها، شرکت‌ها یا اشخاصی که اقلام آمریکایی را به کشورهایی مانند چین، ایران و روسیه انتقال می‌دهند ادامه خواهد داد.