نشریه «پالتیکو» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده علی‌رغم اتهامات آدم‌ربایی مطرح شده علیه چند ایرانی، واشنگتن محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را نگرانی «مهم و فوری» می‌داند و به دنبال ادامه تلاش‌ها برای احیای برجام است.

نقشه پیچیده دولت بایدن علیه ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک نشریه آمریکایی اظهاراتی را از یک مقام آمریکایی نقل کرده که نشان می‌دهد اتهام اخیر واشنگتن درباره تلاش ایران برای آدم‌ربایی، بخشی از راهبرد «چماق و هویج» همزمان با مذاکرات وین درباره برجام است.  

نشریه «پالتیکو» به نقل از یک مقام آمریکایی مطلع گزارش داده دولت بایدن قصد دارد تلاش‌های خود برای احیای برجام را علی‌رغم ادعاهای جدید مطرح شده علیه تهران مبنی بر توطئه برای آدم‌ربایی دنبال کند. 

طبق این گزارش، این مقام آمریکایی در بیانیه‌ای خطاب به پالتیکو گفته که محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران نگرانی «مهم و فوری» ایالات متحده است. 

وی در ادامه در اشاره به ادعای بی‌اساس و مضحک جدید مطرح شده از سوی آمریکا در خصوص تلاش ایران برای آدم‌ربایی در آمریکا، گفت ایالات متحده قاطعانه این طرح که ادعا شده ایران به دنبالش بوده را محکوم می‌کند اما این واقعیت که آمریکا چند ایرانی مظنون را در این خصوص متهم کرده، نشان می‌دهد که وقتی بحث برخورد با ایران مطرح است واشنگتن می‌تواند همزمان اهداف متعددی را دنبال کند.

مقام مورد اشاره پالتیکو افزود: بنابراین بله ما قصد داریم به تلاش خود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق بازگشت به تعهد متقابل ذیل توافق در عین محافظت فعال از شهروندان آمریکایی و منافع آمریکا در مسائل غیر هسته‌ای، ادامه دهیم. 

مقام‌های دولت آمریکا از سال‌ها پیش گفته‌اند لازم است همزمان با پیشبرد مذاکرات با ایران سیاستی موسوم به چماق و هویج در قبال ایران در پیش گرفته شود. این سیاست بر ارائه فشار بر طرف مقابل از یک طرف و تلاش برای ترغیب به مذاکره و وعده امتیاز از طرف دیگر استوار است.

مقام مورد استناد پالتیکو همچنین گفت که از زمان ترک توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ در سال ۲۰۱۸ رفتار تهران بهبود نیافته است. 

وی در ادامه مدعی شد: واقعیت ساده این است که از زمان خروج آمریکا از برجام، هیچ یک از مشکلات ما با ایران بهتر نشده است--از جمله توطئه پستی که وزارت دادگستری دیروز اعلام کرد. اغلب مشکلات ما با ایران بدتر شده، از جمله آغازی‌ترین مسئله، پیشرفت‌های بدون محدودیت برنامه هسته‌ای ایران است.

وزارت دادگستری آمریکا با طرح ادعایی بی‌اساس روز سه‌شنبه (به وقت آمریکا) در بیانیه‌ای مدعی شد که چهار نفر از سوی ایران مامور به ربودن یک خبرنگار ایرانی آمریکایی ساکن نیویورک شده بودند که تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

دولت جدید آمریکا در حال مدعی تلاش برای احیای برجام از طریق مذاکرات وین است که با گذشت حدود هفت ماه از روی کار آمدن همچنان بر ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری دولت سابق ادامه داده و در گفت‌وگوهای وین بر مواضع نابجای خود پافشاری می‌کند. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن گرچه بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در ششمین سالگرد حصول برجام، به رئیس‌جمهور جدید آمریکا توصیه کرد که از سیاست شکست خورده و ناکارآمد تحریم‌ها و فشار حداکثری درس بگیرد