ایسنا/ شبکه العالم اعلام کرد که فواد حسین، وزیر خارجه عراق دقایقی پیش وارد تهران شد.

فواد حسین وارد تهران شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق قرار است در جریان سفر به تهران با تعدادی از مقامات ایران از جمله محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و رایزنی می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود طبق برخی از گمانه‌زنی‌ها، وزیر خارجه عراق در جریان این سفر دعوتنامه مقامات ارشد این کشور برای حضور ایران در نشست بین‌المللی بغداد را به رئیس جمهور کشورمان تقدیم کند.

در روزهای اخیر  برخی از رسانه‌های عربی اعلام کردند که قرار است عراق از رئیس‌جمهور ایران برای مشارکت در نشست بین‌المللی بغداد دعوت کند.

عراق قرار است نشستی بین‌المللی با حضور سران برخی کشورهای منطقه‌ای و غربی در اواخر ماه جاری میلادی برگزار کند.

شبکه العربی الجدید به نقل از برخی منابع اعلام کرد که بغداد طی روزهای آتی از سید ابراهیم‌ رئیسی، رئیس جمهور ایران برای شرکت در این مراسم دعوت خواهد کرد.

عامر الفایز، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق پیش از این اعلام کرد که حدودا ۱۰ کشور از جمله ترکیه، ایران، عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر به علاوه برخی کشورهای اروپایی و آمریکا در نشست بغداد مشارکت خواهند کرد.

براساس این گزارش، بغداد پیش از این از ترکیه، عربستان و کویت را برای مشارکت در این نشست دعوت کرده است.

هفته گذشته یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری العربی الجدید اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور در پی برگزاری کنفرانسی منطقه‌ای با حضور کشورهای همسایه عراق و چند کشور دیگر منطقه است.

وی گفت که نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل کمیته‌ای در هیئت دولت متشکل از چند مشاور و مقام وزارت خارجه به ریاست «نزار الخیرالله»، قائم‌مقام وزارت امور خارجه عراق، برای انجام تدارکات لازم برای برگزاری این نشست را داده است.

این مقام عالی رتبه عراقی تاکید کرد: ایران، ترکیه، عربستان، کویت، اردن، سوریه، و چند کشور تأثیرگذار دیگر عربی و نیز چند کشور از اتحادیه اروپا در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

وی گفت که هدف از برگزاری این کنفرانس به میزبانی بغداد، نزدیک کردن دیدگاه‌ها درخصوص مسائل امنیتی و سیاسی مهم میان کشورهایی است که با یکدیگر اختلافاتی دارند.

این مقام وزارت خارجه عراق با اشاره به اینکه قرار است این کنفرانس در اواخر ماه جاری میلادی و یا اوایل ماه آینده برگزار شود، خاطرنشان کرد: هنوز هیچ دعوتی از کشورها انجام نشده است و موضوع در مرحله تهیه محورها و پرونده‌های مربوط به کنفرانس است اما انتظار می‌رود که همه کشورها به این دعوت پاسخ مثبت دهند و معلوم نیست که مشارکت در چه سطحی باشد.