آغاز کار دولت سید ابراهیم رئیسی بسیار متفاوت از هر دولتی است زیرا او در شرایطی کارش را شروع می‌کند که بحران‌های گسترده‌ای را پیش روی خود می‌بیند.

آغاز دولت رئیسی در میان ابرچالش‌ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سید ابراهیم رئیسی در شرایطی کار خود را در دولت آغاز می‌کند که انبوه بحران‌ها در کشور وجود دارد؛ از مشکلات اقتصادی و فشارش بر مردم تا لاینحل ماندن مذاکرات برجامی و صدالبته بحران‌های زیست‌محیطی مانند خشک‌سالی که امروز بیش از هرجای دیگر در خوزستان به چشم می‌خورد؛ بحرانی که در پی بی‌توجهی‌های دولت روحانی به هشدارهای تمام کارشناسان رخ داد که حالا مردم نسبت به بی‌تدبری‌های مستمر دولت یازدهم و دوازدهم برای مهم‌ترین نیاز زندگی بشری یعنی آب دست به اعتراض زده‌اند؛ اعتراضاتی که رهبر انقلاب درباره آن گفتند که هیچ گلایه‌ای به مردم نیست زیرا ناراحتند: «در این هفت هشت روز اخیر یکی از نگرانی‌های ما مسئله‌ی خوزستان و مسئله‌ی آب مردم و مشکلات مردم بود. واقعاً دردآور است برای انسان که انسان مشاهده بکند در استان خوزستان با این مردم وفاداری که در این استان هستند، با این همه امکانات و استعدادهای طبیعی‌ای که در این استان وجود دارد، با این همه کارخانه‌جاتی که در این استان وجود دارد، وضع مردم به جایی برسد که آنها را ناراضی کند و مسئله‌ی آبشان، مسئله‌ی فاضلابشان آنها را ناراحت کند. اگر چنانچه توصیه‌هایی که نسبت به آب خوزستان و فاضلاب اهواز [شده بود] -که این همه تأکید شد برای فاضلاب اهواز و مسائل آب- مورد توجه قرار می‌گرفت، حالا مسلما این اشکالات را نداشتیم. خب حالا که مردم ناراحتی‌شان را بروز دادند و اظهار کردند، هیچ گله‌ای نمی‌شود از مردم داشت؛ خب ناراحتند. مشکل آب مشکل کوچکی نیست، آن هم در آن هوای کذایی خوزستان، آن هم [برای] مردم خوزستان. مردم خوزستان مردم بسیار باوفایی هستند؛ در دوران هشت سال دفاع مقدّس آنهایی که لب خط مقدم مشکلات بودند مردم خوزستان بودند و انصافا ایستادند؛ من از نزدیک شاهد بودم. من از نزدیک دیدم که مردم خوزستان چقدر باوفا و بااهتمام جوان‌هایشان را فرستادند، مردهایشان را فرستادند، زن‌هایشان کمک کردند و این مردم باوفا و علاقه‌مند نبایستی دچار این مشکلات باشند. خب واقعا نمی‌شود ملامت کرد مردم را و بایستی به کار مردم رسیدگی بشود و باید رسیدگی می‌شد. اگر رسیدگی‌های لازم در وقت خود انجام می‌گرفت، مسلم این وضعیت برای مردم پیش نمی‌آمد. حالا هم که الحمدلله دستگاه‌های مختلف، دولتی و غیر دولتی و همه مشغول کار شدند، این کارها را با جدیت دنبال کنند و دولت بعد هم که خواهد آمد، ان‌شاءالله به این مسئله بجد بپردازند».

حالا با این سخنان رهبر انقلاب بار مسئولیت رئیسی بیش از گذشته سنگین شده است زیرا از یک‌سو مشکلات جاری باید حل شود و از میزان نارضایتی عمومی کاسته شود و از سوی دیگر رئیسی باید بکوشد برای حل مشکل مردم خوزستان و تحقق خواسته رهبر انقلاب هرچه در توان را بگذارد؛ تا جایی که خود رئیسی گفت نباید منتظر ماند تا دولت تشکیل شود و باید از همین حالا هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام دهیم.

چنین فضایی کاملا حکایت از شرایط متفاوت آغاز دولت سیزدهم دارد؛ شرایطی که حتما در هیچ‌یک از دولت‌ها شاهد نبوده‌ایم. حالا دولت سیزدهم با چند ابرچالش که دیگر به ابربحران تبدیل شده، روبه‌رو است؛ نخست بحران اقتصادی است. رئیسی می‌داند باید از یک سو تورم را کنترل کند و از سوی دیگر سعی کند با جذب سرمایه‌گذاری و ورود ارز به کشور ارزش پول ملی را حفظ کند. علاوه بر اینها او به خوبی آگاه است که جذب سرمایه‌گذاری هم در گرو سامان‌دادن به اوضاع سیاست‌خارجی و خاصه سیاست‌ منطقه‌ای ایران است. دولت روحانی با چشم‌دوختن محض به برجام و عملکرد غربی‌ها هشت‌سال ایران را از ارتباط اقتصادی در منطقه محروم کرد و حالا می‌توان امیدوار بود که دولت سیزدهم چنین غفلتی را جبران کند. از سوی دیگر ترمیم رابطه سازنده با شرق آسیا از جمله چین و البته همسایه شمالی یعنی روسیه هم می‌تواند یکی دیگر از اولویت‌های سیاست خارجی رئیسی باشد. افزون بر اینها به هر حال استخوان در گلویی به نام برجام هم باید تعیین تکلیف شود که آیا قرار است اجرایی شود یا نه؟ و اگر اجرایی شود، آیا کشورهای غربی پایبند به تعهدات خود خواهند بود یا خیر؟

فرای همه اینها حالا رئیسی اعتراضات به موضوع خشکسالی در خوزستان را هم مقابل خود می‌بیند و این را باید بداند که مردم انتظار بالایی از دولت انقلابی دارند. گرچه حل تمام مشکلات یک شبه میسر نیست اما رئیسی حتما باید گام‌هایی در راستای حل مشکلات مردم بردارد تا دستِ‌کم مردم احساس کنند که دولت برخلاف هشت‌سال گذشته، به فکر زندگی‌شان است که شاید مهم‌ترین گام در این راستا رفع مشکل بی‌آبی خوزستان باشد.

به هر روی با در نظر داشتن این شرایط حتما کار دولت سید ابراهیم رئیسی بسیار سخت‌تر از آنچیزی که تصور می‌شد و باید دید که رئیسی و کابینه‌اش که هنوز هم ترکیبش مشخص نیست، چه می‌کنند.