فارس/ وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران تصریح کرد که مذاکرات وین برای احیای برجام نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه داشته باشد.

ادعای جدید آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده که به کویت سفر کرده است،  امروز (پنجشنبه) مدعی شد که واشنگتن به دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای ایران پایبند است.

وی در این خصوص گفت: «ما به دیپلماسی متعهد هستیم اما این فرایند نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه داشته باشد».

بلیکن بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ادامه داد: «ما به دنبال آن هستیم که ببینیم ایران برای انجام چه اقداماتی آمادگی دارد یا این که آمادگی ندارد. ما همچنان کاملاً برای بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات آمادگی داریم».

این اولین بار نیست که مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بدون آن که خود را به لغو تحریم‌های ایران برای بازگشت به برجام متعهد کنند، توپ را در زمین ایران می‌اندازند.

روز گذشته (چهارشنبه)، یک دیپلمات ارشد آمریکا برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام برای ایران شرط‌گذاری کرد و در صورت بازگشت ایران به تعهدات، واشنگتن تحریم‌های ناسازگار با برجام را برمی‌دارد.

این دیپلمات که نامی از وی برده نشده در مصاحبه با «لورا روزن» خبرنگار آمریکایی مدعی شد: اما اگر تیم جدید ایران فکر کند که می‌تواند درباره امتیازات بیشتر با توسعه برنامه هسته‌ای خود به عنوان اهرم فشار مذاکره کند، این یک توهم خطرناک خواهد بود.

لفاظی‌های مقام‌های آمریکایی در خصوص مذاکرات هسته‌ای در شرایطی است که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی عنوان کرد: مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزو مواضع اصولی نظام است و  با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود، زیرا برخلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول‌های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به شمار می‌آید.

واشنگتن اما می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگردند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز دوشنبه ضمن تکرار ادعای آمادگی دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام  به صراحت گفت که کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران به طرز وحشتناکی شکست خورده است.