پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برای طراحی باغ 3000 متری با شرایط و مشخصات متفاوتی روبرو هستیم که با در نظر گرفتن آن ها، می توان بهترین بهره برداری را از فضای موجود داشت. در حقیقت گستردگی فضا در باغ های بزرگ و گسترده، باعث می شود که بتوان دست بازتری در طراحی باغ داشته و از تجهیزات بیشتری استفاده کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر درباره این موضوع بدانیم.

01

 

اصول طراحی باغ ویلا 3000 متری

اصول طراحی باغ 3000 متری با در نظر گرفتن شکل محوطه باغ و این که آیا در زمین مسطح یا شیب دار قرار گرفته باشد، پیاده سازی خواهد شد. به واقع به شکل پایه ای ابتدا باید فرم زمین و میزان شیب آن را در نظر گرفته تا بتوان در مراحل بعدی، پلان اولیه طراحی باغ را ایجاد کرده و مطابق با آن، برنامه ریزی های بعدی را داشت.

مهم ترین اصول طراحی باغ شامل موارد زیر می شود:

اندازه گیری مهندسی و اصولی

لازم است که پیش از هر اقدامی مساحت باغ به درستی اندازه گیری شده و فرم آن را روی کاغذ در مقیاس کوچک تر، پیاده سازی شود. به این ترتیب می توان در مراحل بعدی، نسبت به جایگیری و کاشت انواع گل و گیاهان، مسیرسازی، تعبیه سیستم آبیاری و همین طور اضافه کردن تجهیزات مختلف، اقدام کرد. این در حالی است که بدون داشتن یک پلان اولیه در خصوص طراحی باغ 1500 متری یا مساحت های کوچک تر و بزرگ تر، برنامه ریزی برای جای گذاری المان های مختلف طبیعی یا تجهیزاتی، با موفقیت زیادی همراه نخواهد بود.

02

تعیین محل های کاشت گل و گیاهان مختلف

تعیین محل های مختلف برای کاشت گل و گیاهان از اقداماتی است که برای طراحی باغ 1000 متری یا هر نوع باغ دیگری که متراژ قابل توجهی داشته باشد، به کار گرفته خواهد شد. بدون رعایت این موارد، نمی توان انتظار داشت که نظم خاص و قابل توجهی که در یک باغ امروزی و منظم نیاز داریم، ایجاد شود. در حقیقت با یک برنامه ریزی و طراحی زیبا و دقیق، موقعیت های مکانی مختلف برای کاشت گیاهان در ردیف های منظم یا مختلط و همین طور چمن کاری، کاشت بوته های مختلف و ... مشخص شده و پس از آن اجرای این کاشت و جایگذاری گیاهان، مطابق آن انجام خواهد شد.

مسیر سازی در طراحی باغ 3 هزار متری

در طراحی باغ 1000 متری و ...، باید یک مسیرسازی کاملا متمرکز و در عین حال مرتبط انجام شود. این مسیرسازی باید به گونه ای باشد که از محل ورودی باغ به تمامی بخش های آن دسترسی درستی وجود داشته باشد. طراح باید مواضع افراد در رفت و آمد داخل باغ به منظور رسیدگی به گل و گیاهان مختلف و همین طور از بابت تفرج را در نظر گرفته و مطابق با آن، مسیرسازی را انجام دهد. به همین شکل مسیرسازی در طراحی باغ 1000 متری و طراحی باغ 3000 متری نیز انجام خواهد شد. بدیهی است هر آن قدر که مساحت باغ بزرگتر و بیشتر باشد، این مسیرسازی نیز تابع الگوهای پیچیده تری بوده و لازم خواهد بود تا نسبت به آن، دقت و توجه بیشتری اعمال شود.

03

تعبیه سیستم آبیاری

به همان اندازه که لحاظ کردن مسیر تردد در باغ حائز اهمیت است، باید در خصوص تعبیه مسیر آبیاری نیز به همان شکل حساسیت به خرج داده شود. ممکن است که شما بتوانید به صورت دستی و سنتی یک باغچه ویلایی کوچک را آبیاری کنید؛ اما زمانی که با باغی بزرگ روبرو هستیم، سیستم آبیاری سنتی پاسخگو نخواهد بود و علاوه بر هدرروی منابع آبی فراوان، امکان اجرای آن نیز با چالش هایی روبرو می شود. از این روی با در نظر گرفتن شرایط منطقه ای و همین طور وضعیت درختان و گل و گیاهان مختلف، باید بهترین سیستم آبیاری مطلق یا ترکیبی برای باغ انتخاب شود. به این شکل که ممکن است تنها از سیستم آبیاری قطره چکانی استفاده شده یا این سیستم در بخشی از باغ به کار گرفته شده و برای قسمت هایی دیگر، به دنبال الگوهای دیگری بود.

04

بهترین شکل طراحی باغ  1500 متری

بهترین شکل طراحی باغ 1500 متری با محوطه سازی (نه لزوما آشکار) اتفاق می افتد. به این شکل که از پیش بخش های مختلف مساحت باغ برای کاشت گل و گیاهان مختلف اختصاص داده شده و از پیش وضعیت هر قسمت معلوم باشد. با این حساب می توان خرید بذر و نهال های مختلف را نیز هدفمند انجام داده و تجهیزات اضافی را از پیش تعیین شده، تهیه کرد.

طراحی باغ 1000 متری چطور انجام می شود؟

زمانی که با یک مساحت محدودتر چون یک باغ هزار متری روبرو هستیم، طراحی باغ 1000 متری تا حدودی ساده تر بوده و محوطه سازی آن نیز با سهولت بیشتری همراه خواهد بود. با این حساب لازم است که همچنان محوطه سازی به شکلی انجام پذیرد که در فضای باغ، با یک تناسب معقول از گیاهان و تجهیزات مختلف، استفاده شود.