باشگاه خبرنگاران/ نمایندگان جمهوری خواه آمریکا، بررسی پرونده خروج ۱۶۹ میلیون دلار به وسیله اشرف غنی را خواستار شدند.

جمهوری‌خواهان آمریکا به چمدان‌های پر از دلار اشرف غنی چشم دوخته‌اند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش راشا تودی، جمهوری خواهان کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا از دادستان کل این کشور خواسته اند تا گزارش‌های مبنی بر فرار اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان، به همراه مبالغ هنگفت که ادعا می‌شود کمک‌های آمریکایی هستند را بررسی کند.

اعضای جمهوری خواه کمیته‌های نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان و کمیته فرعی امنیت ملی با ارسال نامه‌هایی به مریک گارلند، دادستان کل آمریکا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، خواستند که "هر آنچه در توان دارد برای بازپس گیری وجوه غیرقانونی انجام دهد(!) "

قانونگذاران با ارائه درخواستی از وزارت امور خارجه و دادگستری مبنی بر اینکه آیا غنی واقعاً "با چمدان‌های پول" فرار کرده است، می‌خواهند بدانند که در صورت اثبات گزارش ها، دولت در مورد دستاورد‌های ناموفق و محاکمه غنی چه خواهد کرد. در صورت صحت این گزارش ها، آمریکا باید تمام توان خود را برای استرداد وجوه سرقت شده توسط غنی انجام دهد.

قانونگذاران خاطرنشان کردند که حل این معما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اقدامات غنی "به احتمال زیاد" روند تسلط طالبان بر افغانستان را افزایش داده است.

شایعات مبنی بر خروج غنی از کابل با دلار‌های کمکی آمریکا بلافاصله پس از سقوط شهر، شدت گرفت. چند روز پس از تسلط طالبان بر کشور، سخنگوی سفارت روسیه در کابل گفت که رئیس جمهور افغانستان که مورد حمایت غرب بود، ۱۶۹ میلیون دلار با خود از افغانستان خارج کرده است و حتی مجبور شده مقداری از پول‌ها را جا بگذارد، زیرا در هلیکوپتر جا نشده است.

اشرف غنی در واکنش به این اخبار، ضمن رد اتهامات، آن‌ها را "کاملاً بی اساس" خواند. غنی گفته است که او با عجله فرار کرده و حتی مجبور شده که برخی اسناد محرمانه و دارایی‌های اصلی خود را جا بگذارد.