جواد آرین منش گفت: رئیسی باید کابینه‌ای قوی و کارآمد چیدمان کند.

رئیسی برجام را حل کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت دولت سیزدهم شاید سخت‌ترین وضعیتی باشد که یک دولت در آغاز کار می‌تواند تجربه کند. رئیسی در شرایطی رئیس‌جمهور می‌شود که علاوه بر مشکلات شدید اقتصادی، اعتراضات عمومی هم در جریان است. حالا در این شرایط سید ابراهیم رئیسی چه‌طور می‌‌خواهد ابتدای دولتش را سپری کند؟ بازه زمانی مهمی که شاید تعیین‌کننده کیفیت اقدامات او در چهارسال و بلکه هشت پیش رو خواهد بود.

جواد آرین‌منش، فعال سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای رئیسی وقتی وارد عرصه انتخابات شد، مسئولیت قوه قضائیه را برعهده داشت و حتما می‌دانست در چه شرایطی کشور را تحویل می‌گیرد و به چالش‌ها و ابرچالش‌ها آگاهی داشت و می‌دانست که فساد، تبعیض‌های اجتماعی، بیکاری گسترده، تورم لجام‌گسیخته و دیگر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور وجود دارد. حالا یک مشکل دیگر به صورت گسترده‌تر از گذشته بر میزان مشکلات افزوده شده و آن خشکسالی خاصه در خوزستان است که زمینه نارضایتی‌های گسترده‌ای را به وجود آورده است. آقای رئیسی در شرایطی دولت را تحویل می‌گیرد که کسری بودجه 300هزار میلیارد تومانی وجود دارد و طبیعی است که وقتی حال اقتصاد ایران به این میزان بد باشد، مردم اعتراض کنند».

او ادامه داد: «حالا وقت آن است که آقای رئیسی و همراهانش برای این بحران‌ها چاره‌اندیشی کنند که لازمه‌اش به کارگیری نیروهای نخبه، متخصص و واقع‌گراست. یکی از اقداماتی که حتما می‌تواند در آینده دولت و البته کشور مهم باشد، چیدن یک کابینه قوی و کارآمد است. دیگر آنکه دولت آقای رئیسی باید بتواند مسئله برجام را به بهترین شکل حل کند تا بعد از این بتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم و به جذب سرمایه‌های خارجی و صدور نفت بپردازیم».

آرین‌منش درباره نوع مواجهه دولت رئیسی با نارضایتی‌ها و عصبانیت مردم اظهار کرد: «باید با مردم مدارا شود و مشکلاتشان را حل کرد اما باید در نظر داشته باشیم که ریشه اعتراضات خشونت‌آمیز و البته برخوردهای خشن با اعتراضات نبود احزاب، نهادهای مدنی و نهادهای صنفی است. در نظام‌های توسعه‌یافته دنیا هم اعتراضات وجود دارد اما در قالب‌های مشخص و به آرامی و با موضوعی مشخص تجمع‌ها انجام می‌شود و احزاب، نهادهای مدنی یا صنفی عهده‌دار برگزاری تجمع‌ها هستند که در پی این تجماعات صدای معترضات به مسئولان رسیده می‌شود. رهبر انقلاب هم فرومدند که مردم ناراحتی خود را نشان دادند و نباید از آنها ناراحت بود. اگر احزاب در کشور ما به شیوه‌ای درست کار می‌کردند و وزارت کشور هم برای اعتراضات مجوز صادر می‌کرد هیچ‌وقت اعتراضات با این خشونت پیش نمی‌رفت که در نهایت دشمنان از آن سوءاستفاده کنند. ما سراغ نداریم در دهه‌های اخیر وزارت کشور در هر دولتی به تجمعی مجوز داده باشد. مجوز داده نمی‌شود، مردم به خیابان می‌آیند و با آنها برخورد می‌شود که گاهی برخوردهای خشنی هم رخ می‌دهد. حتما باید این وضعیت در آینده تغییر کند تا مردم بتوانند از حق اعتراض کردن برخوردار شوند».