فردا/ حمیدرضا ترقی، فعالی سیاسی اصولگرا کابینه پیشنهادی رئیسی را توانمند، تحول‌گرا، انقلابی و با روحیه جهادی ارزیابی کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وکلای ملت سخت مشغول کار هستند و سعی می‌کنند که تا آخر هفته تکلیف همه وزارتخانه‌ها و وزرای پیشنهادی را مشخص کنند. برخی معتقدند که این کابینه به صورت تمام و کمال رای اعتماد نخواهد گرفت اما درباره گزینه‌های چالش برانگیز اختلاف نظرهایی وجود دارد. مثلا برخی کارشناسان از چند وزیر پیشنهادی رئیسی نام می‌برند اما برخی دیگر با در نظر گرفتن ویژگی‌های کابینه پیشنهاد نگاه امیدوارانه‌تری دارند و تصور می‌کنند که نهایتا شاید یکی دو نفر از گزینه‌های فعلی از قطار کابینه جا بمانند. مثلا حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه کابینه پیشنهادی رئیسی را مجموعا متناسب با شرایط کشور ارزیابی کرده و امیدوار است که اکثریت اعضا نیز از مجلس رای اعتماد بگیرند و در مسیر اداره کشور موفقیت لازم را داشته باشند.

او در گفت‌وگویی گفت: « همان‌طور که در بحث‌ها و تبادل نظرهای نمایندگان مجلس و صحبت‌های آیت‌الله رئیسی در صحن علنی مجلس مشهود بود، سعی شده که یک کابینه انقلابی، توانمند و تحول‌گرا با روحیه جهادی معرفی بشود. نمایندگان مجلس نیز این ویژگی‌ها را در برخی وزرای پیشنهادی بیشتر دیده و پذیرفته‌اند. در عین حال تصور می‌کنند که درباره برخی گزینه‌ها کم و کاستی‌هایی وجود دارد».

وی افزود: «برنامه‌های ارائه شده از سوی وزرای پیشنهادی نیز برنامه‌های مجموعا خوبی است که اگر عملیاتی بشود می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را رفع کند. برنامه‌ها نوعا برنامه‌هایی در راستای ایجاد تحول است».

ترقی گفت: «با توجه به مباحث فعلی و نظرات موافقان و مخالفان طی جلسات برگزار شده، من فکر می‌کنم که نود درصد کابینه رای اعتماد خواهد آورد. البته ممکن است که یک یا دو نفری هم  نتوانند رای لازم را کسب کنند».

وی از پیش‌بینی وزرایی که احتمالا رای اعتماد نخواهند گرفت، طفره رفت و گفت: « امیدواریم که همه رای بیاورند اما بهتر از فردی اسم نبرم تا مطلبی القا نشود و اگر رای نیاوردند ما مقصر نباشیم».

این عضو حزب موتلفه در پاسخ به اینکه آیا با توجه وقفه زمانی که عدم رای آوری برخی وزرا برای تشکیل کابینه و شروع به کار دولت ایجاد می‌کند، تصمیم مجلس برای رای ندادن به برخی گزینه‌ها خلل جدی به کار دولت وارد خواهد کرد؟ گفت: «قطعا مجلس به این امر توجه دارد اما دولت هم به طور طبیعی با همین نود درصد کار خود را شروع خواهد کرد. مشکل آن یکی دو وزارتخانه استثنائی که احتمال گزینه پیشنهادی آن رای نیاورد را نیز با معرفی سرپرست حل می‌کنند تا کابینه کار خود را شروع کرده و در آینده نزدیک کامل شود».

وی افزود: « ضمن اینکه ممکن است اگر تا فردا احساس شود که برخی وزرا رای لازم را نخواهند داشت، دولت سریعتر برای جایگزینی آنان تصمیم بگیرد و خیلی فاصله بین شکل گیری دولت و پیوستن وزرای آن وزارتخانه‌ها ایجاد نشود».