مهر/ وزیر امور خارجه با بیان اینکه من شهادت می‌دهم که هیچکدام از مذاکره کنندگان، هیچگاه به آمریکا اعتماد نکردند، گفت: نباید فکر کنیم آمریکا هرچه اراده کند می‌شود، آمریکا قدر قدرت نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد ظریف وزیر امورز خارجه در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اینکه آمریکا و اروپا کشورهای بدعهدی هستند و نتوانستند به عهد خودشان وفا کنند نشان دهنده این نیست که ما به آنها اعتماد کردیم، نشانه این نیست که ما بد مذاکره کردیم بلکه نشان دهنده این است که یک رشته از کشورها در دنیا هستند که به مقررات بین المللی متعهد نیستند.

ظریف گفت: ما بعنوان جمهوری اسلامی موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم، ما به هیچکسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین الملل محل اعتماد کردن نیست. به نزدیک ترین همسایه، دوست و متحد هم نمی‌شود اعتماد کرد. البته ما متحد نداریم.

وی افزود: من شهادت می‌دهم که هیچکدام از مذاکره کنندگان، هیچگاه به آمریکا اعتماد نکردند. اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم، نتیجه کار ما همان سند دو صفحه ای می‌شد که ترامپ با برخی امضا کرد. اگر می‌بینید ما ۱۶۰ صفحه سند به نتیجه رساندیم بخاطر بی اعتمادی بود. برای این بود که می‌خواستیم همه زوایا را بیان کنیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مردم بدانند، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، هیچگاه نباید به خارجی اعتماد کرد، هیچگاه نباید براساس اعتماد به خارج برنامه ریزی کرد و همیشه باید براساس اعتماد به مردم خودمان برنامه ریزی کنیم.

ظریف تاکید کرد: باید مردم و توان ملی را باور داشته باشیم و نباید فکر کنیم آمریکا هرچه اراده کند می‌شود، آمریکا قدر قدرت نیست.

وی افزود: برجام را آمریکا به ما تحمیل نکرد، اگر تحمیل کرده بود، امروز دنبال اضافه کردن موضوعاتی به برجام نبود. این را پذیریم که می‌توانیم با سربلندی تعامل کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: توصیه من به وزیر خارجه آینده این است که همیشه دقیق نگاه کند، دقیق گزارش دهد، دقیق دیدگاه های خود را بیان کند ولی در مقام عمل از سیاست کشور دفاع و آن را دنبال کند. وزیر خارجه یک وظیفه مشاور و یک وظیفه مدافع دارد.

ظریف گفت: وظیفه مشاورت و دفاع را نباید با هم مخلوط کرد.