ایسنا/ نماینده سابق مجلس گفت: هرچند معیار تجربه در معرفی وزرا اهمیت بسیاری دارد و شاید برخی از وزرای پیشنهادی از این معیار برخورداری چندانی نداشته باشند، ولی انگیزه‌ای که در تیم دولت سیزدهم دیده می‌شود می‌تواند کمک کند تا مشکلات را رفع کنند.

لاهوتی: کابینه پیشنهادی شاید تجربه چندانی نداشته باشد اما انگیزه فراوانی دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به ترکیب وزرای پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی به مجلس و ارزیابی خود از آن، اظهار کرد: مهمترین موضوع در حال حاضر است که تیم معرفی شده با این دولت همراه است. به نظرم الان نمی‌شود ارزیابی دقیقی داشت چون این افراد کارشان را شروع نکرده‌اند و شاید داوری درباره آن‌ها کاری عجولانه باشد.

وی یادآور شد: بنابراین تصور می‌کنم با توجه به اینکه آقای رییسی تشخیص داده که با این تیم می‌تواند به وعده‌هایی که داده است عمل کند، باید منتظر باشیم که هماهنگی‌های به وجود آمده میان کابینه جدید به اتخاذ رأی اعتماد نمایندگان مجلس هم بینجامد تا بعد بتوانیم با نگاه دقیقتری درباره آینده صحبت کنیم.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان باید سه معیار را در رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در نظر گیرند، گفت: اول تعهد، بعد تخصص و در پایان تجربه از مهمترین ملاک‌های مجلس برای بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی است که اگر هرسه در کنار بررسی برنامه‌ها و اهداف این کابینه مورد توجه قرار گیرد می‌توان شاهد شکل‌گیری دولتی قدرتمند بود.

لاهوتی ادامه داد: نمایندگان در مورد اول یعنی تعهد اگر به مسئله‌ای برخورد کردند باید اعلام کنند اما به طور کلی می‌توان گفت که نباید چندان خود را درگیر این مسئله کنند؛ چرا که وقتی فردی برای جایگاه وزارت معرفی می‌شود سایر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی کار توجه به سوابق و تعهد وی را انجام داده‌اند.

وی افزود: اما توجه به تخصص در بررسی صلاحیت‌ وزرا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به خصوص که امروز با گذشت بیش از چهل سال از انقلاب، عنایت به اینکه وزرا از میان کسانی انتخاب شوند که در حوزه وزارت خود تحصیلات مرتبط داشته باشند، انتظار دور از واقع و نابجایی نیست.

لاهوتی با تاکید بر اینکه توجه به  تجربه وزرای پیشنهادی هم می‌تواند معیاری اثرگذار برای بررسی صلاحیت‌ها باشد، اظهار کرد: با این سه معیار در کنار سایر عناصری که قطعاً در کمیسیون‌های تخصصی مجلس به آنها عنایت می‌شود، کار بررسی‌ها با دقت انجام خواهد شد و همراهی مجلس و رای اعتماد آنان می‌تواند با توجه به فرمایش رهبری که کابینه زودتر شکل بگیرد، در تسریع امور اثرگذار باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که در ترکیب وزرای پیشنهادی، شکل‌گیری دولتی کارآمد را پیش‌بینی می‌کند یا خیر، تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد این است که در ترکیب فعلی وزرای پیشنهادی آقای رئیسی به مجلس انگیزه فراوانی دیده می‌شود، پس هرچند معیار تجربه نیز اهمیت بسیاری دارد و شاید برخی از وزرا از این معیار برخورداری چندانی نداشته باشند، ولی انگیزه می‌تواند به آنان کمک کند تا وظایف خود را به درستی انجام دهند.